Vo štvrtok v Bratislave zaň získal národnú Študentskú podnikateľskú cenu. Súťažia o ňu študentky a študenti, ktorí sa popri štúdiu rozhodli rozbehnúť svoj biznis. Zisk hlavnej ceny Tomáša Brngála posúva do celosvetového finále vo Frankfurte. Na budúci rok si v ňom zmerajú sily šikovní mladí ľudia z vyše 50 krajín.
Medik priznáva, že na začiatku bola snaha zjednodušiť si učenie: „Chcel som na to ísť modernejšie, zrozumiteľnejšie, zábavnejšie, interaktívnejšie.“ A tak využil virtuálnu a rozšírenú realitu. Jej používateľ sa presunie do imaginárneho sveta, v ktorom skúma zázraky ľudského tela, objavuje jeho tajomstvá. Putuje ňou ako v nejakej 3D hre.
„Tomáš nás vytiahol zo stredoveku do súčasnosti. Ukázal nám, že s jednou, hoci skvelou učebnicou sa už nemusí postupne trápiť 5 – 6 študentov,“ hovorí docentka anatómie Eliška Kubíková z Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a dodáva: „Akurát mi je ľúto, že Tomáš je už šiestak a čoskoro z fakulty odíde.“
Po čase z projektu vznikla firma Virtual Medicine a jej produkt má ambíciu uspieť nielen medzi študentmi a pedagógmi. „Z inovatívneho vzdelávania chceme postupne cieliť aj na klinickú prax,“ vysvetľuje Brngál.
Len si to predstavte: Prídete k lekárovi s hocijakými ťažkosťami a aby ste ich pochopili, lekár vás zoberie na virtuálnu prehliadku „vášho“ tela. Atraktívnym spôsobom, takmer ako v animovanom filme, vám oveľa jednoduchšie vysvetlí, čo vás trápi a prečo.
Čo firma, to inšpirujúci príbeh
Do finále národného kola postúpilo päť študentov podnikateľov: budúci právnik Michal Predajňa reprezentoval tím, s ktorým vyvíja a prevádzkuje databázu TopDoktor; Matúš Krajči zo Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre bodoval ako včelár a výrobca špičkového medu z Liptova; Lukáš Fertaľ z Vysokej školy ekonómie a manažmentu verejnej správy v Bratislave zaujal firmou Flukoland, ktorá spája živé rastliny s bytovým dizajnom; tím Mareka Plachého študujúceho na SPU v Nitre priviedol na svet Genaces – webové nákupné centrum, kde sa na jednej adrese stretávajú rôzne internetové predajne. Nakupujúci môže prechádzať z jednej do druhej a na záver zaplatiť za nákup iba jedno poštovné.
Čo študent a firma, to námet na samostatný článok. Projekty a príbehy, ktoré môžu inšpirovať ďalších a zaslúžia si podporu. Preto sa denník Pravda stal hlavným mediálnym partnerom podujatia. Finalistov budeme, samozrejme, postupne v Pravde predstavovať podrobnejšie.
Talent treba oceniť
„Cieľom súťaže Študentská podnikateľská cena je vyzdvihnúť mladé osobnosti na slovenských vysokých školách, ich talent, cieľavedomosť a úspešnosť, predstaviť ich širokej verejnosti a dať im možnosť presadiť sa doma aj v zahraničí,“ objasňuje Marián Meško z neziskovej organizácie Junior Chamber International Slovakia, ktorá súťaž spoluorganizuje. „A chceme aj motivovať ďalších mladých ľudí k výnimočným výkonom.“
„Podpora mladých a rozvoj podnikania sú pre nás dôležité,“ pripája sa predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Slovenskej sporiteľne Štefan Máj. „Toto podujatie vnímame aj ako našu spoločenskú zodpovednosť.“ SLSP je od roku 2008, odkedy sa súťaž na Slovensku organizuje, jej generálnym partnerom a národnému víťazovi hradí všetky náklady spojené s jeho pobytom na celosvetovom finále.
Do súťaže Študentská podnikateľská cena sa môžu každoročne prihlásiť študenti dennej alebo externej formy štúdia vo veku od 18 do 35 rokov. Musia navštevovať niektorú z vysokých škôl na Slovensku a zároveň musia byť majiteľmi alebo spolumajiteľmi firmy a pôsobiť v jej vedení. Študentov podnikateľov môžu nominovať aj samotné školy či vedecké pracoviská.