Kto stojí za kontroverznými médiami?

Policajná razia v novovzniknutej internetovej televízii IN TV nastolila otázku, na akých ľudí sú takéto alternatívne médiá napojené.

, 13.04.2016 07:00
Slobodný vysielač Foto:
Slobodný vysielač mnohí považujú za neonacistický server.
debata (6)

V prípade IN TV ide o Petra Puškára, podozrivého z ekonomickej trestnej činnosti, či Norberta Lichtnera, bývalého zakladateľa kontroverzného rádia Slobodný vysielač. Televíziu podporuje aj poslanec parlamentu Boris Kollár, a to reklamou vo svojom rádiu.

Slobodný vysielač mnohí považujú za neonacistický server, najmä po jeho intenzívnej predvolebnej podpore ĽS NS. Do štúdia si často ako hosťa pozýva predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja a v súčasnosti aj poslanca Národnej rady Mariana Kotlebu. Dá sa predpokladať, že televízia pôjde v stopách tohto rádia. Spravodajstvo bude pre ňu pripravovať aj ďalší bývalý redaktor Slobodného vysielača.

Úspešný štart televízie mala zabezpečiť aj bývalá moderátorka Martina Šimkovičová, ktorú Boris Kollár na kandidátke strany Sme rodina zaradil na tretie miesto, vďaka čomu sa dostala do parlamentu.

Práve kvôli Šimkovičovej chcel Kollár, ako tvrdí, televízii pomôcť. „S touto televíziou nič nemám. Mala tam ísť robiť naša poslankyňa Martina Šimkovičová, preto som bol ochotný podporiť ich štart. Dal som im reklamný čas v rádiu a oni mali dať na oplátku reklamu nám. Nič viac,“ povedal pre Pravdu Kollár.

Spojitosť so Slobodným vysielačom tiež odmietol. Prvýkrát tam bol pozvaný ako hosť ešte v októbri 2015, keď svoju účasť na poslednú chvíľu odvolal.

„Zavolali ma s tým, že budú so mnou robiť rozhovor. Až neskôr som sa dozvedel, že tam má prísť aj Marian Kotleba, čo sa mi zdalo nekorektné, keďže vtedy som nechcel byť spájaný so žiadnou politickou stranou,“ vysvetľuje Kollár.

Neskôr opätovné pozvanie prijal. Dvakrát bol v ich banskobystrickom štúdiu a raz v bratislavskom. „Bol som tam ako hociktorý iný hosť. Z politikov tam bol napríklad aj pán Sulík, takže v tom problém nevidím,“ objasnil predseda strany Sme rodina.

Podľa Petra Weisenbachera z Inštitútu ľudských práv je problematika alternatívnych médií na Slovensku pomerne nová a využíva najmä fenomény sociálnych sietí. „Z právneho hľadiska je to veľmi zložité a ťažké povedať, že je to protiprávne. To však neznamená, že to musí spoločnosť akceptovať,“ myslí si Weisenbacher.

Slobodný vysielač v minulosti podporoval v regionálnych aj v parlamentných voľbách extrémistov a Inštitút ľudských práv upozorňuje dlhodobo, že tam hrozí riziko. „A to sa teraz aj ukázalo, keď sa ĽS NS dostala do parlamentu aj vďaka propagande v takýchto médiách,“ mieni aktivista.

V Slobodnom vysielači sa podľa aktivistu diali v minulosti bez povšimnutia orgánov činných v trestnom konaní rôzne veci, ktoré boli miestami ak nie protiprávne, tak minimálne na hrane a mali by sa vyšetriť. „Myslím najmä popieranie holokaustu. Určite sa tým treba zaoberať. Dá sa predpokladať, že IN TV bude takmer to isté ako Slobodný vysielač.“

Fakt, že tu vzniká táto televízia, je preto podľa jeho mienky mimoriadne alarmujúci. „Či tam dochádza k nejakej ekonomickej trestnej činnosti a monopolizácii, to nemôžem posudzovať. Z ľudskoprávneho hľadiska je riziko v obsahu a posolstvách, ktoré šíria. Sú stále agresívnejšie, nenávistnejšie a nemajú problém rozširovať klamstvá,“ zdôraznil Weisenbacher.

„Máme poslancov, ktorí v minulosti popierali holokaust, tak sa obávam, že sa nám posúva miera toho, čo spoločnosť u poslanca toleruje,“ dodal.

K pôsobeniu Slobodného vysielača a aj televízie IN TV sa Rada pre vysielanie a retransmisiu včera nevyjadrila, prisľúbila tak urobiť dnes.

Pondelňajšia razia proti organizovanej ekonomickej trestnej činnosti a závažnej daňovej činnosti sa začala práve v budove IN TV. Neskôr prehľadávali sklady a účtovné záznamy aj v bratislavskej reštaurácii Galileo, ktorej konateľom je Peter Puškár, brat známej moderátorky. Skrýva sa však v zahraničí.

Kukláči zasahovali aj v jeho ďalších firmách a na viacerých miestach stredného a západného Slovenska. Výsledky razie známe nie sú, jeden zo spoločníkov televízie však zverejnil záznam, podľa ktorého policajti v jej priestoroch nič nenašli.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #Marian Kotleba #Martina Šimkovičová #Boris Kollár #policajná razia #IN TV #Peter Puškár #Norbert Lichtner
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy