Prieskum: Pacienti platia aj za to, za čo nemusia

Už rok majú lekári zakázané vyberať niektoré poplatky, od pacientov ich však inkasujú ďalej. Len im dali nový názov a vyššie sumy.

01.06.2016 14:00
detská lekárka, pohotovosť Foto:
Ľudia sú v určitých prípadoch, ako je napríklad prednostné vyšetrenie, ochotní tolerovať vyberanie poplatkov.
debata (4)

Ľudia to aj vedia a v určitých prípadoch, ako je napríklad prednostné vyšetrenie, sú ochotní to tolerovať. Minister zdravotníctva sľubuje, že do konca roka zavedie do poplatkov poriadok.

Novela zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti, ktorá zrušila šesť druhov poplatkov, platí už rok. Podľa predstaviteľov občianskeho združenia Slovenský pacient nepriniesla želaný efekt. „Je v tom chaos, lekári vyberajú peniaze, za čo nemajú, a pacienti im za to zaplatia, hoci viacerí vedia, že nemusia,“ povedal Radoslav Herda, predseda správnej rady združenia. Opierajú sa o výsledky prieskumu, ktorý robili na svojom webe od marca do mája tohto roka. Zúčastnilo sa na ňom 1 218 respondentov.

Podľa prieskumu viac ako polovica návštevníkov ambulancií platí za objednanie na vyšetrenie vrátane objednania na konkrétny čas. Peniaze dajú i za potvrdenie o návšteve lekára, vypísanie receptu či návrhu na kúpeľnú liečbu alebo výmenný lístok k špecialistovi, hoci to legislatíva zrušila. Asi 50 percent opýtaných pritom vie, že za uvedené služby sa nemá uhrádzať.

Poplatky za prednostné vyšetrenie napríklad vyberá za lekára súkromná firma, čo je podľa výkonného riaditeľa združenia Jána Mútalu bežná prax a nemá na to dosah ani ministerstvo zdravotníctva.

V praxi to funguje tak, že sa pacient objednáva cez spoločnosť, ktorá má s lekárom uzatvorenú zmluvu o poskytovaní marketingových služieb. Firme uhradí napríklad 13 eur s tým, že desať eur dostane lekár. Tá mu potom zabezpečí konkrétnu hodinu, kedy príde na ošetrenie. Pred viac ako rokom, keď ešte tento poplatok oficiálne existoval, sa jeho výška pohybovala od päť do desať eur.

Riaditeľka zdravotníckeho odboru Bratislavského samosprávneho kraja Jana Ježíková pripomína, že pacienti sa v posledných mesiacoch sťažujú viac, ako to bolo v minulosti. „Počet sťažností výrazne stúpol, ide o stovky ľudí, ktorí sa písomne, telefonicky aj osobne sťažujú na poplatky, ktoré sú často aj vo vyšších sumách,“ priblížila Ježíková. Väčšinou ide o anonymné podnety.

Sťažností podľa nej stúpa aj na poplatky, s ktorými si župa nevie poradiť, pretože zákon je nejasný. Sú to napríklad konzultácie za 10 eur, celoročná karta 90 eur, rada 4 eurá, infekčný príplatok 5 eur, manipulačný poplatok 10, rezervovanie termínu 10 eur. Väčší problém sú podľa Ježíkovej aj poplatky za ročný manažment alebo registračné poplatky, kde je pacient niekde aj priamo nútený, aby ho zaplatil, pretože ak tak neurobí, tak bude dlhšie čakať na vyšetrenie.

Tento rok kraj dostal 36 oficiálnych sťažnosti, v štyroch prípadoch začal správne konanie vo veci uloženia pokuty, 17 má rozpracovaných.

V Prešovskom kraji najviac evidujú platby pacienta za stomatologické výkony. „Pacient nie je stotožnený s tým, koľko má zaplatiť za ošetrenie zuba,“ vysvetlila hovorkyňa Veronika Fitzeková. Ľudia sú tiež nespokojní s platbami za telefonické objednávanie či so spoluúčasťou za ultrazvukové vyšetrenie.

Žilinský kraj vytvoril portál, kde sa môžu občania bezplatne objednať cez internet na vyšetrenie. Prostredníctvom stránky už podľa nej tak urobilo viac ako 11-tisíc pacientov.

„Nemáme zavedenú reguláciu cien, cenotvorbu výkonov si určuje každý súkromný subjekt a riadi sa v prvom rade dopytom a ponukou,“ odpovedal prezident Asociácie súkromných lekárov Marián Šóth na otázku, prečo od pacientov vyberajú vyššie sumy. Asociácia podľa neho odporučila svojim členom dodržiavať "chaotickú“ novelu zákona. Vypracovala podklady, za aké výkony môžu vyberať peniaze.

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker (nominant Smeru) už avizoval, že sa chce touto témou zaoberať. Nové pravidlá plánuje pripraviť do konca tohto roka. Hovorkyňa Stanislava Pondelová neuviedla, či minister plánuje vrátiť aj poplatok za prednostné ošetrenie. Z pacientskeho prieskumu vyplynulo, že by ho chcela vrátiť až polovica respondentov. Takisto by ho privítali samosprávy aj samotní lekári.

Samosprávne kraje upozorňujú, že zákon by mal presne stanoviť, ktoré úkony sú nadštandardné a za čo má pacient platiť.

„Možno by bolo dobré rozdeliť ordinačný čas na platiacich a neplatiacich pacientov,“ zauvažoval Herda.

Podľa súkromných lekárov návrat k poplatku za prednostné vyšetrenie uvítajú tak ťažko chorí pacienti, ako aj starší ľudia a, samozrejme, ľudia v produktívnom veku. „Po prijatí zákona to boli práve onkologickí pacienti, ktorí začali ostro protestovať proti zrušeniu prednostného ošetrenia,“ poznamenal na záver Šóth.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #zdravotníctvo #poplatky u lekárov