Situáciu komplikoval ťažko dostupný terén, ako aj to, že vrtuľník aj ľudí v ňom poznačila ťažká deštrukcia stroja. Náročné bude aj odstraňovanie jeho trosiek, kvôli ktorému budú musieť vyrúbať časť lesa.
K havárii vrtuľníka typu Bell 429 spoločnosti AIR – TRANSPORT EUROPE (ATE) z Popradu došlo ešte v stredu večer. Privolaný bol k 38-ročnému mužovi zo Strelník, ktorý spadol z brala, mal poranenie hlavy a zlomenú nohu. Asi minútu po odlete do nemocnice sa vrtuľník zrútil v Chránenej krajinnej oblasti Poľana, asi päť kilometrov od Strelník.
Traja záchranári a pacient na mieste zahynuli. Telá obetí nachádzali pátracie zložky až postupne. Hovorca ministerstva vnútra Ivan Netík povedal, že na ich identifikáciu bude potrebné vykonať testy DNA.
Hovoriť o príčinách nešťastia je ešte priskoro. Nehodu vyšetruje Letecký a námorný vyšetrovací úrad. „Vyšetrovatelia si už prevzali aj čiernu skrinku, ktorá sa na mieste nehody našla,“ konštatoval Netík. Po páde a následnom požiari stroja bola na mieste nešťastia teplota viac ako dvetisíc stupňov.
Minister vnútra Robert Kaliňák považuje za jednu z najpravdepodobnejších príčin nehody to, že vrtuľník odlietal nad zložitým terénom a navyše vzhľadom na veľkú tmu bola zlá viditeľnosť. Mohol preto zavadiť o jeden z vysokých stromov na vrchu kopca. Záchranárom pri práci komplikovalo situáciu aj správanie pacienta, ktorý bol podľa nepotvrdených informácií agresívny.
Miesto pádu vrtuľníka je už zdokumentované. Trosky už na ďalšie vyšetrovanie nie sú potrebné, podľa Netíka by si ich mala vyzdvihnúť spoločnosť ATE. Možné to však bude s najväčšou pravdepodobnosťou – vzhľadom na zložitosť terénu – len vzduchom, preto bude treba vypíliť časť lesa, aby sa k troskám dalo dostať vrtuľníkom.
Havarovaný vrtuľník Bell 429 bol vybavený najmodernejšími zariadeniami a riadil ho skúsený pilot. V jeho výbave však nebol vyhľadávací svetlomet typu Nočné slnko (Night sun), ktorý pilotovi uľahčuje lietanie, na čo v rozhovore pre Pravdu upozornil bývalý armádny letec a expilot spoločnosti ATE Viliam Orosz. Ten zároveň dodal, že tento špeciálny svetlomet nie je v povinnej výbave záchranárskych vrtuľníkov.
Hovorkyňa spoločnosti Zuzana Hopjaková vysvetľuje, že vzhľadom na to, že Night sun primárne využíva v pátracej službe ministerstvo vnútra, pri kúpe vrtuľníka o jeho inštalácii neuvažovali. „Spoločnosť ATE stále prehodnocuje vybavenie a konfiguráciu používaných vrtuľníkov s cieľom zvyšovania bezpečnosti,“ odpovedala na otázku, či aj vzhľadom na túto nehodu nezvážia dovybavenie vrtuľníkov týmto zariadením.
Namieste je aj otázka, či bol v prípade zraneného muža zo Strelník potrebný zásah záchranného vrtuľníka. Netík pripomína, že muž spadol v ťažko dostupnom teréne, navyše po páde zo skaly vyhodnotiť jeho zdravotný stav vrátane možných vnútorných poranení je aj pre lekára či záchranára veľmi problematické. Jeho kolega z ministerstva vnútra Petar Lazarov dopĺňa, že pri rozhodovaní, či k pacientovi poslať sanitku, alebo vrtuľník, zohľadňujú viaceré veci.
„Závisí to od závažnosti prípadu, od toho, ako rýchlo treba zraneného presunúť do nemocnice, ale aj od dostupnosti terénu. O spôsobe prepravy pacienta definitívne rozhoduje operačné stredisko,“ zdôraznil Lazarov.
Obeťami tragickej nehody sú 50-ročný pilot Ján Rušin, 46-ročná lekárka Patrícia Krajňáková a 32-ročný záchranár František Bartoš. Zahynul aj prevážaný pacient Ján M. zo Strelník. Na letisku v Poprade, kde spoločnosť ATE sídli, sú vystavené portréty trojice mŕtvych záchranárov a kondolenčná kniha. „Pietne miesto pre našich kolegov bude na súčasnom mieste aj v ďalších dňoch, predpokladám, že až do pohrebu našich kolegov. Jeho termín ešte nie je známy,“ zdôraznila Hopjaková.
Pôvodný článok z agentúr sme nahradili článkom z denníka Pravda.