Železničná spoločnosť Slovensko chce zlepšiť prevenciu a zvýšiť ochranu pasažierov. Od tohto týždňa bude distribuovať do všetkých svojich vlakov 3-tisíc nálepiek s otázkou: „Obťažujú vás spolucestujúci alebo ste svedkom porušovania zákona?“ Text na nálepkách radí ľuďom, čo robiť v takejto situácii. Prvým krokom je informovať vlakvedúceho, a ak to nepomôže, volať nonstop linku ZSSK, vo vážnejších situáciách priamo políciu.
„Nie, že by sme dnes nevedeli, kde sú problematické trate alebo predpokladali, že ľudia nepoznajú telefónne číslo na políciu,“ zdôraznil člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček. Ako však poznamenal, chcú vyzvať zákazníkov, aby im dali okamžite vedieť, že vo vlaku nie je niečo v poriadku. „Častokrát sa o incidente dozvieme až neskôr z hlásenia, prípadne zo sociálnych sietí,“ vysvetlil Martinček. Podľa neho ľudia môžu vlakvedúceho kontaktovať pri akýchkoľvek situáciách, ktoré im znepríjemňujú cestu, či už ide o zakázanú politickú agitáciu, alebo útok agresívneho spolucestujúceho. Železnice potvrdili, že táto ich aktivita má prispieť aj k zamedzeniu propagácie extrémistických názorov v ich vlakoch na úkor dobrého mena spoločnosti.
Ďalším jej plánovaným opatrením na zvýšenie bezpečnosti je umiestnenie kamier do viacerých vlakov. Podľa hovorcu Tomáša Kováča sú v súčasnosti nainštalované v 61 vlakových súpravách zabezpečených s pomocou eurofondov a tiež v malom počte motorových jednotiek. Železničiari sa zaujímajú aj o telové kamery pre vlakvedúcich a o technológie na rozpoznávanie tvárí.
„Naším zámerom je postupne počet a podiel vozidiel vybavených kamerami rozširovať s prihliadaním na spoje, kde je potrebné venovať bezpečnosti osobitnú pozornosť, a taktiež na frekventované vlakové linky. S kamerovými systémami počítame v nových vozidlách, v ktorých obstarávaní neustále pokračujeme. Zatiaľ je však predčasné hovoriť o presnom počte vozidiel, ktoré budú kamerami vybavené,“ konštatoval Kováč. Čo sa týka zariadení (kamier) pre personál vlakov, spoločnosť sa podľa neho oboznámila s viacerými technológiami a aj tu sa chce zamerať na spoje, ktorým treba venovať osobitnú pozornosť z hľadiska bezpečnosti vrátane takých, kde je vysoký počet cestujúcich. O podrobnostiach zatiaľ nechce hovoriť. Za veľmi dôležité železnice považujú pokračovanie v rozbehnutej spolupráci s políciou. Počet vlakov, ktoré aspoň na časti trasy sprevádzali príslušníci železničnej polície a Policajného zboru, vlani medziročne stúpol o 87 percent. Kamery využíva aj Dopravný podnik Bratislava. Vnútorný a vonkajší kamerový systém je v nových vozidlách, ktorými obnovovali vozový park postupne od septembra 2014. Konkrétne v 120 trolejbusoch a 60 električkách, ktoré nakúpil podnik vďaka eurofondom, a v 100 nových autobusoch. "Tento systém vo vozidlách MHD sa osvedčil, cestujúci sú obozretnejší, najmä ak ide o vandalov.
Priestupky a trestné činy spáchané vo vlakoch
- V roku 2016 bolo vo vlakoch zaznamenaných 6 násilných trestných činov.
- Okrem toho išlo o 84 krádeží, 6 činov drogovej kriminality a 7 záznamov spadajúcich do ostatnej trestnej činnosti.
- Zákazníckych sťažností týkajúcich sa bezpečnosti vo všetkých vlakoch, nielen vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko, bolo vlani 107.
- Železničná spoločnosť Slovensko v minulom roku zaznamenala 23 fyzických útokov na zamestnancov v službe.
Zdroj: ZSSK
Dopravný podnik takisto vďaka záznamom kontroluje vodičov, čo výrazne pomáha pre objektívne posúdenie pri akýchkoľvek sťažnostiach," spresnila hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová. Ako doplnila, dopravca poskytuje záznam na vyžiadanie aj polícii, vďaka čomu sa jej podarilo vyšetriť viaceré prípady.
Bezpečnostný expert Juraj Zábojník víta každú aktivitu, ktorá usmerní ľudí a poradí im, ako sa majú zachovať či na koho sa majú obrátiť, aby sa cítili štandardne. Opatrenie železníc považuje za správne, pretože ľudia podľa neho na jednej strane často nevedia, čo robiť a na druhej strane si zaslúžia určitú úroveň prepravy.
„Najväčší prínos vidím v tom, že cestujúci sa budú vedieť zorientovať, ak sa im niečo stane, budú vedieť, ako sa majú zachovať, ale tiež sa tým predíde mnohým problémom. Myslím si tiež, že sa určitým spôsobom zdokonalí preprava a hlavne jej kultúra a úroveň,“ uviedol Zábojník.
Podľa sociologičky Sylvie Porubänovej tieto opatrenia vychádzajú práve z toho, že človek je v prvom rade zmätený a nevie, čo v nepríjemných situáciách robiť. Preto takéto návody nie sú len potrebné, ale môžu byť pre ľudí aj efektívne. „Niekto sa zľakne, niekto rezignuje a odíde, je radšej mimo nepríjemného diania, ak sa dá. Ale, samozrejme, sú prípady, kedy sa takejto situácii nedá vyhnúť a dôjde ku konfrontácii, a vtedy je určite dobré, ak je niekde poruke návod. Predpokladám, že za pár týždňov pre ľudí, ktorí cestujú, sa aj tieto veci akosi zvnútornia, dostanú sa im pod kožu,“ ozrejmila sociologička.
Cestujúci budú podľa Porubänovej nálepky najskôr iba čítať, uvažovať nad nimi, ale nakoniec sa stanú samozrejmosťou. Myslí si, že určite môžu byť nápomocné, pretože prvá reakcia väčšiny ľudí je tá, že sa zľaknú, a ani tí s dobrou vôľou nevedia ako reagovať.
Okrem nepríjemných konfliktných situácií, keď môže dôjsť aj k fyzickým útokom a poškodeniu zdravia, železničná doprava naďalej patrí medzi najbezpečnejšie. Železničná spoločnosť vo svojich vlakoch vlani previezla viac ako 65 miliónov cestujúcich. Zatiaľ čo pri dopravných nehodách na cestách zomrelo v minulom roku podľa štatistík polície 242 ľudí, vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko neprišiel za posledných desať rokov o život žiaden cestujúci.