Most v Čadci začnú rozoberať cez prázdniny

Poškodený most v Čadci, ktorý je už tri roky provizórne podopretý a jazdí sa po ňom len v jednom pruhu, začnú opravovať asi o dva mesiace.

, 24.05.2016 16:00
Čadca, most Foto: ,
Nový most v Čadci - Horelici by mal byť hotový o 17 mesiacov.

Most treba rozobrať a postaviť nanovo. Hoci rekonštrukcii poklepali základný kameň, uzavrieť a rozoberať ho budú môcť až po sprejazdnení obchádzkových trás.

Keby tie neboli pripravené, vodičom na medzinárodnej trase do Poľska a Česka by v Čadci zostal len tunel Horelica. Spoliehať na to sa nedá, pretože pre zhustenú premávku, údržbu či nehody býva tunel pravidelne uzavretý. „Keby došlo k nejakej havárii v tuneli, tak Čadca by bola odrezaná od sveta,“ hovorí zástupca zhotoviteľa mosta, firmy Firesta Fišer Stanislav Palárik.

Tri obchádzkové trasy budú viesť cez Bukovský most (tzv. bailey bridge, pre autá do 3,5 tony) a cez železničné priecestie na ulici Andreja Hlinku. Nákladné autá v prípade uzavretia tunela budú môcť jazdiť len cez železničné priecestie v meste. Ak bude tunel uzavretý, vodiči musia rátať so zdržaním.

Most predpokladajú zatvoriť v druhej polovici júla. O tom, že potrebuje rozsiahlu rekonštrukciu sa hovorí už dlhšie. Včera si jeho katastrofálny stav pozrel aj minister dopravy Roman Brecely. „Myslím si, že to riešenie zbúrať ho a postaviť nový je to najlepšie, čo sa Kysučanom a Čadčanom mohlo stať,“ povedal.

Cestári most pred tromi rokmi na mesiac zatvorili, pretože hrozilo, že sa zrúti, a otvorili až po tom, ako ho provizórne podopreli. Odvtedy sa po moste jazdí len v jednom pruhu, premávka je regulovaná cez semafory, ktoré púšťajú vozidlá striedavo z oboch smerov. Vlani v októbri bola v Čadci kvôli zlému stavu mosta vyhlásená mimoriadna situácia. Sľúbená rekoštrukcia sa však odsunula. Aj náhradné trasy mali byť hotové ešte pred zimou, stále nie sú dokončené. Zdržalo to výberové konanie. „Minulý týždeň bola so zhotoviteľom podpísaná zmluva, následne mu bolo odovzdané stavenisko,“ povedal riaditeľ Slovenskej správy ciest Roman Žembera.

Po Horelickom moste jazdia aj ťažké kamióny, lebo slúži aj ako obchádzka, pretože tunel je pre opravu poškodenej dilatácie prejazdný len jednosmerne. Druhý smer tranzitnej trasy medzi Slovenskom, Poľskom a Českom vedie práve po poškodenom moste. Odborník upozorňuje vodičov, aby rešpektovali dopravné značky, ktoré prikazujú dodržiavať 30-metrové rozostupy medzi kamiónmi. „Most je zložený z 13 polí, ich rozpätie je 21 metrov, preto je tam osadená značka 30 metrov, aby na každom poli bol iba jediný kamión, najviac 20 ton,“ povedal Ján Bujňák, vedúci Katedry stavebných konštrukcií a mostov zo Žilinskej univerzity.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Čadca #Most