Diplomový program otvára dvere na Oxford či Harvard

"Keby niekto chcel na Vianoce novú učebnicu matematiky, asi by ho vysmiali. U nás si knihy kupovali všetci. Chodíme na stáže, robíme projekty a medzinárodné olympiády. V takomto prostredí chcete na sebe pracovať," hovorí maturantka IB diplomového programu na Spojenej škole Novohradská v Bratislave Tímea Perignáthová.

30.01.2017 09:00
gymnazium jura hronca, Foto: ,
Maturanti diplomového programu International Baccalaureate na Spojenej škole Novohradská v Bratislave (zľava) Martina Sabová, Tímea Perignáthová a Peter Mlkvík.
debata (13)

Venuje sa mu posledné dva roky na strednej škole. Odmenou za náročné štúdium je šanca pokračovať na svetovo uznávaných univerzitách ako Oxford, Cambridge, Harvard či Imperial College of London.

Najprv Gymnázium Jura Hronca, teraz už Spojená škola Novohradská ako jediná štátna škola na Slovensku od roku 1994 ponúka študentom diplomový program IB (International Baccalaureate). Dostala sa k nemu prostredníctvom konkurzu, ktorý vyhlásilo ministerstvo školstva spolu s holandskou organizáciou International Baccalaureate Organization (IBO). „Nevedeli sme podrobnosti, ale bolo nám jasné, že to bude niečo nové, preto sme do toho išli. Výzvou pre nás bola angličtina, s tou výhodou, že aj učitelia iných predmetov sa v nej môžu realizovať. Vedeli sme tiež, že to bude o niečom inom a že to nebude úplne totožné s národným programom,“ vysvetlila zástupkyňa riaditeľky pre medzinárodnú školu Eva Žitná.

IB diplomový program môžu stredoškoláci absolvovať v rámci posledných dvoch rokov štúdia. Päť predmetov sa v ňom učia po anglicky, šiestym je slovenský jazyk. Povinné sú matematika, slovenčina a angličtina, pri ktorých si študenti vyberajú vyššiu alebo štandardnú úroveň, ďalšie tri predmety si volia. Jeden z humanitných, druhý zo skupiny prírodovedných predmetov a tretí ľubovoľný.

„Stredoškoláci v medzinárodnom programe majú menej predmetov, ale idú viac do hĺbky,“ vysvetlila Eva Žitná. Musia vedieť zaujať postoj či napísať k danej téme esej. „Viac rešpektujeme ich zamerania. Sami si zvolia skladbu predmetov. Štúdium je v angličtine, takže sa predpokladá, že väčšina z nich bude ašpirovať na zahraničné univerzity. Pripraví ich to na vysokoškolský systém štúdia, lebo v niektorých predmetoch sa ide tak do hĺbky, že obsiahnu i prvý ročník vysokých škôl,“ konštatovala.

Eva Žitná, zástupkyňa riaditeľky Spojenej školy... Foto: Robert Hüttner, Pravda
gymnazium jura hronca, eva zitna Eva Žitná, zástupkyňa riaditeľky Spojenej školy Novohradská v Bratislave.

Odlišný je aj spôsob hodnotenia. V IB diplomovom programe má každý predmet svoje kritériá, študent teda presne vie, za čo je hodnotený. Namiesto klasických známok od jednotky po päťku študenti dostávajú hodnotenie od jedna do sedem, pričom sedem je najlepšie. Pri maturite výnimočne až zo šiestich predmetov môžu študenti dostať za každý najviac sedmičku, takže zo šiestich predmetov 42 plus ďalšie tri body za dve eseje. Čiže najlepší možný výsledok maturanta v medzinárodnom programe je 45 bodov.

„Vždy dostaneme celosvetový priemer a vieme to porovnať. Ideál je 45 bodov, doteraz sme mali päť študentov, ktorí to dosiahli. Minulý školský rok si pamätám, že celosvetový priemer bol okolo 30 a naše deti mali 35. Netvárime sa, že všetci sú geniálni, ale sú motivovaní, výsledky majú dobré a chcú,“ doplnila Žitná.

Celkovo realizuje Spojená škola Novohradská tri medzinárodné vzdelávacie programy: PYP (Primary Years Programme) pre 6– až 11-ročných, MYP (Middle Years Programme) pre 11– až 16-ročných žiakov a nakoniec samotný diplomový program. Tento rok otvorí škola po prvýkrát až dve triedy IB diplomového programu. Študentov doň vyberú v aprílových prijímačkách.

Súčasní maturanti si na špeciálnom programe pochvaľujú hlavne iný prístup k učeniu, vlastný výber predmetov, ktorým sa budú venovať a previazanosť s medzinárodným systémom a hodnotením, teda aj medzinárodne uznávanými univerzitami. „Asi najviac sa mi páči, že snaha je súčet všetkých našich prác, dáva sa to dokopy a nie je to tak, že mám zlý deň alebo som vystresovaná a odpoviem zle,“ vysvetlila maturantka IB diplomového programu Martina Sabová. „Môžem na tom pracovať dlhodobo a známka sa skladá aj z maturitných testov, aj z toho, čo píšeme. Napríklad známky z jazykov sa skladajú aj z ústnych skúšok. Je to rozdelené cez celé dva roky.“ Pripustila, že program vyžaduje veľa práce a treba sa mu venovať, ale aspoň to nie je nárazové. Veľmi dôležitá je aj komunita, pretože sa všetci „ťahajú hore“ a motivujú sa navzájom, dodala.

Podľa Martininho spolužiaka Petra Mlkvíka, ak niekto zvláda strednú školu, je dobrý a chce dosiahnuť viac, tak IB urobí. Nie je to tak, že by po príchode zistil, že ničomu nerozumie a odišiel. On sám chce po skúške dospelosti pokračovať na niektorej z britských univerzít, medzi prihláškami má aj Oxford či Univerzitu St. Andrews. „Ja by som veľmi rád išiel do Británie, aj preto, že štúdium je v angličtine, aj preto, že je na vyššej úrovni. IB je tiež po anglicky a medzinárodnosť tohto programu mi zabezpečuje, že ma tam na základe môjho maturitného vysvedčenia môžu vziať,“ uzavrel.

Niektorí stredoškoláci z medzinárodného programu volia aj vysoké školy na Slovensku či v susednom Česku. „Veľa ľudí z nášho ročníka smeruje do Anglicka, zopár do Ameriky a niektorí možno zostaneme aj v Českej republike alebo na Slovensku,“ konštatovala maturantka Tímea.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #štúdium #cudzie jazyky