Prešovčania na východe zablokujú cesty

Prešovčania čakajú na riešenie alarmujúcej dopravnej situácie v meste, ktorú má zmierniť výstavba diaľničného obchvatu krajského mesta. Vysúťažený juhozápadný úsek na diaľnici D1 sa stále nestavia a štát uvažuje, že severnú časť nepostaví vo všetkých úsekoch v plnom profile. Obyvatelia krajského mesta budú v piatok v Prešove blokovať dopravu na troch vyťažených úsekoch. Avizovaný bratislavský protest bol zrušený.

30.03.2017 09:30 , aktualizované: 17:50
debata (54)

Dopravná situácia je v Prešove kritická. Chýbajúci obchvat núti aj tranzitnú dopravu prechádzať po vnútromestských komunikáciách. V piatok nespokojní obyvatelia na hodinu, od 16. do 17. hodiny, zablokujú tri vyťažené cesty. Pôjde o obojsmernú blokádu, ktorá v čase poobedňajšej dopravnej špičky vytvorí rozsiahle zápchy v celom meste.

Nespokojní obyvatelia sa zhromaždia na Levočskej ulici, Ulici armádneho generála Svobodu a na Vranovskej ulici. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 po Vranovskej ulici denne priemerne prejde 30¤731 vozidiel. Prešov, ako tretie najväčšie mesto na Slovensku, je pritom významným dopravným uzlom.

Pôvodne chceli Prešovčania protestovať aj v Bratislave a na polhodinu zablokovať cestu pri autobusovej stanici Mlynské Nivy. Miestny úrad Bratislavskej mestskej časti Ružinov však vydal zákaz konania protestného zhromaždenia. "Dôvod zákazu nevieme. Dostali sme však ponuku, že pri autobusovej stanici Mlynské Nivy môžeme prejsť dvakrát cez priechod, no nesmieme mať transparenty, a bez prečítania vyhlásenia. Zdá sa, že sa vraciame pred 17. november,“ povedal zástupca združenia Lepší Prešov René Polačok. Mesto Prešov protesty na svojom území povolilo.

V súčasnosti sa západne od mesta smerom z Levoče končí diaľnica D1, ktorá následne pokračuje až za Prešovom smerom na Košice. Krajské mesto musí okrem zdrojovej a cieľovej dopravy zvládať aj automobily tranzitujúce zo západu na východ a takisto zo severu na juh. Diaľničný obchvat Prešova bude pozostávať z diaľnice D1 v úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh a rýchlostnej cesty R4 v úsekoch R4 Prešov, severný obchvat, I. etapa a R4 Prešov, severný obchvat, II. etapa. Diaľničný úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh postaví konzorcium firiem Doprastav, Eurovia a Metrostav, ktoré predložilo najnižšiu ponuku na výstavbu vo výške 356 miliónov eur. Výstavbe bráni chýbajúce doplnenie posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA), ktoré na daný úsek bolo robené v minulosti.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) však dal cenu juhozápadnej časti obchvatu posúdiť Ústavu súdneho inžinierstva, ktorý vypočítal, že cena je vyššia o šesť percent. Následne minister inicioval rokovania s konzorciom o znížení vysúťaženej ceny.

Inštitút finančnej politiky pôsobiaci na ministerstve dopravy však spochybňuje trasovanie časti obchvatu, ktorá má vzniknúť na rýchlostnej ceste R4. Podľa výpočtov analytikov inštitútu štát môže dosiahnuť v ideálnom svete úsporu až 450 miliónov eur, ak zmení trasu obchvatu zo severného na východný a spolu s inými opatreniami postaví diaľnicu D1 aj rýchlostnú cestu R4 v okolí Prešova v polovičnom profile. Ide však o fiktívnu úsporu, ktorú štát v realite dosiahnuť nemôže.

Diaľnica D1 nakoniec vznikne v plnom profile. Ministerstvo dopravy a ministerstvo financií rokujú o možnosti polovičného profilu v niektorých častiach severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4, na ktorý sa zatiaľ nespustila súťaž. Odborník však pred polovičnými profilmi varuje.

"Priznám sa, že keď počúvam tieto názory odborníkov, ktorí nevidia za horizont, nemám z toho dobrý pocit. Diaľnica D1 už aj svojím označením predznamenáva dôležitosť tohto hlavného dopravno-urbanistického a transeurópskeho koridoru. V prípade zachovania existujúceho stavu bez obchvatov sa na kľúčových cestných úsekoch očakáva medzi rokmi 2020 a 2030 až 20-percentné navýšenie objemu dopravy a do roku 2040 oproti roku 2020 dokonca 30– až 45-percentné navýšenie,“ povedal v rozhovore pre Pravdu Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného. Podľa jeho slov nie je správne paušálne operovať s dennou intenzitou 20-tisíc vozidiel ako hranicou pre potrebu plného profilu diaľnice.

Po diaľnici D1 má denne jazdiť 10,5-tisíca automobilov. "Na severnom obchvate by po jeho dobudovaní mohla priemerná intenzita dosahovať približne od 11,5 tisíca do 14,5 tisíca vozidiel, v závislosti od konkrétneho úseku, a do roku 2040 by mohla stúpnuť na priemerne zhruba 18-tisíc vozidiel za deň,“ hovorí Palčák. Aktuálne však prebieha doplnenie dopravného modelu, ktorého predbežné výsledky napovedajú o zvýšení dopravného zaťaženia len na diaľnici D1 až o 50 percent. S predbežnými výsledkami dopravného modelu inštitút finančnej politiky nepočítal.

Pôvodnú agentúrnu správu sme vymenili autorským článkom denníka Pravda.

54 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #protest #Prešov