Oslovené stredisko, ktorý si neželalo byť menované, poskytuje resocializačný program pre mužov aj ženy. Obe skupiny bývajú v rámci budovy oddelene, muži sú na prízemí a ženy na poschodí. V stredisku platí večierka, keď sa musia chovanci zdržiavať na „svojom“ poschodí. Platí prísny zákaz navštevovania izieb opačného pohlavia nielen vo večerných hodinách, ale aj počas dňa.
„Vonkajšie i vnútorné priestory, okrem izieb a sociálnych zariadení, sú 24 hodín monitorované kamerovým systémom. Nemôžeme byť nonstop pri všetkých klientoch pri ich aktivitách v rámci strediska. Takto o nich máme prehľad. Na nočnej službe je jeden zamestnanec, ktorý sleduje kamerový systém. Popri tom robí administratívu a zároveň každú hodinu až hodinu a pol priestory fyzicky prejde,“ opisuje riaditeľka.
Ak na kamerách vidí pohyb alebo svetlo, ide okamžite na kontrolu. Zisťuje, či je v izbách pokoj. Na kamerách to totiž nevidno. Ak je trebárs chovanec veľmi dlho na toalete, preveruje sa, či je v poriadku. Ako riaditeľka dodáva, s pravidlami je každý klient oboznámený pri nástupe do strediska, o čom je aj písomný dôkaz.
V minulosti už riešili sexuálny kontakt medzi chovancami, podľa šéfky zariadenia však šlo o dospelých klientov. „Navyše sa to stalo mimo nášho zariadenia. Chovanci boli automaticky vyradení z procesu resocializácie a museli okamžite opustiť stredisko,“ hovorí o dôsledkoch ich konania.
Stredisko má nad sebou dozorujúceho prokurátora. „Pravidelne, asi raz za dva mesiace, nás navštevuje a rozpráva sa bez našej prítomnosti s mladistvými klientmi,“ prezrádza riaditeľka. Návštevy sú ohlásené. Ak deti chodia do školy, vždy je na dohode strediska a prokurátora, či sú v ten deň ospravedlnené z vyučovania.
Stredisko má tiež rodinné stretnutia. „Rodičia komunikujú s deťmi pravidelne a v konečnom dôsledku aj s nami. Ak sa niečo deje, napríklad v prípade ochorenia dieťaťa, rodičom automaticky voláme,“ rozpráva žena, ktorá stredisko vedie. Rodičia môžu využiť vychádzky.
„Prídu do komunity, zoberú si na celý deň dieťa a večer nám ho vrátia. Raz za mesiac môžu ísť chovanci na tri dni preč zo strediska na priepustku,“ hovorí riaditeľka. Mladiství klienti telefón nemajú. Je to jedno z opatrení, aby sa do strediska nedostali drogy. Môžu využívať služobný telefón.
Stredisko dostáva dotácie od samosprávneho kraja na dospelých, na mladistvých klientov zas z ústredia práce. Všetky zmluvy sú podľa riaditeľky v zmysle zákona na webe. Mladistvých kontrolujú aj kurátori úradu práce.
„Počas kontroly komunikujú s personálom aj s mladistvými. Vždy je tam možnosť vyjadriť spokojnosť alebo nespokojnosť z jednej alebo druhej strany. Na konci kontroly sa robí zápis a všetky zúčastnené strany ho podpisujú,“ popisuje šéfka. Stredisko máva aj kontroly z ministerstva práce.