Objavila sa ďalšia nechutná reklama s Hitlerom

Obchod so zlom pokračuje. Po Česku sa reklamný motív s fašistickým vodcom Adolfom Hitlerom objavil už aj na Slovensku. Propaguje predaj výrobkov pre psov. Odborníci na reklamu varujú pred nebezpečnou hrou. Objednávateľ kontroverzných bilbordov spoločnosť Petpark i tvorca vizuálu agentúra Wiktor Leo Burnett sa bránia tvrdením, že sú proti radikálnemu vodcovstvu a cieľom je podporiť celospoločenskú diskusiu.

12.05.2016 07:00
debata (128)
Reklama na výrobky pre psov s motívom... Foto: Wiktor Leo Burnett
reklama, hitler, fašizmus, Reklama na výrobky pre psov s motívom pripomínajúcim Hitlera.

Odborník na reklamu z agentúry Creo/Young & Rubicam Michal Ruttkay povedal, že v kontexte výsledkov parlamentných volieb ide o nezmyselnú hru s ohňom. „Snaží sa to byť niečím výnimočné a odlišné, zároveň to má veľa atribútov, ktorými sú nezrozumiteľnosť, nečitateľnosť, necitlivé narábanie so symbolom. Vtip v takom kontexte by mal byť urobený ako výborná nadsádzka, ako parodizácia niečoho. Toto to nemá. Ide o prvoplán, ktorý je mimo správnej komunikácie. Zvýrazňuje to reklamnú agentúru, ktorá sa snaží presadiť extravaganciou,“ zhodnotil Ruttkay vizuál.

Na jednom z bilbordov je na hnedom podklade zobrazená hlava psa s výzorom Hitlera a s výrazným nemecko-slovenským textom. Už menší slogan hovorí o tom, aby „váš psík nebol váš vodca“. Vodič v aute, ktoré sa mihne okolo bilbordu, však nemá ani šancu zaregistrovať, aký výrobok sa mu vlastne ponúka.

Internetový obchod s produktami pre psov, spoločnosť Petpark priznáva, že ich reklamná kampaň vzbudzuje kontroverzie po tom, ako sa po marcových voľbách začalo intenzívnejšie diskutovať o fašizme a extrémizme. „Vnímame túto citlivú otázku, sme si vedomí toho, že kampaň je kontroverznejšia, avšak parafrázujeme celý problém na naše prostredie, teda na majiteľov a ich psíkov,“ tvrdí Pravde Daniel Marko z Petparku. Celú vec sa snažil vysvetliť tak, že „pes by nikdy nemal byť vodcom svorky. Vždy musí podliehať príkazom svojho pána“.

Spoločnosť podľa Marka zvažovala viacero variantov propagácie, s ktorým prišla agentúra Wiktor Leo Burnett, napokon sa rozhodla pre ten, ktorý sa objavil na bilbordoch. Z nich však nie je hneď jasné, čo vlastne ponúkajú. Spoločnosť má po Slovensku celkovo 40 bilbordov najmä v Bratislave, Trenčíne, Banskej Bystrici a v Košiciach.

Záber z Múzea holokaustu v Seredi, ktoré je... Foto: Žaneta Mikulíková, Pravda
muzeum holokaustu, Záber z Múzea holokaustu v Seredi, ktoré je umiestnené v baraku bývalého koncentračného tábora a je svedectvom nacistických pogromov na našom území.

Aj tvorca reklamy agentúra Wiktor Leo Burnett sa obhajuje slovami, že kampaň je vedomou parafrázou súčasnej sociálno-politickej situácie a s nadhľadom sa snaží nielen predávať produkty, ale jej zámerom je tiež podporiť celospoločenskú diskusiu na danú tému. „Jednoznačne sa ňou pridávame na stranu odporu voči radikálnym prejavom vodcovstva, pretože ani vo svete ľudí by sa jedinci, ktorí majú spoločnosti slúžiť, nemali stávať neobmedzenými vodcami,“ reagoval Vladan Fejlek z agentúry. Prečo si myslí, že toto dosiahnu vizuálom s Hitlerom, ktorý spôsobil najväčšie hrôzy v 20. storočí, z tohto vysvetlenia nevyplýva.

Či je reklama s Hitlerom v súlade s platnou legislatívou a etikou, je vecou posúdenia Rady pre reklamu. Tá zatiaľ nekoná. Eva Rajčáková z Rady uviedla, že doteraz žiadnu sťažnosť nedostali. Denník Pravda tento týždeň informoval aj o reklamnej kampani v Česku, kde na obale mliečneho produktu je silueta hlavy s Hitlerom. Nápoj sa volá „Kefírer“. Po nemecky führer, vodca, nacisti oslovovali Hitlera. Zatiaľ nie je jasné, o akú reklamu ide a či vôbec propaguje nejaký mliečný výrobok.

Podľa Šarloty Pufflerovej z mimovládnej organizácie Občan, demokracia a zodpovednosť sa do verejného priestoru dostávajú hnutia, ktoré propagujú fašizmus alebo sa k nemu stavajú uznanlivo. „Podľa mňa sa tak zvyšuje tolerancia k týmto javom,“ poznamenala s tým, že odkazy na Hitlera sa môžu blížiť k propagácii hnutí smerujúcich k potláčaniu ľudských práv, a preto treba začať verejnú diskusiu a je to aj dôvod, aby sa na to pozrela tiež polícia.

© Autorské práva vyhradené

128 debata chyba
Viac na túto tému: #reklama #Adolf Hitler