Hospodárska a sociálna rada nenašli zhodu na novele zákona o financovaní škôl

Hospodárska a sociálna rada SR dnes nenašla zhodu na návrhu novely zákona o financovaní základných a stredných škôl.

10.04.2017 14:52
debata

Ako po rokovaní tripartity uviedol minister práce a sociálnych vecí Ján Richter, výhrady k tomuto návrhu malo Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS).

ZMOS k návrhu novely zákona o financovaní základných škôl a stredných škôl uplatnil niekoľko zásadných pripomienok. Zásadný rozpor trvá v tom, že ministerstvo školstva neakceptovalo návrh ZMOS hradiť náklady na cestovné žiakom podľa vzdialenosti ich bydliska od školy. Toto podľa ZMOSu naďalej nerieši diskriminačnú situáciu napríklad detí, ktoré bývajú vo veľkých vzdialenostiach od základných škôl a pritom usadlosti, v ktorých bývajú, sú súčasťou obce. Tieto deti totiž podľa novely nemajú nárok na úhradu cestovného.

Rozpor trvá aj neakceptovaním pripomienky ZMOSu

Rozpor trvá aj neakceptovaním pripomienky ZMOSu, aby sa minimálna hranica obcou poskytovaných peňazí neštátnym školám a školským zariadeniam vypočítavala z poskytnutého objemu peňazí získaných z dane z príjmov fyzických osôb a nie z nákladov na žiaka školy alebo školského zariadenia, ktoré má obec v zriaďovateľskej pôsobnosti. ZMOS upozorňuje, že v súčasnosti je obec povinná dať súkromným a cirkevným zariadeniam 88 percent zo sumy určenej na mzdy a prevádzku škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obce. „Vznikajú tak situácie, že napríklad ZUŠ alebo centrum voľného času má obec umiestnené v samostatnej budove, nezateplenej a podobne, takže obci nestačia na prevádzku peniaze z podielových daní. Prispieva tak z vlastných príjmov, čím sa potom zvyšuje objem peňazí, z ktorých sa vypočítava 88 percent. V tej istej obci je súkromná ZUŠ, ktorá je však spolu s CVČ v budove súkromnej základnej školy. Evidentne prevádzkové náklady na túto ZUŠ a CVČ sú oveľa nižšie, ako náklady obecnej ZUŠ alebo CVČ. Obec je však viazaná prideľovať dotácie najmenej 88 percent z objemu finančných prostriedkov, ktoré vynaložila na dieťa alebo žiaka daného typu školy alebo školského zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce,“ uvádza vo svojom stanovisku ZMOS.

Rozpor trvá aj neakceptovaním pripomienky, aby financovanie neštátnych poradenských zariadení a špeciálnych výchovných zariadení prešlo do systému financovania z prostriedkov štátneho rozpočtu a nie z prostriedkov obcí. ZMOS upozorňuje, že mestá a obce nemôžu byť zriaďovateľom špeciálnych výchovných zariadení (reedukačné centrum, liečebno-výchovné sanatórium, diagnostické centrum) a zariadení výchovného poradenstva a prevencie (centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a centrum špeciálno-pedagogického centra), ale tieto školské zariadenia môže zriaďovať len štát prostredníctvom okresných úradov v sídle kraja, respektíve štátom uznané cirkvi alebo právnické či fyzické osoby.

Súčasťou návrhu novely zákona je viacero zmien

„Z uvedeného dôvodu zastávame názor, že ide o kompetenciu štátu a nie o originálnu kompetenciu. Financovanie uvedených neštátnych školských zariadení z originálnych príjmov miest a obcí je teda nesystémové a odoberá mestám a obciam peniaze na financovanie vlastných originálnych kompetencií v oblasti školstva,“ uvádza ZMOS.

Súčasťou návrhu novely zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení je viacero zmien. Ministerstvo školstva plánuje upraviť pravidlá poskytovania peňazí zákonným zástupcom žiakov na dopravu žiakov základných a špeciálnych základných škôl do školy a späť do miesta trvalého pobytu. Rezort tiež navrhuje zohľadňovať pri poskytovaní mzdového normatívu na pedagogických zamestnancov škôl aj roky ich praxe. Ministerstvo ďalej navrhuje riešiť problematiku poskytovania príspevku na kurz pohybových aktivít v prírode.

Novela tiež rieši problematiku poskytovania príspevku na záujmové vzdelávanie. Ministerstvo ďalej navrhuje znížiť počet žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, pri ktorom bude povinne v škole pôsobiť asistent učiteľa. Rezort tiež chce rozdeľovať podielové dane pre obce na činnosť školského klubu detí podľa počtu prijatých detí do školského klubu detí. Novela tiež zavádza pre obce možnosť, aby pri financovaní materských škôl a školských klubov detí mohli osobitne podľa vlastného uváženia rozhodnúť o pridelení peňazí na asistenta učiteľa či vychovávateľa.

debata chyba
Viac na túto tému: #školy #novela