Ondek: Musíme cítiť, že nás vláda rešpektuje

Školstvo na všetkých úrovniach sa pre vládu konečne musí stať skutočnou, nielen deklarovanou prioritou, zdôraznil predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek.

30.03.2016 12:30
Pavel Ondek Foto: ,
Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek.
debata (10)

Staronový premiér vyzval odborníkov zaoberajúcich sa školstvom, aby spolupracovali pri tvorbe programového vyhlásenia vlády v tejto oblasti. Prijmete to?

Pravdaže. Spolu s partnerskými asociáciami školských zväzov sme už vypracovali deklaráciu, ktorá obsahuje naše predstavy a požiadavky zhrnuté v základných bodoch. Po voľbách ju dostali všetky parlamentné strany, myslíme si, že do vládneho programu by sa z nej malo dostať čo najviac. Informovali sme o tom aj nového ministra školstva. Predpokladáme, že ešte tento týždeň sa s ním stretneme. Budeme od neho žiadať, aby bol iniciátorom okrúhleho stola o problematike školstva aj za prítomnosti signatárov deklarácie.

Môžete stručne vymenovať hlavné body deklarácie?

Najdôležitejším je, aby sa školstvo ocitlo v popredí záujmu. Aby sa regionálne školstvo dostalo „pod jednu strechu“ ministerstva školstva. Nie tak, ako je to teraz, že napríklad bilingválne gymnáziá sú v riadiacej aj finančnej pôsobnosti rezortu vnútra, podobne aj špeciálne školy, edukačné domovy, pedagogicko-psychologické poradne. Vláda sa tiež musí pozrieť na problémy originálnych kompetencií či na financovanie cez eurofondy, veď fasády bratislavských škôl sú dnes oveľa horšie ako inde na Slovensku. Zle je nastavená tarifná tabuľka pre nepedagogických zamestnancov, v ktorej sa nezohľadňuje zvyšovanie minimálnej mzdy. Treba sa pozrieť na kreditný systém, na zastarané financovanie postavené na „honbe za žiakom“, na štruktúru škôl a ďalšie oblasti.

Na akú úroveň by sa mali zvyšovať platy?

Platy slovenských učiteľov sú predovšetkým hlboko pod priemerom krajín EÚ – a to treba zmeniť. Už pred 15 rokmi sa predpokladalo, že v tomto období bude učiteľský plat na úrovni 1 200 či 1 300 eur, ak hovoríme o pedagogickom zamestnancovi regionálneho školstva. Za kľúčovú považujeme úpravu nástupných platov, dnešný priemer 613,50 eura pre mladého učiteľa nedostačuje. Nemôžeme však zabudnúť ani na ďalších kolegov – pedagógov na hierarchicky vyššom stupni či nepedagogických pracovníkov. O potrebe dvíhania platov všetkých týchto kategórií máme presnú predstavu.

Sú si učitelia vedomí toho, že ak príde k racionalizácii, môžu prísť o prácu, keďže s ňou súvisí aj prepúšťanie?

My vôbec nie sme proti racionalizácii. Musí však byť prirodzená, nie násilná. Nemôže o nej rozhodnúť nejaký úradník od stola, treba sa na problém pozrieť zo širšieho hľadiska, za účasti zástupcov ZMOS či VÚC. Neexistuje totiž priama úmera medzi demografickým úbytkom žiakov a znižovaním počtu učiteľov. Napríklad podľa typu školy je stanovený minimálny počet žiakov v triede na 15, resp. 16 a maximálny na 30, resp. 33. Z ponímania zamestnanosti je teda jedno, či sa pedagóg venuje 15, alebo 29 žiakom. Takisto treba prehodnotiť normatíva, je podľa mňa archaické, ak má byť základná škola solventná len pri počte žiakov 250 a viac.

Zvažujete aj nátlakové akcie?

Vláda už v tomto smere má nastavené zrkadlo, protesty učiteľskej obce sa tiahnu od roku 2012 a od vlaňajšej jesene naberajú na intenzite. Zdôrazňujem, že pre nás je na prvom mieste dialóg. Musíme cítiť, že vláda nás ako sociálneho partnera rešpektuje. Pokiaľ budeme vidieť, že sa veci uberajú iným smerom, zrejme zvážime isté formy protestov. Čo sa však týka štrajku, ten by sme radi považovali za krajné riešenie.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #školstvo #Pavel Ondek #Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku