Pád vrtuľníka môže objasniť čierna skrinka

, 11.05.2017 18:38
policajný vrtuľník, vrtuľník,
V čase, keď došlo k pádu, záchranári nacvičovali zlaňovanie pomocou palubného navijaka. Boli asi v stometrovej výške. Autor:

Príčiny stredajšej havárie vrtuľníka na letisku pri Prešove, pri ktorej prišli o život dvaja hasiči a dvaja policajti po operáciách zostali v umelom spánku, sú stále nejasné. Vyšetriť ich má odborná skupina zložená zo zástupcov ministerstiev vnútra a obrany, leteckého útvaru a amerického výrobcu vrtuľníka.

Určiť dôvody pádu pomôže aj čierna skrinka so záznamom komunikácie posádky a s letovými parametrami, ktorá sa vo vraku zachovala. Išlo o nový stroj, rezort ho kúpil pred dvomi rokmi. „Budú preskúmané záznamové zariadenia vrtuľníka, a, samozrejme, výpovede svedkov,“ povedal minister vnútra Robert Kaliňák, ktorý prišiel na miesto nešťastia a vyjadril pozostalým a ich rodinám úprimnú sústrasť.

Podľa bývalého vojenského pilota a vysokého funkcionára veliteľstva vzdušných síl Petra Šveca môže byť príčin havárie viacero. Technické problémy ani poveternostné podmienky, napríklad nárazový vietor a turbulencia, sa zatiaľ vylúčiť nedajú.

Švec poznamenal, že tento typ dvojmotorového vrtuľníka dokáže bezpečne pristáť pri zlyhaní jedného z motorov. Preto za nehodou vidí aj organizačné problémy. „K nim dôjde vtedy, keď sa posádka iba zoznamuje s novou výcvikovou taktikou a na neobvyklé situácie nie sú piloti dostatočne pripravení. Na leteckých nešťastiach sa zvyčajne podieľa viac faktorov naraz,“ objasnil Švec, ktorý pripomenul, že treba počkať na závery vyšetrovania. To môže trvať dva aj tri mesiace.

Skutočné dôvody nešťastia majú podľa Šveca charakter ľudskej chyby, nie však na strane posádky vrtuľníka, ale vo vedení vzdušných síl. Naši piloti podľa neho dosť nelietajú a problémom je tiež, že často sa menia typy leteckých strojov, čo neumožňuje pilotom získať potrebnú špecializáciu.

Denník Pravda sa opýtal zástupcov výrobcu vrtuľníka firmy Bell Helicopter na to, ako si spoločnosť vysvetľuje túto nehodu. Tiež sme sa zaujímali, či výrobca školil pilotov, ako zaobchádzať s ich strojom. Odpovede na otázky do konca našej uzávierky neprišli.

„Zisťujeme ďalšie podrobnosti, ale pretože momentálne prebieha vyšetrovanie, nemôžeme špekulovať o príčinách nehody. Spoločnosť Bell Helicopter je pripravená poskytnúť slovenským úradom akúkoľvek pomoc s vyšetrovaním,“ informovala v oficiálnom vyjadrení firma.

Dvaja zranení piloti sú v prešovskej fakultnej nemocnici. Prvý utrpel zlomeninu pravej stehennej kosti, rebier a tvárových kostí. Druhý má mnohopočetné zlomeniny ľavej nohy a tvárových kostí. Oboch operovali ešte v stredu. "Sú momentálne hospitalizovaní na anestéziologicko-resuscitačnom oddelení. Ich stav je stabilizovaný, sú v kritickom stave, v umelom spánku,“ informovala hovorkyňa nemocnice Renáta Cenková.

Policajní a hasičskí záchranári v stredu od rána mali v priestoroch prešovského letiska rutinný výcvik evakuácie osôb z nebezpečného prostredia. V čase, keď došlo k pádu, záchranári nacvičovali zlaňovanie pomocou palubného navijaka. Boli asi v stometrovej výške, a len zhruba 200 metrov od miesta, z ktorého vzlietli. Zo zeme ich sledovalo niekoľko ďalších kolegov. Záchranári boli práve s ležadlom v závese. Vo chvíli, keď ho vytiahli tesne pod palubu, stratil pilot zo zatiaľ neznámych príčin nad strojom kontrolu.

Vrtuľník začal špirálovito klesať. Na zem dopadol čelom. Postupne padol na nos, odrazil sa a skončil na zemi. Či sa v čase pádu visiaci záchranári nachádzali pod vrtuľníkom, nie je známe. Stroj po dopade nehorel, preto by vyšetrovacej skupine mala byť k dispozícii aj čierna skrinka.

„Na palube boli najlepší leteckí záchranári, najlepší leteckí inštruktori, ktorí práve učili leteckých záchranárov, ako používať nový vrtuľník, a žiaľ pri tomto výcviku sa stroj z neznámych príčin zrútil,“ priblížil prezident Hasičského a záchranného zboru Alexander Nejedlý.

Pád vrtuľníka neprežili dvaja skúsení hasiči a záchranári Peter Toďor a Radoslav Lacko. Prvý prišiel o život ešte na mieste nešťastia. Druhého letecky previezli do košickej Univerzitnej nemocnice L. Pasteura.

„Počas letu sa stav pacienta začal zhoršovať, lekár ho musel opätovne resuscitovať. Po pristátí vrtuľníka bol za pokračujúcej resuscitácie v kritickom stave odovzdaný do ďalšej starostlivosti lekárom oddelenia anestéziológie a intenzívnej medicíny,“ uviedli leteckí záchranári z Air Transport Europe. Po 50 minútach oživovania zraneniam podľahol.

Vrtuľník rovnakého typu havaroval pri záchrannej akcii v lokalite Bukovina pri Banskej Bystrici aj v septembri minulého roku. Neprežili pilot, lekárka, záchranár a ani 38-ročný pacient, s ktorým odlietali. Havária sa stala iba tri týždne po pokrstení nového stroja.

Požiar, ktorý vrtuľník po nehode zasiahol, poškodil čiernu skrinku. Preto z nej nebolo možné získať záznam komunikácie posádky a letové parametre. Definitívnu príčinu však zodpovední dodnes neobjasnili. Ministerstvo zdravotníctva po dohode s rezortom financií navrhlo uvoľniť z vládnej rezervy pre každú pozostalú rodinu 30 000 eur.

Ministerstvo vnútra má ešte jeden vrtuľník rovnakého typu a plánuje kúpu ďalších ôsmich za 80 miliónov eur. Kaliňák zatiaľ nepovedal, či vzhľadom na nehodu tento zámer neprehodnotí.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Prešov #pád vrtuľníka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk