RegioJet podsúva cestujúcim Kotlebu

Poriadne prekvapení zostali niektorí cestujúci autobusom spoločnosti RegioJet. Na dotykových obrazovkách sa medzi reklamnými spotmi objavil záznam s predsedom Banskobystrického samosprávneho kraja a poslancom parlamentu Marianom Kotlebom.

15.03.2016 12:00
RegioJet, autobus Foto: ,
RegioJet prevádzkuje autobusovú linku na trase Banská Bystrica - Nitra - Bratislava od začiatku minulého roka. Snímka je z 2. februára 2015.
debata (124)

Bolo to na linke z Banskej Bystrice cez Nitru do Bratislavy, na ktorú dopravcovi odmietli dať dve župy licenciu. Podporu však našiel v Banskobystrickom kraji. RegioJet tvrdí, že nejde o žiadnu protislužbu.

Krátky videospot z krajského kola Miss stredných škôl Banskobystrického samosprávneho kraja ukazoval, ako Kotleba vyhlasuje víťazku súťaže krásy. Záznam prebehol na všetkých dotykových obrazovkách, ktoré sú zabudované v zadnej časti sedadiel.

Na video Pravdu upozornil jeden z cestujúcich. „Kým sa autobus pohne zo stanice smerom na diaľnicu, som zvyknutý na to, že na obrazovke sa objavujú spoty, kde spoločnosť propaguje zahraničné destinácie, do ktorých jazdí,“ povedal mladý muž, ktorý vo štvrtok ráno nastúpil na linku smerujúcu z Banskej Bystrice do Bratislavy. Obrazovke preto najskôr nevenoval pozornosť.

„Otočil som sa k nej vo chvíli, keď som spoznal Kotlebov hlas.“ Župan práve vyhlasoval meno víťazky súťaže, na hlavu jej potom položil korunku. „Aj ostatní cestujúci, ktorých som zo svojho miesta videl, zostali zarazení,“ opísal svoju skúsenosť. Podľa neho tam také video nemalo čo robiť. Spoty sa na obrazovke objavujú, kým sa neozve stevardka.

Spoločnosť RegioJet odmietla, že ide o protislužbu za udelenie licencie alebo o podporu politickej strany či osobnosti. „Žiadnemu úradu nemáme byť za čo vďační. V súvislosti s linkou sme splnili všetky zákonné podmienky,“ povedal hovorca RegioJet a Student Agency Aleš Ondrůj, s tým, že úrad preto nemal dôvod rozhodnúť inak ako v prospech ich žiadosti. Proti postupu Bratislavského a Nitrianskeho kraja, ktoré im linku odmietli povoliť, sa RegioJet odvolal a ministerstvo dopravy mu dalo za pravdu.

„Prostredníctvom našich médií poskytujeme priestor neziskovému sektoru aj organizáciám, ktoré sa venujú práci s mladými ľuďmi,“ doplnil Ondrůj. Povedal, že podobnú súťaž krásy mediálne podporujú aj v Česku.

Priestor podľa hovorcu RegioJet poskytuje bezplatne, umiestnenie videospotov je v malom percente riešené barterovo, teda výmenou za tovar či služby. „Subjekty aktívne oslovujeme, niektorí sa nám ozvú sami. Takto sa na nás obrátili aj organizátori súťaže krásy,“ povedal hovorca. Dopravca však nechcel uviesť, o koho šlo. „S pánom Kotlebom sme v kontakte len pokiaľ ide riešenie zákonných vecí, ktoré sa týkajú prevádzky linky,“ dodal.

Župa tvrdí, že mediálny priestor pre spot bol sponzorským darom a nie protislužbou za udelenie licencie. „Vysielanie 30-sekundového spotu v autobusoch RegioJetu bolo súčasťou sponzorského daru, ktorý sme od nich dostali na usporiadanie tejto súťaže. Spoločnosť venovala finalistkám aj medzinárodný cestovný lístok pre dve osoby," uviedla hovorkyňa kraja Michaela Piliarová s tým, že župa oslovila viacerých sponzorov, ktorí súťaž podporili. Spot sa objavil v autobusoch 7. marca a vysielanie je naplánované na 14 dní.

Video s Kotlebom pôsobí podľa sociologičky Zory Bútorovej z Inštitútu pre verejné otázky podprahovo. „Istým spôsobom ho legitimizuje. Ľudia ho v ňom môžu vidieť ako človeka, ktorý má zmysel pre dievčenskú krásu. Tým ho približuje k ľuďom, ktorým sa páčia takéto súťaže.“ V autobuse sa toto posolstvo navyše dostane aj k cestujúcim, ktorí nesledujú sociálne siete, cez ktoré bežne komunikuje Kotlebova strana či jeho sympatizanti.

Sociologička si myslí, že RegioJet by sa mal vo všeobecnosti vyhnúť prezentácii politikov. „Ak chcú propagovať Banskobystrický kraj a mladých ľudí, mali by si zvoliť vhodnejšie témy." Myslí si, že rozhorčenie cestujúcich bolo oprávnené."

Prezentácia Kotlebu môže "v niektorých cestujúcich vyvolávať podozrenie, že vo vedení RegioJetu sú ľudia, ktorí s ním sympatizujú“, povedala Bútorová. Dopravca by mal podľa nej kontroverzné video stiahnuť a v budúcnosti sa podobnej chyby vyvarovať.

Účasť predsedu Banskobystrického kraja na súťaži krásy je podľa Bútorovej problematická aj preto, že takáto akcia stereotypne a jednostranne zdôrazňuje dôležitosť fyzického vzhľadu dievčat. Podotkla, že župan si robí v kraji veľmi svojráznu kultúrnu politiku. „Nedávno napríklad zrušil renomovaný medzinárodný festival moderného tanca či odmietol finančnú dotáciu Bábkovému divadlu na Rázcestí.“

Stredoškolskú miss sprevádzala na niektorých školách v pôsobnosti Banskobystrického samosprávneho kraja aj vlna nevôle. Súťaž mali organizovať na základe Kotlebovho odporúčania, ktoré prišlo po nariadení presunúť kultúrne podujatia a besedy po vyučovaní. Do akcie sa zapojila viac ako polovica škôl v kraji.

© Autorské práva vyhradené

124 debata chyba
Viac na túto tému: #autobus #RegioJet #Marian Kotleba #videozáznam