Stačí sa dostať do jeho blízkosti, napríklad vyšplhaním sa na vlakový vozeň. Takýmto spôsobom si počas Veľkonočnej nedele privodil ťažké popáleniny 14-ročný Marko na nákladnej vlakovej stanici v Trnave.
Železničné stanice prekrýva niekoľko metrov nad zemou hustá sieť trolejového vedenia, cez ktoré sa privádza elektrická energia do koľajových vozidiel. Napätie tu môže dosahovať až 25-tisíc voltov. Nebezpečné je už len to, keď sa človek dostane do jeho blízkosti.
Počas Veľkonočnej nedele sa o tom v podvečerných hodinách presvedčil 14-ročný Marko. Na nákladnej vlakovej stanici v Trnave mala byť v tom čase aj jeho sestra. Tínedžer sa rozhodol vyliezť na cisternu, kde ho zasiahol elektrický prúd.
Nehodu odhalili, keď zisťovali príčinu výpadku napätia v trolejovom vedení. „Ide o nákladnú stanicu, kde sa v uvedenom čase nevykonával ani posun, ani iná činnosť. Udalosť hlásil výpravcovi operačný dôstojník polície,“ povedala hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková.
„Chlapec utrpel popáleniny tretieho stupňa na viacerých oblastiach tela,“ povedal Andrej Hirjak z Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby. Po ošetrení ho vrtuľníkom previezli do Centra popálenín a rekonštrukčnej chirurgie Univerzitnej nemocnice v Bratislave-Ružinove. Chlapec bol ešte včera v starostlivosti lekárov Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou v Bratislave na Kramároch. „Rešpektujeme želanie rodiny, a preto neposkytujeme informácie o zdravotnom stave dieťaťa,“ povedala pre Pravdu hovorkyňa nemocnice Dana Kamenická.
Nehoda, pri ktorej tínedžer utrpel ťažké popáleniny, sa nestala na vlakovej stanici v Trnave po prvýkrát. V roku 2009 sa takisto 14-ročný chlapec vyšplhal z frajeriny na stožiar elektrického vedenia. V šesťmetrovej výške sa dotkol drôtov trakčného napájania železnice a zasiahol ho elektrický prúd. V nemocnici skončil s poranením hrudníka a s popáleninami jednej tretiny tela.
Deti nemajú na železnici čo robiť a už vôbec nie liezť na vozne.Samuel Hruškovič, záchranár
„Deti nemajú na železnici čo robiť a už vôbec nie liezť na vozne. Je tam pomerne vysoké napätie a neuvedomujú si, že pre zásah elektrickým prúdom nie je potrebné dotknúť sa vedenia,“ hovorí predseda záchranárskeho občianskeho združenia Rescue Team Slovakia a združenia Mladý záchranár Samuel Hruškovic. Keď človek vylezie na vagón do blízkosti vedenia, vytvorí sa podľa jeho slov skratový mostík a preskočí cez neho prúd. Okrem ťažkých popálenín hrozia aj ďalšie zranenia pri páde z vozidla. Ani pracovníci železníc sa podľa predpisov nesmú priblížiť k vedeniu na menšiu vzdialenosť ako 1,5 metra.
Združenie sa postupne začalo zameriavať aj na deti a tínedžerov. Na svojej webovej stránke napríklad opisuje rôzne krízové situácie, do ktorých sa môžu dostať. Upozorňuje ich na nástrahy rizikových miest, akým sú aj železnice. Tam, kde je to možné, ponúka návody na ich riešenie. Osvetu medzi mladými šíria aj prostredníctvom časopisu. „Dnešná spoločnosť je zameraná na zážitky a adrenalín. Akčné filmy tomu nepridávajú. Keď deti vidia hrdinov skákať z jedného vozňa na druhý, myslia si, že môžu všetko,“ hovorí predseda združení. Dodáva, že úmrtnosť detí vo veku 5 až 14 rokov z dôvodu úrazov u nás za posledných 15 rokov klesla, v prevencii však máme stále rezervy.
V oboch prípadoch išlo o starších chlapcov, ktorí by riziká mohli poznať aj na základe poznatkov zo školy, napríklad z fyziky. „Pokiaľ sa učebné osnovy neskĺbia s praxou, závisí to od učiteľa, čo deťom povie či nepovie. My sme už dávnejšie upozorňovali, že matematiku a fyziku treba viac prepojiť so životom,“ pripomína Hruškovic.