Ruské lietadlá nahradí Kaliňák holandskými a francúzskym

Vládne špeciály za pár dní doslúžia. Štyri lietadlá ruskej výroby nahradia dva 25-ročné holandské stroje typu Fokker 100 a jedno desaťročné lietadlo francúzskeho výrobcu Airbus A319, spolu za približne 50 miliónov eur.

, 04.05.2016 09:35
vládny špeciál, lietadlo Foto: ,
Dva holandské fokkery (na snímke), ktoré by spolu s francúzskym airbusom mali v budúcnosti nahradiť TU 154.
debata (44)

Ministerstvo vnútra ich plánuje využiť už počas predsedníctva Slovenska v Rade Európskej únie. Odborník na letectvo, bývalý vojenský pilot a súčasný kapitán boeingu Peter Švec však upozorňuje, že v prípade fokkerov vymieňame staré za staré a navyše za lietadlá, ktoré sa už nevyrábajú. Kúpu airbusu označil za luxus.

Minister vnútra Robert Kaliňák aj šéf štátnej letky Dalimír Pišťanský hovoria, že z hľadiska bezpečnosti je nutné vymeniť zastarané stroje za technicky modernejšie, s väčšou úsporou a väčšou vzdialenosťou doletu. „Je nevyhnutné urobiť obmenu leteckej techniky leteckého útvaru ministerstva vnútra, ktorý slúži na prepravu humanitárnej pomoci, ústavných činiteľov, ale aj pre našich občanov, keď sa cítia v ohrození. Súčasná zostava lietadiel už neumožňuje plniť tieto úlohy kvalitne,“ povedal Kaliňák.

Rezort má vo svojej letke dve vyše 30-ročné lietadlá Jak-40 a dve Tu-154 M (tučko). Jedno je v letke 27 a druhé 16 rokov, pričom jedno z nich nelieta. Generálna oprava by stála štát takmer 6,5 milióna eur, kúpa dvoch fokkerov vyjde na päť milónov eur, argumentuje minister.

Zmluvy na kúpu lietadiel by malo ministerstvo vnútra uzavrieť do dvoch týždňov. Letka bude aj naďalej slúžiť nielen politikom, ale aj na humanitárne účely a na prepravu našich občanov z krízových oblastí. Vo fokkeroch bude po jednom pacientskom lôžku, v airbuse ich bude päť.

O výmene vládnych špeciálov hovoria politici už niekoľko rokov, pred voľbami sa nekupovali, pretože išlo o citlivú tému pre verejnosť, keďže lietadlá prepravujú najmä politikov. Špeciál najčastejšie využíva prezident Andrej Kiska. Takmer každý víkend ním cestuje do Popradu, kde žije jeho rodina.

Švec hovorí, že náš štát ako malá krajina má obmedzené zdroje a nemôže si dovoliť prevádzkovať kategóriu ako airbus. Toto riešenie označil za ultraluxus a s jedným alebo dvomi kusmi doslova za šialenstvo.

Staré verzus nové stroje vládnej letky. Na... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
vládny špeicál, tu 154, lietadlo Staré verzus nové stroje vládnej letky. Na snímke je dosluhujúci ruský TU 154.

Podľa neho na Slovensku lietajú väčšinou boeingy, žiadne fokkery ani airbusy. Preto je podľa neho zvolená forma zabezpečenia prepravy ústavných činiteľov strategicky nepremyslená, týka sa to tak personálu, systému, ako aj nákladov. Súčasný mechanizmus označil za systém „aeroklubu“ s extrémne nízkou mierou latentnej bezpečnosti. Podľa neho by v prvom rade mali prejsť tieto prepravy pod vzdušné sily. „My si nemôžeme dovoliť dve štátne letectvá,“ upozornil Švec.

Dvadsaťpäťročné fokkery sú výrazne lacnejšie ako airbus. Ten by mal stáť do 45 miliónov eur. Rezort vnútra chce časť sumy za všetky tri lietadlá zaplatiť z rezervy, ktorú si vytvorilo a tiež z eurofondov. Únia by totiž mala Slovensku preplatiť projekt novej techniky pre dobrovoľné hasičské zbory, ktoré financoval rezort vnútra.

U fokkerov rozhodla podľa Kaliňáka cena a výkon. Obidva stroje sú po generálnej oprave, servis je na bratislavskom letisku. Kaliňák pripustil, že obe lietadlá bude potrebné po desiatich až pätnástich rokoch vymeniť, airbus by však mohol slúžiť ďalších 30 rokov.

Šéf letky Pišťanský priznal, že holandské stroje majú síce trochu vyššiu spotrebu ako jaky, ale vyššiu rýchlosť a sú hospodárnejšie.

Airbus A-319, ktorý švajčiarska letecká spoločnosť pôvodne ponúkala za 48 miliónov eur, je stredne veľké dopravné lietadlo a doletí na východné pobrežie USA bez medzipristátia na Islande. Tam muselo pri zaoceánskych letoch pristávať tučko. Stroj má vo výbave aj satelitný telefón, má tiež najsilnejšie motory, aké sa do tohto typu montujú. Vďaka tomu môže podľa Pišťanského štartovať na kratšej dráhe a pristávať vo vysokých nadmorských výškach.

A čo plánuje urobiť ministerstvo so súčasnými špeciálmi vládnej letky? Jedno tučko môže slúžiť ešte tri roky ako záloha alebo bude využívané na humanitárne účely či kargo. Jaky predá a tučko, ktoré od roku 2008 nelieta, pôjde do múzea v Košiciach, kam ho odvezú po ceste. Šéf štátnej letky uviedol, že žiadny z pilotov s ním už nechce vzlietnuť.

Letka ministerstva vnútra
  nové fokkery 100 (2 ks) staré jaky (2 ks)
začiatok prevádzky 1991 a 1992 1974 a 1979
nalietaných 30-tisíc km 9 668 a 6 490 km
spotreba na hodinu 1,8 tony (preletí 800 km/h) 1,2 tony (preletí 500 km/h)
dolet 4 800 km 1 900 km
 
  nový airbus (1 ks) staré tučko (1 ks)
začiatok prevádzky 2006 1989
nalietaných 4 400 km 4 943 km
spotreba na hodinu 2 tony 5,2 tony
dolet 9 000 km 6 600 km

© Autorské práva vyhradené

44 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo vnútra #vládny špeciál
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy