Transparentný účet kotlebovci obišli

Viac ako 10 miliónov eur minulo osem parlamentných strán na kampaň v nedávnych marcových voľbách. Vyplýva to zo záverečných správ, ktoré politické subjekty zaslali ministerstvu vnútra.

11.04.2016 14:00
parlamentné voľby 2016, voľby, Foto: ,
Ilustračné foto.
debata

V skutočnosti je však toto číslo väčšie, pretože SNS a ĽS NS odmietli zverejniť celkovú sumu peňazí za voľby. Navyše, konečný účet strán môže byť ešte vyšší, a to o skryté sumy, na ktoré je aj zákon krátky.

Do financovania kampaní mal vniesť viac svetla nový volebný kódex, ktorý zaviedol transparentné účty. Na nich mali byť uvedené všetky príjmy a výdavky, aby bolo jasné, kto strane peniaze dal a na aký účel sa použili. Ale ani to nebol všeliek. Kotlebova ĽS NS odkázala Pravdu na takýto transparentný účet, na ktorom mala len uvedenú sumu 1 167,16 eura. Ani stopa tam nebola po konkrétnych výdavkoch. Strana mala pritom masívnu kampaň s množstvom bilbordov najmä na strednom Slovensku a organizovala desiatky mítingov.

Politické subjekty nesmeli minúť viac ako tri milióny eur, a to už nielen počas trojmesačnej volebnej kampane, ale podľa novoprijatého zákona už aj v období 180 dní pred ňou. Mnohé si totiž v minulosti pred voľbami robili rôzne „imidžové kampane“, pričom peniaze, ktoré na ne použili, do povoleného limitu nezarátali. Ako dôkaz, že sa tentoraz do trojmiliónového balíka zmestili, im zákon prikázal predložiť podrobný rozpis položiek, koľko a za čo v rozhodujúcom období zaplatili.

Papier znesie všetko. Nechcem nikomu krivdiť, ale cestičky obchádzania pravidiel sa nájdu vždy.
Marián Timoracký, odborník na reklamu

Podľa odborníka na reklamu Mariána Timorackého ani nový zákon o volebnej kampani nedáva záruky, že by strany svoje náklady na kampaň vyčíslili poctivo. „Papier znesie všetko. Nechcem nikomu krivdiť, ale cestičky obchádzania pravidiel sa nájdu vždy,“ tvrdí Timoracký. Podľa neho rezort vnútra nemá kapacity, ako si overiť dodané čísla, ktoré sú často v rozpore s tým, čo sa v rámci kampane dialo. K jej čistote tentoraz mali prispieť aj „tretie strany“, ktoré mohli v medziach zákona legálne lobovať za politických kandidátov. Aj za nimi sa však mohli ukryť rôzne ich firmy či nekandidujúce subjekty.

Ak volebné obdobie potrvá štyri roky, parlamentné strany si prilepšia takmer o 55 miliónov eur. Týmito peniazmi by mohli splatiť úvery, ktoré si na kampaň vzali. Napríklad Sieť si brala úver 2,8 mil. eur, za ktorý jej šéf Radoslav Procházka ručí celým majetkom. Za voľby môže očakávať 3,64 mil. eur, ktoré by ho pokryli. „Príspevok od štátu pre Sieť postačuje nielen na postupné splatenie úveru, ale jej aj dáva zdroje na bežnú prevádzku,“ reagovala Sieť.

Strany predložili správy o kampani rezortu vnútra minulý týždeň, ktorý ich po prekontrolovaní do 30 dní zverejní. Najsilnejšia strana Smer oznámila verejne len celkovú sumu za kampaň, ktorá bola 2 976 832 eur. Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) tvrdia, že minuli 2,4 mil. eur. Procházkova Sieť svoje náklady vyčíslila na 2 157 020 eur. Sme rodina Borisa Kollára uviedla necelých 374-tisíc eur. Dankova SNS odmietla povedať, koľko ju vyšlo presviedčanie voličov.

Všetky údaje vopred zverejnili len vládny Most-Híd a opozičná SaS. Bugárovci vynaložili na kampaň necelých 2,4 milióna eur. Z toho 1,72 milióna eur minuli v kampani od vyhlásenia volieb 12. novembra 2015 do 3. marca 2016. Za pol roka pred vyhlásením volieb zaplatili za vlastnú propagáciu vyše 676-tisíc eur. Most-Híd podľa správy uhradil dvom agentúram za prieskumy takmer 29-tisíc eur, na platenú inzerciu a reklamu minul zhruba 327-tisíc, za bilbordy 729-tisíc, za tvorbu volebnej stratégie vyše 41-tisíc, na mítingy viac ako 301-tisíc, na propagačné materiály 162-tisíc, za vysielanie v miestnych rozhlasoch 27,6-tisíca eur. Peňažný dar na kampaň poskytlo Mostu-Híd sto darcov, vyzbierala sa tak suma 393-tisíc eur. Najviac, 30-tisíc eur, venoval strane gastronomický expert a „päťdesiatka“ na kandidátke Rudolf Héger.

Opozičná SaS minula na kampaň necelých 425-tisíc eur, z toho 386-tisíc priamo počas kampane a necelých 39-tisíc 180 dní pred ňou. Z týchto peňazí si SaS napríklad za 3 840 eur dala urobiť dva predvolebné prieskumy, 88,7-tisíca eur vydala na inzerciu v tlači, takmer 8-tisíc eur na politickú reklamu v elektronických médiách, 139-tisíc na bilbordy a vyše 140-tisíc na volebnú stratégiu, mítingy a podobne. Cez dary sympatizantov si SaS pred voľbami prilepšila o viac ako 46-tisíc eur.

Koľko minuli strany na kampaň (v eurách)
Smer 2,9 mil.
Most -Híd 2,4 mil.
OĽaNO 2,4 mil.
Sieť 2,1 mil.
SaS 425-tisíc
Sme rodina 374-tisíc
ĽS NS 1 167,16 *
SNS sumu neuviedla
Pozn.: *Túto sumu mala strana uvedenú na transparentnom účte, na ktorý Pravdu odkázala.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #financovanie #predvolebná kampaň #transparentné účty