Minister dopravy odvolal šéfa NDS, miliónovú zmluvu podpísal bez jeho súhlasu

Nový minister dopravy Roman Brecely (Sieť) odvolal generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Milana Gajdoša.

08.04.2016 17:10
Milan Gajdoš, Robert Fico Foto: ,
Odvolaný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdošš (na archívnej snímke vľavo s premiérom Robertom Ficom počas otvorenia rýchlostnej cesty R4 pri Košiciach 7. novembra 2013.)
debata (48)

Nový minister dopravy Roman Brecely (Sieť) v piatok odvolal šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milana Gajdoša. Dôvodom na náhle rozhodnutie malo byť podpísanie zmluvy na výstavbu diaľničnej križovatky pri Bratislave deň po voľbách. Diaľničiarov dočasne povedie hospodársky expert strany Sieť Robert Auxt.

„Riaditeľ NDS stratil moju osobnú dôveru. Akékoľvek zazmluvňovanie štátu tesne pred voľbami alebo krátko po voľbách vzbudzuje v ľuďoch oprávnenú nedôveru. Uzavretie takejto zmluvy deň po nástupe nového ministra, navyše bez akéhokoľvek jeho informovania, je pre mňa manažérsky i ľudsky neprijateľné,“ uviedol minister dopravy Roman Brecely. Dôvodom na odvolanie Milana Gajdoša má byť zmluva vo výške 23,3 milióna eur na výstavbu križovatky Blatné, ktorú bývalý šéf diaľničiarov podpísal deň po voľbách.

Križovatka Blatné sa nachádza na diaľnici D1 pri Bratislave. Jej prestavba má byť súčasťou rozširovania štvorprúdovky na plnohodnotnú šesťprúdovku. Nová križovatka má zabezpečiť prepojenie všetkých smerov diaľnice D1 spolu s cestou prvej triedy I/61. Dĺžka samotnej križovatky predstavuje 1¤420 metrov a jej súčasťou majú byť tri mosty.

Prestavba križovatky má trvať do decembra budúceho roku. Zhotoviteľom stavby sú spoločnosti Eurovia a Doprastav, ktoré sú víťazom verejného obstarávania. Verejné obstarávanie na úpravu križovatky sa začalo v novembri minulého roku.

Milan Gajdoš bol na poste generálneho riaditeľa NDS od apríla 2012. Predtým u diaľničiarov pôsobil ako finančný a prevádzkový riaditeľ. Pred vznikom NDS pracoval ako námestník generálneho riaditeľa pre ekonomiku a rozpočet v Slovenskej správe ciest.

Počas jeho riadenia NDS dostali vodiči do užívania 88,4 kilometra nových diaľnic. Podľa pôvodných plánov bývalého ministra dopravy Jána Počiatka, ktorý do funkcie nastúpil takisto v roku 2012, malo za štyri roky do diaľničnej siete pribudnúť 133 kilometrov diaľnic. Okrem otvorených diaľnic sa Gajdošovi podarilo rozostavať 190 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Nesplnil tak ambiciózne plány ministerstva dopravy, podľa ktorých sa malo začať stavať až na 310 kilometroch. Na druhej strane výstavba diaľnic za minulej vlády dosiahla oproti predchádzajúcim obdobiam rekordné hodnoty.

Nový minister dopravy poveril dočasným vedením NDS Roberta Auxta, ktorý sa v čase formovania vlády spomínal ako možný minister dopravy. Auxt je v strane Sieť vedúci pracovnej skupiny pre národné hospodárstvo. V minulosti študoval na niekoľkých vysokých školách v zahraničí a v Londýne pracoval vo sfére investičného bankovníctva. Na svojej stránke na sociálnej sieti Facebook o sebe uvádza, že v minulosti pôsobil na viacerých pozíciách v spojitosti s vládou a medzinárodnými spoločnosťami, medzi inými je to Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Európska investičná banka a Európsky stabilizačný mechanizmus.

Súčasťou rozširovania diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou je aj výstavba križovatky Triblavina, ktorá bola pred voľbami označená za čiernu stavbu. Diaľničiari z výstavby križovatky vypustili kolektory a namiesto šesťpruhovej konfigurácie bude mať križovatka osem pruhov. Bývalý minister dopravy Ján Počiatek obvinenia o stavbe bez platného stavebného povolenia odmietal. Zmeny v projekte križovatky odôvodnil výstavbou diaľnice D4, ktorá má vytvoriť nultý obchvat hlavného mesta a s diaľnicou D1 sa bude križovať pár kilometrov východnejšie. Výstavbu obchvatu Bratislava schválila minulá vláda, ale Počiatek projekt nestihol podpísať. Teraz ho posudzuje nový minister Brecely, ktorý sa už vyjadril, že obchvat je pre Bratislavu potrebný.

Exminister Počiatek sa vzdal poslaneckého mandátu a naznačil, že sa chce viac venovať rodine. Špekuluje sa však, že by mohol získať kreslo v niektorom zo štátnych podnikov či inštitúcií.

Pôvodnú informáciu sme nahradili redakčným článkom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

48 debata chyba
Viac na túto tému: #zmluva #Národná diaľničná spoločnosť #Roman Brecely #Milan Gajdoš