Riešenie brala v Strečne sa naťahuje

O riešení havarijného stavu brala v Strečne, ktoré ohrozuje dopravu, vláda ešte nerozhodla. Rokovanie o sanácii v stredu prerušila. Ide o vyťaženú cestu, ktorá spája západ s východom republiky. Popod hrad Strečno denne prejde až 30-tisíc vozidiel.

08.06.2016 15:30 , aktualizované: 20:00
debata (27)

„Dôvodom bola vznesená pripomienka na skrátenie času dopravných obmedzení počas sanácie,“ vysvetlila hovorkyňa ministerstva životného prostredia Petra Stano Maťašovská, prečo sa schválenie dokumentu posunulo.

Podľa ministra životného prostredia Lászlóa Sólymosa musia ešte prerokovať spôsoby, ako by bolo možné skrátiť plánované odstávky dopravy medzi Žilinou a Vrútkami.

Sanácia brala má trvať asi osem mesiacov, na jedenásť víkendov od 8. do 18. hodiny bude doprava úplne zastavená, päť mesiacov bude funkčný len jeden jazdný pruh. Nestabilné bralo dnes ohrozuje vodičov a tiež pamiatku, stojí na ňom hrad Strečno.

O oprave strečnianskeho masívu má vláda rokovať budúci týždeň. Rozhodnúť má tiež o tom, či zvýši doposiaľ vyčlenené prostriedky. Vlani vláda odsúhlasila 900-tisíc eur, zelený rezort teraz žiada o 200-tisíc viac.

V prvej etape sa z brala odstránia najnebezpečnejšie časti, v tom čase bude cesta pod hradom úplne uzavretá pre dopravu. Túto etapu sa podľa Sólymosa pokúsia skrátiť aspoň o jeden víkend. V druhej časti prác sa bude robiť samotná sanácia skaly a brala.

To zahŕňa očistenie od zvetraných úlomkov, odstránenie previsov, plombovanie trhlín a puklín, vybudovanie ochranných sietí či výstavbu podporných betónových konštrukcií na zabezpečenie previsov bezprostredne nad cestou.

Vtedy by mala byť doprava obmedzená do jedného jazdného pruhu, prípadne len krátkodobo zastavená. Problematické bralo bolo naposledy stabilizované pred 32 rokmi a dve desiatky rokov je monitorované.

O tom, že skala oproti minulým rokom ukázala väčšie posuny, asi o štyri milimetre, informovala vláda pred rokom v júni na výjazdovom rokovaní v Ružomberku. Odborníci urobili laserové i fyzické merania, prieskum priamo v masíve a čistenie od zvetraných skál.

Geológovia zhodnotili „stabilitu skalného brala ako nepriaznivú a rizikovú“. Na základe toho navrhli ďalšie riešenia. Okrem sanácie masívu a skalného previsu aj galériu, ktorá by bola ochranou cesty. Pre vysoké náklady, takmer 7 miliónov eur, sa galéria zrejme budovať nateraz nebude.

Okrem skalného masívu je na ceste pri Strečne aj ďalší problém a to je zlý stav dvoch mostov. Pred tromi mesiacmi z jedného mosta spadol kus betónu. Podľa odborníkov by bolo vhodné práce na brale a opravu mostov skoordinovať. „Aby dopad na obmedzenie dopravy bol čo najmenší,“ skonštatoval šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Presný termín opravy mostov tiež nie je známy. „V súčasnosti sa na tento projekt aktualizuje projektová dokumentácia. Predpoklad jej dodania je august-september 2016. Následne prebehne verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavebných prác,“ uviedla hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová s tým, že termín rekonštrukcie mostov bude známy až po skončení súťaže.

Pôvodný článok z agentúr sme nahradili článkom z denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Strečno #László Solymos #sanácia