V Prešove sa zrútil policajný vrtuľník, zahynuli dvaja hasiči

, , 10.05.2017 15:10, aktualizované: 22:05
pád policajného vrtuľníka, prešov, vrtuľník,
Nešťastie si vyžiadalo životy dvoch hasičov. Autor: ,

Pád vrtuľníka pri Prešove si vyžiadal najmenej dve obete. Na palube boli dvaja policajti a dvaja hasiči. Jeden z hasičov zraneniam podľahol na mieste, druhý zomrel po prevoze do košickej nemocnice. Dvaja príslušníci Policajného zboru utrpeli ťažké zranenia.

Policajný vrtuľník padol vo vojenskom priestore prešovského letiska krátko po 14.30. Zranení policajti boli prevezení do prešovskej nemocnice. Podľa policajných informácií sa stroj zrútil zo stometrovej výšky len 200 metrov od miesta vzletu. Policajti spolu s požiarnikmi mali na vrtuľníku vykonávať cvičenie. Prvé správy hovorili o špirálovitom páde. Všetky lety vrtuľníkov ministerstva vnútra boli vzápätí pozastavené až do odvolania.

"Po pol tretej boli prešovskí hasiči vyslaní k pádu policajného vrtuľníka, ktorý sa zrútil vo vojenskom priestore letiska v Prešove. Na palube sa viezli štyri osoby, z ktorých dvaja sú príslušníci Hasičského a záchranného zboru. Všetky štyri osoby utrpeli ťažké zranenia a na mieste museli byť oživované. Pri udalosti zasahuje aj psychologická služba Hasičského a záchranného zboru,“ informovala krátko po nešťastí Zuzana Farkasová z komunikačného oddelenia Prezídia Hasičského a záchranného zboru.

Vrtuľník Bell 429

Ľahký dvojmotorový vrtuľník získal certifikáciu v roku 2009. Pri dĺžke 12,7 m a výške 4 metre je okrem pilota schopný pojať až sedem ďalších pasažierov. Dokáže uniesť takmer 2 000 kg nákladu a preletieť až 772 km. Pri maximálnej rýchlosti dokáže preletieť 287 km za hodinu. Bol vyrobený americkou spoločnosťou Bell Helicopter.

Helikoptéry dodáva aj tureckému a švédskemu policajnému zboru. Trhová hodnota stroja sa odhaduje na 5,5 milióna eur. Slovenská polícia získala prvý vrtuľník tohto typu v auguste 2015. Viacúčelový stroj mala využívať pri pátraní po nezvestných osobách, pri ochrane štátnej hranice, ale napríklad aj pri prenasledovaní cestných pirátov.

„Ide o najmodernejší stroj na trhu, je najmladší a tak najviac odráža požiadavky aktuálnej doby, ktorá je čím ďalej náročnejšia pre záchranárske jednotky,“ povedal minister vnútra Robert Kaliňák v auguste 2015 pri jeho preberaní.

Ako informovala hovorkyňa Fakultnej nemocnice s poliklinikou v Prešove Renáta Cenková, jeden z nich je hospitalizovaný na oddelení úrazovej chirurgie. „Je stabilizovaný, pri vedomí, mimo ohrozenia života. Utrpel zlomeninu pravej stehennej kosti, zlomeniny pravých rebier ako aj tvárových kostí vpravo,“ dodala hovorkyňa. Druhý pacient je v bezvedomí na umelej pľúcnej ventilácii hospitalizovaný na ARO. Utrpel mnohopočetné zlomeniny ľavej dolnej končatiny a mnohopočetné zlomeniny tvárových kostí vľavo. „Je stabilizovaný, v kritickom stave,“ uviedla.

Miesto pádu policajného vrtuľníka Bell 429 vo...
Miesto pádu policajného vrtuľníka Bell 429 vo vojenskom priestore letiska v Prešove. Autor: SITA, Viktor Zamborský

Jednou z obetí bol okresný veliteľ hasičov v Prešove, druhou hasič a záchranár s dlhoročnou praxou, ktorý skonal priamo na mieste nešťastia. Okresného riaditeľa Hasičského a záchranného zboru v Prešove letecky previezli do nemocnice v Košiciach. Ani okamžitá operácia a takmer hodinový boj o jeho život nepomohol.

„Mladý muž bol v bezvedomí na umelej pľúcnej ventilácií. Utrpel ťažkú polytraumu, poranenia hlavy a hrudných orgánov. Naši lekári ho asi 50 minút resuscitovali, no zraneniam, ktoré boli nezlučiteľné so životom, napokon podľahol,“ vyhlásila hovorkyňa Univerzitnej nemocnice Louisa Pasteura Košice Ivana Stašková.

Poslanci NR SR podvečer hlasovanie začali minútou ticha za obete nešťastia, pri ktorom zahynuli dvaja príslušníci hasičského a záchranného zboru. Na minúte ticha sa dohodli na poslaneckom grémiu.

„Dôvodov a príčin, ktoré mohli zapríčiniť samotný pád, môže byť viac, napríklad technické problémy. Tento typ dvojmotorového vrtuľníka dokáže pri zlyhaní jedného z motorov bezpečne letieť a pristáť," uvažoval o možných príčinách nehody bývalý vojenský pilot Peter Švec.

"Druhou kategóriou a možnou príčinou mohli byť takzvané organizačné problémy, keď sa v podstate posádka iba zoznamuje s novou výcvikovou taktikou a na neobvyklé situácie nie sú piloti dostatočne pripravení. Tretím faktorom môžu byť poveternostné podmienky, napríklad nárazový vietor a turbulencia. V ne­poslednom rade prichádza do úvahy zlyhanie ľudského faktora, pričom vonkoncom nemusí ísť len o chybu pilotov. Na leteckých nešťastiach sa zvyčajne podieľa viac faktorov naraz,“ objasnil možné príčiny Švec. Ako však zdôraznil, v každom prípade je potrebné počkať na závery podrobného vyšetrovania a nerobiť predčasné závery.

Kaliňák: Na palube boli naši najlepší záchranári a inštruktori

K tragickému pádu policajného vrtuľníka na letisku pri Prešove, pri ktorom zahynuli dvaja hasičskí záchranári, došlo za zatiaľ nevyjasnených okolností pri rutinnom výcviku. Informoval o tom na mieste tragédie minister vnútra Robert Kaliňák, ktorý vyjadril pozostalým a ich rodinám úprimnú sústrasť. „Chcem, aby vedeli, že tak ako oni stáli vždy pri ľuďoch, ktorí zachraňovali, tak budú všetci ich kolegovia pri nich stáť,“ povedal minister.

Výcvik evakuácie osôb z nebezpečného prostredia vykonávali v priestoroch prešovského vojenského letiska policajní a hasičskí záchranári od rána. Pri jednej z týchto záchranných akcií zhruba o 14:30 pri záverečnom manévri vrtuľník spadol. Záchranári boli v tom čase podvesení pod vrtuľníkom blízko k palube.

„Následne došlo k pádu vrtuľníka, ktorý postupne padol na nos a doskokom dozadu ostal v polohe ako je teraz,“ uviedol Kaliňák s tým, že sa tak stalo priamo pred očami ostatných záchranárov. „Na palube boli najlepší leteckí záchranári, najlepší leteckí inštruktori, ktorí učili leteckých záchranárov, ako používať nový vrtuľník a žiaľ pri tomto výcviku sa vrtuľník z neznámych príčin zrútil,“ uviedol prezident Hasičského a záchranného zboru Alexander Nejedlý.

„Do svojej práce vždy nastupujeme s tým, že sme jednou nohou na druhej strane. Sme tu preto, aby sme pomáhali ľuďom a vôbec si neuvedomuje, že sa to takto môže skončiť,“ dodal.

Životopisy hasičov, ktorí zahynuli pri havárii

  • Pplk. Mgr. Radoslav Lacko

    Pplk. Mgr. Radoslav Lacko sa narodil v roku 1968 v Prešove. V Hasičskom a záchrannom zbore a jeho predchádzajúcich právnych formách pôsobil od roku 1992. Svoju službu začal na oddelení požiarnej prevencie Okresnej správy zboru požiarnej ochrany v Prešove, kde pôsobil štyri roky. V roku 2002 sa stal veliteľom čaty na hasičskej stanici v Prešove a v tejto funkcii zotrval až do roku 2015, keď bol prezidentom HaZZ menovaný do funkcie riaditeľa Okresného riaditeľstva HaZZ v Prešove. Počas služby v Hasičskom a záchrannom zbore mu bola v roku 2012 udelená medaila za službu v HaZZ II. stupňa, v roku 2005 medaila za službu v HaZZ III. stupňa. Radoslav Lacko aktívne pracoval na budovaní modulu leteckého hasenia a rozvoji leteckej záchrannej služby v Hasičskom a záchrannom zbore.

  • Npor. Peter Toďor

    Npor. Peter Toďor sa narodil v roku 1974 v Prešove. Od roku 1999 do roku 2002 pôsobil na Okresnom úrade na odbore požiarnej ochrany v Sabinove ako príslušník jednotky požiarnej ochrany. Nasledujúcich osem rokov slúžil ako technik – strojník na hasičskej stanici v Lipanoch. V rokoch 2010 – 2012 pôsobil na hasičskej stanici v Prešove ako hasič záchranár – špecialista. Od 1. novembra 2012 doposiaľ vykonával funkciu veliteľa družstva na spomínanej hasičskej stanici. Počas služby v Hasičskom a záchrannom zbore mu bola v roku 2013 udelená medaila za službu v HaZZ III. stupňa. Peter Toďor aktívne pracoval na budovaní modulu leteckého hasenia a rozvoji leteckej záchrannej služby v Hasičskom a záchrannom zbore a bol zároveň inštruktorom leteckej záchrannej služby.

Havárie slovenských vrtuľníkov:

  • 28. júl 2015 – Pri obci Hradisko v okrese Prešov padol vojenský vrtuľník. Na jeho palube boli tri osoby, ktoré pri páde stroja utrpeli zranenia.
  • 17. júl 2015 – V Slovenskom raji sa zrútil záchranársky vrtuľník so štvorčlennou posádkou. Zahynuli pilot, lekár, záchranár a šéf horských záchranárov v Slovenskom raji. Pri lete na pomoc desaťročnému chlapcovi s úrazom nohy sa vo výške 50 metrov zachytil sa o elektrické vedenie a zrútil do vody neďaleko Kláštoriska.
  • 11. október 2014 – Pri nehode vrtuľníka typu CH-7 kompress na súkromnom heliporte pri Tatralandii v okrese Liptovský Mikuláš bola zranená jedna osoba.
  • 21. apríl 2013 – Pri trnavskom letisku Aero klub zahynul pri nehode 56-ročný pilot z Hlohovca. Jeho pasažier, 53-ročný muž zo Senca utrpel ťažké zranenia, s ktorými bol prevezený do bratislavskej nemocnice.
  • 3. marec 2013 – V okrese Galanta padol do Váhu výletný vrtuľník so štyrmi pasažiermi. Nehodu neprežil 14-ročný syn pilota, ktorý ostal zakliesnený vo vnútri stroja. Ostatných troch pasažierov hasiči vyslobodili.
  • 23. september 2010 – S veľkým šťastím skončila nehoda a následné núdzové pristátie vrtuľníka OM-IKM na Ružínskej priehrade neďaleko Košíc. Nikomu z posádky sa nič nestalo.
  • 3. júl 2008 – Ruský vrtuľník M- 17 havaroval v Sopotnickej doline pri meste Brusno na horehroní pri práci s drevom napadnutým lykožrútom. Z trojčlennej posádky prežil iba jeden.
  • 2. január 2006 – Vrtuľník typu A – 109K2 Leteckej zdravotnej záchrannej služby ATE havaroval neďaleko Janovej Lehoty v okrese Žiar nad Hronom. Pilot, lekár ani záchranár nehodu neprežili.
  • 16. január 2004 – Na Donovaloch v okrese Banská Bystrica padol vrtuľník leteckej záchrannej služby ATE z Popradu pri lete po zraneného lyžiara. Jeden člen posádky utrpel otras mozgu a pomliaždeniny chrbtice.
  • 9. október 2003 – Pri cvičnom lete približne o 12.30 havaroval v priestore obce Pušovce pri Prešove vrtuľník Mi-17 z 3. leteckej vojenskej základne Prešov. Všetci štyria členovia posádky zahynuli. Vrtuľník, ktorý vykonával cvičný let, spadol do lesného porastu.
  • 24. december 2002 – V Bosne havaroval slovenský vojenský vrtuľník Mi-17 z mierovej misie SFOR. Príčinou bolo zlé počasie a nízky let. Dvaja piloti sa vážne zranili, tretí ľahšie.
  • 1. január 1998 – Vrtuľník Leteckej záchrannej služby sa zrútil v Bratislave medzi Poliankami a Karlovou Vsou. Okrem pilota zomreli aj ošetrujúca sestra, lekár a dvojdňové dievčatko z Dolného Kubína, ktoré kvôli operácii prevážali na bratislavské Kramáre.
  • 25. jún 1979 – Počas záchrannej akcie v Mlynickej doline vo Vysokých Tatrách havaroval vrtuľník letky Federálneho ministerstva vnútra Mi-8. Priamo na mieste prišli o život prvý pilot, palubný mechanik a piati záchranári. Z deviatich členov posádky prežili výbuch helikoptéry dvaja – druhý pilot Svätopluk Nitsch a záchranár Ladislav Janiga.
  • 20. október 1977 – Pri prevoze zranenej manželky vtedajšieho československého prezidenta Viery Husákovej z Bardejovských kúpeľov do nemocnice v Bratislave nezvládol v zlom počasí a hmle pilot Milan Fabík pristávací manéver a havaroval. Pri havárii prišla spolu s Vierou Husákovou o život aj celá štvorčlenná posádka, vrátane pilota.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vrtuľník Bell 429 #Prešov #polícia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk