Ide o jedno z opatrení tzv. Nultého akčného plánu, ktorý pripravuje pracovná skupina ministerstva školstva. Zdanlivo bezproblémový návrh vyvolal medzi odborníkmi protichodné reakcie. Kým jedni v slovnom hodnotení vidia objektívnejšie a motivujúcejšie posudzovanie, iní tvrdia, že takáto forma bude rodičov len zavádzať.
Klasifikácia žiakov pomocou známok by sa mala stať rovnocennou slovnému hodnoteniu. Dieťa by sa z komentáru učiteľa malo dozvedieť, v čom je dobré a v čom sa potrebuje zlepšiť. Zároveň by malo zistiť, aký pokrok urobilo od poslednej písomky.
Má to svoje muchy
Nevýhodou známok podľa autorov akčného plánu je to, že neprimerane podporujú porovnávanie sa žiakov navzájom. Úplné zrušenie známkovania však nehrozí.
„Keď dáte žiakovi aj slovné hodnotenie, dáte mu viac. Na prvý pohľad sa to zdá ako drobnosť, ale pre nás je to zásadná vec, ktorá môže ovplyvniť to, ako sa dieťa pripravuje a ako sa pozerá na konkrétny predmet," vysvetlil exminister školstva Milan Ftáčnik, ktorý je jedným z tvorcov národného programu. Ten navrhuje, kam by sa školstvo malo posúvať ďalších desať rokov.
Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová takýto návrh považuje za užitočný. Rodič bude podľa nej tak mať príležitosť detailnejšie poznať potenciál svojho dieťaťa a mieru jeho rozvoja. Podľa nej zároveň bude musieť učiteľ viac rozmýšľať o každom žiakovi. Pripomenula, že niektoré školy tento systém používajú.
Pomohla by brožúrka
Predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska Alena Petáková, naopak, argumentuje, že známke rozumie každý. „Ak však poviem, že žiak ovláda učivo dobre, tak to znie rodičovi prijateľne a neuvedomí si, že je to v skutočnosti známka 3, s ktorou však už nie je veľmi spokojný,“ vysvetľuje Petáková. „Nie som zástancom opisnej formy hodnotenia a písania slohových prác učiteľmi,“ poznamenala. Skôr by zvažovala zmenu na širšiu škálu známok alebo percentuálne vyjadrenie hodnotenia.
Ocenila by, keby kompetentné orgány vypracovali brožúrku, v ktorej bude zadefinované, čo má žiak z jednotlivých predmetov ovládať na jednotku, dvojku a ďalšie známky. „Konkrétne pomenovaný predmet, ročník, učivo, chybovosť a známka,“ očakáva od brožúrky Petáková.
„Minulý rok dostal syn na polroku i na konci ,vysvedčenie‘ so slovným povzbudením, ktoré patrilo konkrétne jemu a na ktoré bol hrdý,“ hovorí Barbora, mama 7-ročného školáka, ktorý navštevuje súkromnú školu v Bratislave. Opisné hodnotenie sa jej viac pozdáva. Priblížila, že na škole, kde chodí jej syn, sa vyhodnocujú testy v percentách. Výsledky rozoberá učiteľka s každým rodičom na rodičovskom združení. „Viem si však predstaviť, ako veľa závisí od osobného prístupu a ochoty konkrétneho učiteľa,“ uzatvorila mladá mamička.
Nultý akčný plán by mal byť hotový v januári. Bude obsahovať opatrenia, ktoré sa zavedú v tomto roku. Vláda by ho mala prerokovať v apríli alebo v máji.