Predsedníctvo využijú aktivisti na protesty

Slovensko už o tri týždne začne predsedať Rade Európskej únie. Krajinu čaká riešenie dôležitých celoeurópskych tém, akými sú migračná kríza alebo výsledky referenda vo Veľkej Británii, v ktorom Briti vyjadria svoj názor na vystúpenie z únie.

09.06.2016 07:00
protest autodopravcov, autodopravcovia, Foto: ,
Kamiónisti blokovali príjazd do Bratislavy v januári 2010. Protestovali proti mýtnemu systému.
debata (20)

Zvýšenú pozornosť celej Európy a sveta chcú v Bratislave využiť rôzne skupiny na organizovanie protestov a štrajkov. Týmto spôsobom chcú upriamiť domáci záujem na svoje požiadavky, aj keď s nimi Európska únia nemá priamo nič spoločné.

Protesty avizujú učitelia a autodopravcovia. "Deň, ktorý si autodopravcovia a učitelia zvolili na protesty, nie je náhodný. Napokon obe skupiny to otvorene priznávajú. Prvého júla sa slovenské predsedníctvo v Rade EÚ nezačne len symbolicky. V Redute sa bude konať prvé vrcholové podujatie – návšteva celej Európskej komisie,“ povedal Pavol Szalai z portálu EurActiv.sk.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) spolu s Iniciatívou slovenských učiteľov (ISU) ohlásili demonštrácie práve na 1. júla, teda na prvý deň slovenského predsedníctva aj napriek tomu, že tak pôvodne zvažovali urobiť už skôr.

Na protesty majú aktivisti právo, aj keď blokovať cesty delegáciám môcť nebudú a plnšie ulice či cesty môže pocítiť verejnosť. UNAS pôvodne chcel začať so štrajkom už od 1. júna. Nakoniec však nátlakové akcie presunul až na začiatok júla.

"Nemyslím si, že protesty, prípadne štrajky môžu zásadne obmedziť organizáciu zasadnutia. Môžu však ešte viac obmedziť pohyb obyvateľov v centre mesta. Učiteľom a autodopravcom sa podarí na seba upozorniť zahraničných návštevníkov, ak sa dostanú dostatočne blízko k Redute,“ dodáva Szalai.

Protesty pripravované na Slovensku nie sú európskym unikátom. Predsedníctvo takmer každej krajiny využívali rôzne skupiny v danej krajine na to, aby na seba upútali pozornosť aj napriek tomu, že ich požiadavky s európskymi témami nesúviseli.

Učiteľom nestačí prísľub ministra školstva Petra Plavčana o zvyšovaní platov na úrovni šiestich percent. ISU žiada plošné zvýšenie platov pre všetkých pedagógov o 140 eur na tento rok. Okrem toho od vlády učitelia požadujú dofinancovanie školstva vo výške 400 miliónov eur. Ministerstvo školstva pritom od januára tohto roka už zvýšilo tarifné platy učiteľov o štyri percentá.

UNAS chce zase od júla ochromiť dopravu vo väčších slovenských mestách pre nesplnené požiadavky, ktoré predložil vláde. Dopravcovia sa snažia poukázať na nevýhodu domácich firiem podnikajúcich v tejto oblasti v porovnaní so zahraničnou konkurenciou.

"Nemôžeme sa na to pozerať a nedopustíme postupný úpadok našich firiem. Preto ak sa do konca júna veci nezačnú hýbať, v júli ideme na to. V rámci slovenského predsedníctva EÚ ukážeme, že aj na Slovensku dokážeme byť súdržní pri obhajovaní našich oprávnených požiadaviek,“ povedal Róbert Huran, predseda únie autodopravcov.

Od vlády žiadajú napríklad zníženie dane z motorových vozidiel alebo úpravu faktorov a spotrebných daní ovplyvňujúcich konečnú cenu nafty na porovnateľnú úroveň okolitých krajín. Autodopravcovia taktiež chcú nižšie limity na uplatnenie zliav z mýta na polovicu a prehodnotenie úsekov ciest I. triedy zaradených do spoplatnenej skupiny, ktoré sú súbežné s diaľnicami a rýchlostnými cestami.

Autodopravcovia však vo svojom postupe nie sú jednotní. "Nesúhlasíme s ohlasovaným štrajkom kvôli vládou nesplneným požiadavkám združenia UNAS. S kompetentnými orgánmi vedieme pravidelné odborné rokovania ohľadom týchto a ďalších požiadaviek, ktoré vo výsledku zlepšia podnikateľské prostredie v oblasti cestnej dopravy, preto je pre nás štrajk nevhodným riešením.

Okrem toho považujeme takéto riešenie za predčasné vzhľadom na krátku dobu pôsobenia súčasnej vlády. Podľa našich informácií však tento ohlasovaný štrajk ani nie je spoločným úsilím všetkých zástupcov únie autodopravcov, ale iba plán niektorých jednotlivcov,“ reagoval Andrej Fekete, hovorca združenia Česmad.

Požiadavky dopravcov či učiteľov súvisia s prípravami štátneho rozpočtu na rok 2017. Predsedníctvo v Rade EÚ je o celoeurópskych témach. Slovensko na pol roka prevezme opraty rotujúceho predsedníctva po prvý raz vo svojej histórii.

Prípravy na historickú príležitosť krajiny odštartovali už v roku 2012, keď bývalá vláda uznesením označila základné východiská predsedníctva. Slovensko v predsedaní vystrieda Holandsko a následne ho odovzdá Malte.

Prvé predsedníctvo prinesie Slovensku celoeurópske témy, od riešenia ktorých bude závisieť budúce smerovanie spoločenstva 28 členských štátov. Už 23. júna sa vo Veľkej Británii uskutoční referendum o vystúpení krajiny z únie. Ak by sa Briti vyslovili za vystúpenie, pristane to na stole nášho predsedníctva.

V najbližších časoch sa tiež očakáva riešenie migračnej krízy, pre ktorú hrozí rozpad schengenského priestoru. „Pre slovenské predsedníctvo to bude jedna z hlavných tém,“ pripomína minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák. Ďalšími témami predsedníctva bude jednotný digitálny trh alebo postoj únie ku krízam v Sýrii a na Ukrajine.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #protesty #predsedníctvo EÚ #Únia autodopravcov Slovenska