Väčší záujem je o tričká s krtkom ako s motívmi EÚ

Obchody so suvenírmi v centre Bratislavy sú už pripravené na nápor turistov. Sú plné drevených varešiek, bábik zo šúpolia, šálok z keramiky, ale aj vankúšikov a tašiek z modrotlače.

06.07.2016 07:00
suveníry, tričká Foto: ,
Zahraniční turisti v Bratislave najviac nakupujú tričká s krtkom.
debata (23)
Nie sú však medzi nimi predmety so smajlíkom, teda s logom predsedníctva v Rade Európskej únie, na čele ktorej je Slovensko od 1.júla. Chýbajú aj veci s motívmi EÚ. O tie nie je podľa predajcov záujem. Cudzinci uprednostňujú spomienkové výrobky so symbolmi, ktoré viac charakterizujú našu krajinu. V ponuke však chýbajú aj suveníry, na ktorých by bola kombinácia našich a európskych prvkov.

„Zahraniční turisti najviac nakupujú tričká s krtkom, tie máme takmer úplne vypredané,“ uviedla mladá predavačka Lenka, ktorá si takto v obchode so suvenírmi v centre hlavného mesta privyrába popri škole. Chodia sem ľudia zo všetkých možných krajín. Nemci, dôchodcovia z Ameriky, ktorí robia okruh Viedeň – Budapešť – Bratislava, Francúzi, Španieli, ale aj Austrálčania, a za posledný rok pribudlo aj veľa Číňanov, Japoncov aj Kórejčanov. Číňania vo veľkom nakupujú drobné takzvané solárne figúrky, väčšinou zvierat, z umelej hmoty, ktoré sa na slnku rozpohybujú. Turisti berú aj medovinu a, samozrejme, magnetky a pohľadnice.

O výrobky s motívmi Európskej únie nie je záujem. V obchode žiadne ani nemajú. Jedinou výnimkou sú malé odznačiky, na ktorých sú dve vlajky – Európskej únie a Slovenska. Tie však podľa Lenky nikto nekupuje.

Ani v ďalšom obchode so suvenírmi nie je záujem o darčeky so symbolmi EÚ, ale na turistov v súvislosti s predsedníctvom sú pripravení. „Zásobení sme dobre, pretože v lete tak či tak chodí viac ľudí,“ povedala predavačka Virginia. V obchode je veľa výrobkov, ktoré charakterizujú slovenské tradície. Drevené misky, lopáriky, soľničky, varešky, keramika, hrnčeky. Najväčší záujem je podľa nej o výrobky z modrotlače – vankúšiky, tašky, obrusy, ale aj sukne. Tie si kupujú aj Slováci. Nechýbajú tiež tričká, vyšívané blúzky či dokonca aj šľapky a tenisky.

Podľa Virginie je tiež dôležité, odkiaľ cudzinci prídu. „Napríklad Američania majú problém previezť výrobky z modranskej keramiky do svojej krajiny, Austrálčania zas nesmú domov prevážať drevené výrobky,“ doplnila. Limity sú aj na alkohol. V predajni nechýba ani slovenská slivovica, kožené krpce, tričká so slovenskými motívmi či šatky. Ako cudzinci nakupujú, závisí aj od toho, či prídu na dve, na päť hodín, alebo na deň.

Majiteľka obchodu so suvenírmi Zeppelin Zuzana Baloghová tvrdí, že mnohé veci si vyrábajú sami a tak si ich dopĺňajú podľa potreby. „Keď príde viac turistov, nebudeme mať s tým problém. Zameriavame sa len na slovenské výrobky a slovenských výrobcov, s motívmi typickými pre Slovensko. Samozrejme, že máme aj magnetky a kľúčenky, lebo si to vyžaduje trh,“ povedala Baloghová.

V obchodoch so suvenírmi v centre Bratislavy sa... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
suveníry V obchodoch so suvenírmi v centre Bratislavy sa turisti zaujímajú aj o spomienkové výrobky so symbolmi, ktoré charakterizujú našu krajinu.

O produkty so znakmi EÚ ľudia podľa nej vôbec nemajú záujem. Zvyčajne hľadajú niečo tradičné, čo je pre Slovensko typické. Nechcú také veci, ktoré sú všeobecné, európske. „Samozrejme, že teraz keď bude predsedníctvo, tak ľudia budú dohľadávať niečo symbolizujúce EÚ. Určite budeme mať magnetky, ale nebudú to žiadne veci vo veľkom štýle, pretože podľa mňa by to bolo zbytočné,“ dodala s tým, že aj ľudia, ktorí sem prídu kvôli predsedníctvu, tiež určite budú hľadať niečo typicky slovenské.

Denník Pravda oslovil aj dvoch výrobcov suvenírov s otázkou, či už dostali objednávky na výrobu darčekov aj s motívmi EÚ. Obaja potvrdili, že dopyt po nich nie je. „Vyrábame to, čo chcú predajcovia suvenírov, firmy či verejnosť, to spravíme. Na európske námety nedostávame objednávky. Najväčší záujem je o fanúšikovské športové veci,“ povedal Tomáš Špička s firmy FanStore. Naposledy nápor zažili kvôli majstrovstvám Európy vo futbale vo Francúzku. Išlo o rôzne tričká, dresy, šály, čiapky, rukavice. Navrhujú a vyrábajú však širokú škálu suvenírov – od pohárov, pukov, dáždnikov po šnúrky na kľúče.

Výroba predmetov s európskymi znakmi sa podľa neho týka skôr štátnych inštitúcií a tie to robia formou tendrov. „Na tých sa nezúčastňujeme, lebo sú dopredu dohodnuté,“ dodal.

Aj odborník na reklamu Marián Timoracký si myslí, ľudia zvonka nebudú chcieť vidieť nejaké symboly Európskej únie, pretože sú na ne zvyknutí stále. „Žlté hviezdičky na modrom podklade majú pred očami denne, tak je iluzórne domnievať sa, že niečo také budú kupovať aj u nás,“ povedal Timoracký. Podľa neho sa skôr zamerajú na lokálne produkty a nemusí ísť práve o bábiky zo šúpolia. Takisto pochybuje o tom, že by o suveníry napríklad so smajlíkom – teda logom predsedníctva, mali záujem naši domáci ľudia. „Som voči tomu skeptický, ale možno, že je to ešte privčas hodnotiť a časom trh ukáže, že to tak nebude,“ dodal.

Ministerstvo zahraničných vecí pripravuje darčeky v súvislosti s predsedníctvom Rady EÚ. Dostanú ich však len delegáti, nie sú určené širokej verejnosti. Pôjde o kravaty so vzorom lipových listov pre mužov, šatky s prvkami hlaholiky pre ženy. Lipový list je podľa ministra Miroslava Lajčáka symbolom slovanstva, vyzerá ako srdce, čo má znázorňovať lásku. Rezort tiež pripravil aj USB-kábel na prenos dát s príveskom či pamätnú mincu v nominálnej hodnote dve eurá. Pôjde o limitovanú sériu vydanú len pri tejto príležitosti.

Ak by logo predsedníctva chcela použiť niektorá z firiem na výrobu reklamných predmetov, tak oň musí požiadať ministerstvo zahraničných vecí. „Ozvalo sa nám niekoľko firiem, ktoré sa informovali ohľadom použitia loga, tlmočili sme im však, že nie je možné využiť logo na výrobky slúžiace na komerčný predaj,“ povedal riaditeľ tlačového odboru Igor Skoček.

Rezort predpokladá, že na Slovensku sa vystrieda asi 20-tisíc ľudí rôznych delegácií. V minulých rokoch aj iné krajiny, ktoré predsedali EÚ, pripravovali pre hostí darčeky. Išlo napríklad o dáždniky s motívmi EÚ, župany, lampičky k laptopom, koláče s logom. Íri v roku 2004, keď aj Slovensko vstupovalo do EÚ, vydali desaťeurovú pamätnú mincu.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #predsedníctvo v Rade EÚ