Cestári po sťažnostiach popohnali pri Ružomberku stroje

Vodiči jazdiaci medzi Ružomberkom a Turanmi majú už k dispozícii päť kilometrov nového asfaltu na ceste prvej triedy I/18. Ďalšie rekonštrukčné práce, napríklad vodorovné dopravné značenie, majú trvať až do konca júna, no nový asfalt už výrazne urýchli premávku.

08.06.2016 06:45
debata (11)

Denník Pravda pred dvoma týždňami upozornil, že vo štvrtok 19. mája ostala sfrézovaná cesta štyri dni bez povšimnutia a asfaltovať sa začalo až v pondelok. Následne sa obnova urýchlila a asfaltovalo sa dokonca aj počas dažďa, čo môže byť na úkor životnosti.

Počas prác sa tvorili rozsiahle kolóny. Cesta prvej triedy totiž ešte stále zastupuje diaľnicu, ktorej výstavba sa v súčasnosti pre problémy s hroziacimi zosuvmi v danom úseku zastavila.

Rekonštrukciu cesty prvej triedy v tomto prípade nezabezpečoval jej správca, ktorým je Slovenská správa ciest. Oprava asfaltového povrchu je súčasťou projektu diaľnice D1, pri výstavbe ktorej sa cesta prvej triedy poškodila.

Položenie nového asfaltového koberca bolo preto v réžii Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Tá do rekonštrukcie cesty investovala 1,2 milióna eur z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.

Z rovnakého balíka európskych peňazí je financovaná aj výstavba diaľničného úseku D1 Hubová – Ivachnová, ktorý v minulosti prešiel fázovaním. Časť výstavby bola zaplatená z Operačného programu Doprava 2007 – 2014.

„Prvá etapa rekonštrukčných prác vrátane obnovy asfaltových krytov je už v súčasnosti ukončená. Išlo o úsek dlhý 5 km, ktorý bol prioritne požadovaný správcom komunikácie. Celková cena objektu v zmysle Zmluvy o dielo je vo výške takmer 1,2 milióna eur bez DPH. Rekonštrukcia cesty I/18 je vyvolanou investíciou projektu D1 Hubová – Ivachnová a bude hradená rovnako, z eurofondov,“ povedala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Cena za rekonštrukciu cesty prvej triedy v dĺžke piatich kilometrov je porovnateľná ako opravy iných ciest. Zdá sa, že financovanie opravy popri výstavbe diaľnice rekonštrukčné práce nepredražilo.

V máji tohto roku bol odovzdaný do užívania aj 5-kilometrový zrekonštruovaný úsek miestnej komunikácie z Krásna nad Hornádom do Košickej Polianky. Keďže cesta má skromnejšie parametre ako cesta prvej triedy, jej rekonštrukcia stála 806-tisíc eur bez dane. Cesty prvej triedy však musia mať širšie jazdné pruhy alebo krajnice.

Nie je vylúčené, že s výstavbou diaľnic sa rekonštrukcie dnes preťažovaných ciest prvej triedy dočkajú aj iné úseky.

„V rámci procesu budovania diaľničných úsekov sú verejné komunikácie bežne využívané zhotoviteľom pre staveniskovú dopravu. Tieto komunikácie bývajú potom v závislosti od zmluvy o dielo a ich stavu opravované pred, počas a prípadne aj po skončení ich užívania stavbou. Prípadné ďalšie opravy budú preto vykonávané v závislosti od stavu komunikácií využívaných staveniskovou dopravou,“ dodáva Michalová.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #cesty I. triedy #Turany #Ružomberok