Chýrna fotografia z augusta 1968 hrá farbami

Slávna čiernobiela fotografia muža s odhalenou hruďou pred hlavňou okupačného tanku v centre Bratislavy šokovala svet. Je symbolom obludných udalostí vojenskej okupácie Československa v auguste 1968. Exkluzívne, po prvýkrát, možno tento legendárny záber fotografa Ladislava Bielika vidieť aj vo farbe v denníku Pravda.

20.08.2016 12:00
debata (4)
zväčšiť Legendárna fotografi a Ladislava Bielika Muž s... Foto: LADISLAV BIELIK
Muž s odhalenou hruďou, okupácia československa, farebná, Legendárna fotografi a Ladislava Bielika Muž s odhalenou hruďou pred okupačným tankom, zaradená v prestížnych svetových rebríčkoch medzi 100 fotografií 20. storočia, má novú tvár. Autorom kolorovanej verzie je študent Matej Chren. Denník Pravda uverejňuje fotografi u ako prvý.

Syn autora Peter hovorí, že išlo o spontánny nápad. „Rozmýšľali sme nad tým, ako priblížiť aj mladým ľuďom tieto témy, lebo čiernobiele fotky ich často skôr desia,“ vysvetľuje.

Fotografiu koloroval Matej Chren, študent Strednej umeleckej školy v Leviciach. Škola je pomenovaná práve po Ladislavovi Bielikovi, ktorý bol rodákom z Levíc. Podľa Mateja Chrena bezprostredným popudom na takúto prácu bola legendárnosť spomínanej fotografie i snaha vyskúšať si techniku kolorovania.

„O okupácii Československa viem z televízie a z rôznych dokumentov. A neustále slýcham o tej fotke skoro vo všetkých prejavoch našej riaditeľky,“ hovorí Chren. Rodina Bielikovcov poskytla mladému autorovi z negatívu, ktorý má pár štvorcových centimetrov, digitálny obrázok. Ten potom v počítači v programe Adobe Photoshop koloroval.

„Pripomína to ručnú maľbu, fotku som vyfarbil pri veľmi vysokom zväčšení. Každý jeden kúsok látky, odevu, tváre, vlasy či nechty som vyfarbil do najmenšieho detailu,“ približuje študent. Práca mu trvala dva mesiace. „Nerobil som to sústavne. Mesiac som vyfarboval a mesiac opravoval niektoré odtiene,“ dodáva.

Muž stojaci pred tankom je zachytený v centre Bratislavy na Šafárikovom námestí. Peter Bielik hovorí, že bolo potrebné ísť na autentické miesta. „Pozreli si travertín na budove Univerzity Komenského či neďaleko stojacu budovu SNS. Potom si zrejme aj domýšľali, ako mohli vyzerať veci, ktoré mali ľudia vtedy na sebe, čo to boli za farby. Zrazu vystúpilo do popredia toľko zaujímavých detailov, ktoré predtým viditeľné neboli,“ poznamenáva Peter Bielik. Nevylučuje, že budú v inkolorovaní otcových fotografií, ktoré zachytávajú dianie v bratislavských uliciach počas 21. augusta 1968, pokračovať ďalej.

Bielik konštatuje, že prvú skúsenosť mal s otcovou fotografiou ako druhák na základnej škole. V šuplíku objavil noviny Smena z tej doby. „Celý šťastný som to doniesol do školy a každému som ich ukazoval. Doma mi strašne vynadali. Vtedy som bol prvýkrát konfrontovaný s tým, že sa to nesmie. Vedel som, že fotku urobil môj oco a že to tak naozaj bolo, ale nesmie sa o tom hovoriť,“ spomína.

Ako ďalej poznamenáva, od decembra 1989 má pomaly každý deň dočinenia s touto fotografiou. Či už sú to zmienky o tom, že ju niekto chce dať do učebnice, alebo sa stretáva s príbehmi ľudí z roku 1968.

Povestný záber má pohnutú históriu aj v tom, že rodina Ladislava Bielika musela dlho bojovať o jeho autorstvo. Roky sa súdila s nemeckou agentúrou DPA, ktorá si ju privlastňovala. „S inými sme sa dohodli, tí uznali, keď videli rozsah našich dôkazných materiálov a hlavne, že vlastníme originálny negatív. Agentúra DPA bola nepríjemná, tvrdohlavá a s nimi spor trval sedem rokov,“ hovorí syn autora. Dodáva, že počas vysokej školy veľa času venoval úsiliu, aby dokázali pravdu. Peniaze, ktoré si vtedy privyrobil, išli na právnika v Nemecku.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #okupácia Československa