Stačí zaplatiť pokutu. Riskantné jazdy sa pritom len za prvé štyri júlové dni podpísali pod sedem úmrtí pri piatich nehodách motorkárov. Odborníci žiadajú, aby ministerstvo vnútra zmenilo legislatívu, to sa zatiaľ na takýto krok nechystá.
Latka prísnosti pravidiel sa novelou cestného zákona posunula od januára dole, arogancia a nebezpečenstvo na cestách hore. Hoci sa zvýšili pokuty, pre pirátov, ktorí jazdia 200– či 240-kilometrovou rýchlosťou, nie sú strašiakom a ťažkú hlavu si z nich nerobia. Pred pár dňami zaplatil policajtom pokutu 800 eur šofér Mercedesu, ktorému namerali pri Tlmačoch rýchlosť 187 km/h na mieste, kde je povolená 90-ka. Vodičský preukaz mu nezadržali, a tak mohol pokračovať v jazde. Rovnako aj motorkár, ktorý sa v Trebišovskom okrese rútil 222-kilometrovou rýchlosťou či vodič auta jazdiaci 229 km/h.
Polícia hovorí, že v prípade takýchto vodičov postupuje podľa zákona. Hovorkyňa krajskej polície v Košiciach Jana Mésarová upozornila, že „prekročenie rýchlosti sa už od januára nepovažuje za porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Ak vodič nemá pri sebe dosť peňazí, vodičák mu zadržia, ale hneď po zaplatení pokuty mu ho polícia vráti“.
Odborníci volajú po zmene zákona
Podľa právnika Jozefa Herbuláka tento stav môže zmeniť len legislatíva. Mnohým takýmto vyznávačom adrenalínu na kolesách to za tie peniaze stojí. „Ktorý vodič nosí bežne po vreckách osemsto eur na pokutu?,“ pýta sa advokát. Títo vodiči takmer vždy sankciu zaplatia na mieste. Tvrdí však, že zákon umožňuje policajtovi okrem pokuty postúpiť celú vec na priestupkové konanie a tam už môže byť postih tvrdší, aj so zákazom šoferovania.
V platnom právnom predpise je viacero nezmyselných ustanovení týkajúcich sa napríklad nezastavenia na stopke či vysokého prekročenia rýchlosti, konštatuje dopravný konzultant Marosch Palesch. Tie zmena zákona zaradila medzi menej závažné dopravné priestupky. Je to podľa neho šliapnutie vedľa a myslí si, že by rezort vnútra mal zákon zmeniť. „Vyzerá to tak, akoby to bolo prichystané pre bohatých kamarátov politikov, ktorí potrebujú prevetrať svoje tátoše,“ hovorí konzultant.
Za úpravu zákona o cestnej premávke je aj právnik Peter Petrík. Podľa neho 800-eurová pokuta nemá preventívny účinok. „Vodiči, ktorí na to majú, sa nesnažia krotiť, naopak, pre vodičov s nízkym príjmom sú vysoké pokuty likvidačné,“ povedal. Poukázal aj na to, ako to rieši polícia v Česku. „Tam šofér dostáva za priestupky okrem pokuty aj body. Tak sa vodiči snažia predpisy dodržiavať,“ upozorňuje Petrík.
Pokuty a sankcie za prekročenie rýchlosti u našich susedov
Česká republika
- ak v obci alebo mimo obce prekročí vodič rýchlosť o 20 alebo 30 km/h v rámci bodového systému sa mu pripočítajú 3 body a zaplatí pokutu od 2 500 do 5-tisíc Kč
- polícia vodičovi udelí zákaz šoférovania na pol roka, ak sa takéhoto priestupku dopustí dva- alebo viackrát za 12 mesiacov
- po dosiahnutí 12 „trestných“ bodov príde vodič automaticky o vodičák na 1 rok
Rakúsko
- za prekročenie rýchlosti na diaľnici o viac ako 50 km/h je pokuta od 150 do 2 180 eur a odobratie vodičského preukazu na lehotu do 6 mesiacov, pri prekročení o viac ako 100 km/h príde vodič o preukaz najmenej na 6 mesiacov
- v prípade, že pôjde v obci vyššou ako 40-kilometrovou rýchlosťou, dostane pokutu 150 až 2 180 eur, zároveň mu môžu zadržať vodičský preukaz na dva týždne
- ak mimo obce je rýchlosť prekročená o viac ako 70 km/h, príde šofér o vodičák na šesť týždňov, o viac ako 90 km/h na tri mesiace a o viac ako 100 km/h najmenej na 6 mesiacov
Maďarsko
- aj maďarská polícia trestá za prekročenie rýchlosti vysokými pokutami, tie sa stupňujú podľa toho, o koľko vodič rýchlosť prekročil, môžu sa tak vyšplhať od 20 do tisíc eur
Slovensko malo v roku 2009 podľa dopravného psychológa Karola Kleimanna špičkový zákon o cestnej premávke. „Od roku 2010 prudko poklesol počet mŕtvych na cestách, vodiči sa začali správať relatívne slušne, policajti boli aktívnejší,“ pripomína. Lenže v roku 2013 sa začalo podľa neho všetko vracať do starých koľají. Do zákona začali vkladať zmäkčujúce podmienky.
Nárastu počtu cestných pirátov sa ministerstvo vnútra snažilo zabrániť zvýšením pokút. Nepomohlo to. Tí, čo majú na 800-eurové pokuty, jazdia rýchlo aj ďalej. Navyše vyviaznu bez straty vodičáku či zákazu šoférovania. „V zmysle novely zákona o cestnej premávke sa priestupky týkajúce sa prekročenia rýchlosti riešia výhradne iba v blokovom konaní s výnimkou, ak priestupca si nie je vedomý spáchania priestupku. Iba v tomto prípade sa priestupok postupuje na tzv. správne konanie, kde je možné uložiť aj sankciu zákazu činnosti viesť motorové vozidlo,“ reagovala Mésarová.
Niečo tu nehrá
Zaujímavé je, že rovnaké pravidlo uplatňuje polícia aj v prípade tých, ktorí zákon porušili viackrát. Napríklad motorkár (41), ktorý medzi obcami Somotor a Sv. Mária v Trebišovskom okrese prekročil rýchlosť o 132 km/h, dostal od polície za posledné dva roky už niekoľko pokút.
Podľa zákona môže policajt zadržať vodičák za priestupky, za ktoré je možné uložiť trest zákazu činnosti na šesť mesiacov až tri roky. Medzi ne patrí aj opakované porušenia zákona. Musia o tom však rozhodnúť v priestupkovom konaní. Na mieste je preto otázka, prečo to polícia v Košickom kraji tak neriešila. Pravda na ňu odpoveď nedostala, hovorkyňa len povedala, že „policajti postupovali v súlade s ustanovením zákona o priestupkoch, kde je možné uložiť pokutu vo výške od 250 do 800 eur“.
Polícia so zmenou zákona nesúhlasí. Ešte pred niekoľkými dňami tvrdila, že zvýšenie pokút malo pozitívny dosah najmä na to, že sa od začiatku roka 2016 podarilo na našich cestách znížiť počet dopravných nehôd a ich následky. Po uzavretí prvého pol roka sa však ukázal opak. Havárií bolo o 37 viac ako v rovnakom období minulého roka. „Zvýšenie hornej hranice možnej pokuty za najzávažnejšie prekročenia rýchlosti však so sebou okrem iného prinieslo zníženie počtu ťažko zranených osôb z 472 na 416, ako aj menej usmrtených zo 114 na 92,“ reagoval hovorca policajného prezídia Martin Wäldl.
Od januára platná novela zákona o cestnej premávke a priestupkového zákona rozdeľuje sankcie za prekročenie rýchlosti do troch úrovní. Tretia, najprísnejšia, je určená pre cestných pirátov. Zo zákona o premávke však vypadlo dôležité ustanovenie, že už prekročenie rýchlosti o 20 km/h v obci a mimo nej o 30 km/h je porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Po novom tak vysoká rýchlosť už nie je závažným dopravným priestupkom.