Petrák: Reforma školstva dáva dôraz na individuálny prístup

Je otázkou, či sú na naplnenie cieľov reformného dokumentu Učiace sa Slovensko materiálne a priestorové podmienky, pedagogický zbor, ktorý je na to pripravený, konštatoval v dnešnej diskusii Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) - Sobotné dialógy na Rádiu Slovensko predseda Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Ľubomír Petrák (Smer).

18.03.2017 14:17
debata (11)

Odborníci si pri vypracovaní materiálu, ktorý prináša víziu pre školstvo na 10 rokov, svoju úlohu splnili, myslí si podpredsedníčka školského parlamentného výboru Veronika Remišová (OĽaNO-NOVA). Rovnako ako Petrákovi aj Remišovej chýba pri tvorbe dokumentu o reforme školstva účasť odborníkov ministerstva školstva, ktorá by zaručila reálne základy pre reformu, konkrétne finančný dopad a finančné krytie jednotlivých cieľov.

Petrák vyzdvihol, že navrhovaná reforma školstva dáva dôraz na individuálny prístup k žiakovi, inklúzie nadaných aj zaostávajúcich žiakov a ťažisko vidí tiež v osobnej spolupráci učiteľa a žiaka. Tvrdí, že slovenské školstvo môžu dopredu posunúť ciele vzdelávania, obsah a spôsoby vzdelávania. Tieto ciele sú na konci prvej desiatky priorít dokumentu a podľa Petráka by mali byť medzi prvými. Šéf školského výboru parlamentu preto verí, že diskusia k dokumentu prinesie aj prehodenie priorít. 

Remišová si myslí, že je pozitívom, že dokument vznikol a že o školstve sa začalo diskutovať na úrovni celej spoločnosti. Z jeho 220 strán však vyplýva potreba ďalších koncepcií a plánov. Preto sa obáva, či sa ciele reformy podarí pretaviť aj do konkrétnych legislatívnych opatrení v najbližších dvoch rokoch, keďže v poslednom roku vlády sa podľa nej spravidla veľké reformy presadiť nedajú. 

Remišová považuje za kľúčový problém slovenského školstva znižovanie úrovne vedomostí žiakov vo všetkých oblastiach. Naši žiaci nevedia kriticky myslieť a zaobchádzať s poznatkami, nemajú k dispozícii kvalitné učebnice. Minister školstva Peter Plavčan podľa jej slov zatiaľ nepredstavil konkrétne opatrenie, ktoré by riešilo tento problém. V reforme školstva sa hovorí minimálne o boji s extrémizmom, zdôraznila Remišovej.

Ľubomír Petrák tvrdí, že pre boj s extrémizmom treba odstrániť napríklad možnosti šikanovania na školách, urobiť všetko pre to, aby bol učiteľ vzorom, zlepšiť komunikáciu medzi školou a rodičmi a podporiť aj aktívny prístup rodičov.

Remišová v súvislosti s plánovanou inklúziou žiakov upozornila, že škola musí zaostávajúcim žiakom vytvoriť motivujúce, podnetné prostredie. Pomohli by bezplatné poradne pre prácu s mládežou. Tému zodpovedného rodičovstva neočakáva vo vízii reformy školstva, ale od rezortu sociálnych vecí. Ak sa podarí zlepšiť systém prípravy učiteľov a riadenia škôl, ako aj zatraktívniť plat učiteľa, tak polovica boja je vyhraná, doplnila. 

V hodnotení krokov rezortu školstva za prvý rok vlády Petrák pripustil, že práce na reforme školstva mohli byť rýchlejšie. Remišová sa domnieva, že Slovenská národná strana (SNS) si pripravuje pôdu na to, že výsledky v školstve po štyroch rokoch vlády budú nulové. Pripomenula tohtotýždňové vyjadrenie predsedu SNS a parlamentu Andreja Danka, že si vie predstaviť rýchlejšiu reformu školstva, ak by zodpovednosť za riadenie štátu v celom rozsahu mala SNS. 

11 debata chyba
Viac na túto tému: #reforma školstva #Veronika Remišová #Ľubomír Petrák