Rodina za smrť pri Kurimanoch dostane 50-tisíc eur

Rodina Chovanovcov prišla v roku 2012 pri páde rozostavaného diaľničného mosta pri obci Kurimany o otca a manžela. Okresný súd v Bratislave im vo štvrtok priznal odškodné 50-tisíc eur.

05.01.2017 19:37 , aktualizované: 07.01.2017 10:18
most, Kurimany Foto: ,
Most pri Kurimanoch sa zrútil v novembri 2012.
debata (36)

Vdova a dvaja synovia tak dostanú tretinu sumy, ktorú žiadali ako nemajetkovú ujmu. Poškodení požadovali od stavebnej firmy Bögl a Krýsl odškodné pre každého z troch pozostalých po 50-tisíc eur. Súd vdove po zosnulom Jánovi Chovanovi priznal 30-tisíc eur. Starší syn dostane 15-tisíc eur a mladší syn s hendikepom 5-tisíc eur.

Podľa hovorcu Krajského súdu v Bratislave Pavla Adamčiaka súd zohľadnil rozsah, intenzitu spôsobenej ujmy a spôsob do zásahu osobnostných práv žalobcov. „Pričom nebolo preukázané úmyselné konanie žalobcu, je priznaná suma náhrady nemajetkovej ujmy jednotlivým žalobcom podľa súdu primeraná,“ uvádza Adamčiak.

Rozsudok však nie je právoplatný. Obe strany sa môžu do 15 dní od jeho doručenia odvolať. Lukáš Chovan, pozostalý syn po zosnulom otcovi Jánovi, rozsudok osobne akceptuje, no zatiaľ nevie, či sa proti nemu ako rodina neodvolajú.

„Musím povedať, že rozhodnutie súdu rešpektujem. Na druhej strane som si myslel, že pojednávanie bude v náš neprospech, keďže som vedel, že minulý rok inej rodine v podobnom prípade súd odškodné nepriznal,“ reagoval pre Pravdu Lukáš Chovan na vynesený rozsudok.

Rovnaký súd však nemajetkovú ujmu inej rodine, ktorá prišla o svojho člena taktiež pri páde diaľničného mosta pri Kurimanoch v novembri minulého roku, nepriznal. Pozostalých v minulosti už odškodnila aj slovenská vláda, ktorá deviatim osobám približne mesiac po nešťastí vyplatila 33-tisíc eur. Stavebná firma krátko po nehode odškodnila rodiny pozostalých sumou 5-tisíc eur.

Česká stavebná spoločnosť však odmieta zodpovednosť za pád mosta, pretože na jeho výstavbu si najala subdodávateľskú firmu. "Nie som si vedomý, aby spoločnosť Bögl a Krýsl vo vzťahu k tej časti mosta čokoľvek konkrétne vykonávala,“ povedal v decembri 2016 právny zástupca českej firmy Miroslav Šianský.

Podľa jeho slov mala spoločnosť Bögl a Krýsl svojho dodávateľa, ktorý mal ďalšieho dodávateľa, a ten vykonával stavbu. Bögl a Krýsl podľa advokáta nesie zodpovednosť za svojich dodávateľov len vo vzťahu k objednávateľovi diela, ktorým je Národná diaľničná spoločnosť. Smerom k tretím osobám nesie každý subdodávateľ zodpovednosť sám.

Diaľničný most neďaleko obce Kurimany, ktorý leží v katastri obce Iliašovce, sa zrútil pri liatí betónu v piatok 2. novembra približne o 14.30. Pri nehode zomreli štyria ľudia a ďalší jedenásti boli zranení. Most sa nachádza na úseku D1 Janovce – Jablonov, I. úsek, ktorý patrí k „lacným Figeľovým diaľniciam“. Stavebné spoločnosti Váhostav spolu s Bögl a Krýsl postavili 9-kilometrový úsek štvorprúdovky za 59,9 milióna eur.

Odborníci sa zhodujú v tom, že nízka cena sa čiastočne mohla podpísať pod pád samotného mosta. „Svojím spôsobom je tragédia, ktorá sa v Kurimanoch stala, dôsledkom veľkého cenového napätia, pretože potom sa šetrí absolútne všade a na všetkom. Navodená situácia a cenové tlaky tomu celkom určite napomohli,“ povedal v rozhovore pre Pravdu Pavol Kováčik, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska.

Polícia po troch rokoch vyšetrovania v novembri 2015 obvinila nemeckú statičku. Denník Pravda upozornil na chybu statičky ako prvý už týždeň po nehode. Podperná konštrukcia mosta totiž nevydržala tlak počas liatia betónu. Statička podľa všetkého urobila chybu vo výpočte nosností podpornej konštrukcie. Stojky podpery boli totiž spevnené len v priečnom smere mosta a nie v pozdĺžnom. V pozdĺžnom smere sa konštrukcia napokon aj zrútila.

Národnej diaľničnej spoločnosti vznikla pri nešťastí škoda 96-tisíc eur, pričom sa objavovali špekulácie, že za nešťastie môže nestabilné podložie alebo preklopenie priečnych nosníkov. Experti na mostné stavby v minulosti poukázali na to, že sa šetrilo tam, kde sa nemalo.

Pridanie niekoľkých oceľových spojok, ktoré by zlepšili stabilitu skruže, by v tom čase stálo približne 10-tisíc eur. Celá podporná konštrukcia pritom vyšla na 322-tisíc eur. Dva roky po nehode pri Kurimanoch však spadol most rovnakej firme pri českom Vilémove, kde prišli o život taktiež štyria robotníci.

© Autorské práva vyhradené

36 debata chyba
Viac na túto tému: #odškodné #Kurimany