Jej znovuzavedenie do školských osnov po 27 rokoch avizujú rezorty obrany a školstva. Reagujú tak aj na nedávnu aféru z nitrianskej školy, kde branné cvičenie pre deti viedli radikáli. Zástupcovia škôl sú k novému nápadu opatrní, tvrdia, že rozvrh študentov je už dnes preplnený.
Nacionalistické zoskupenie Slovenskí branci, ktoré rezort vnútra označil za militantné, zorganizovalo na základnej škole v Nitre celodennú akciu, deti učili strieľať zo vzduchovky či predvádzali boje. Ľudskoprávni aktivisti to označili za škandál, školský rezort zase poslal do Nitry inšpektorov. Pár dní po prevalení tejto kauzy prišiel minister obrany Peter Gajdoš (nom. SNS) s myšlienkou zaviesť do osnov brannú výchovu, ktorá by mala pomôcť vybudovať v mladých ľuďoch národné povedomie. Zároveň by vzala priestor pre polovojenské a extrémistické zoskupenia. V rámci vyučovania by si študenti osvojili základy fyzickej pripravenosti, topografie, streľby či prvej pomoci.
„Predseda Národnej rady Andrej Danko, ktorý je iniciátorom tejto myšlienky, na túto tému hovoril s ministrom obrany Gajdošom aj so šéfom rezortu školstva Petrom Plavčanom,“ povedala hovorkyňa rezortu obrany Danka Capáková s tým, že táto téma patrí k prioritám SNS a je v programovom vyhlásení vlády. Zároveň oznámila, že vojenskí experti sú pripravení pri tvorbe predmetu pomôcť. „Hľadáme možnosti, ako zaviesť vyučovanie brannej výchovy. Považujeme to za veľmi dôležité najmä v smere prevencie proti extrémizmu. Minister školstva bude iniciovať ďalšie stretnutia s ministrom obrany tak, aby sme našli čo najlepší model riešenia,“ reagovala Plavčanova hovorkyňa Ivana Skokanová.
Zameriava sa na vytváranie správnych postojov žiakov
Momentálne sa branná výchova vyučuje v rámci náuky o ochrane života a zdravia. Zameriava sa na vytváranie správnych postojov žiakov, na získanie vedomostí a zručností na ochranu života a zdravia v mimoriadnych situáciách, ktoré môžu vzniknúť napríklad pri pobyte v prírode. V boji s nárastom extrémizmu predstavuje nápad so zmenou výučby novinku, či už na Slovensku, alebo aj v zahraničí. Nezvyčajné riešenie prekvapilo Petra Weinsenbachera z mimovládnej organizácie Inšitút ľudských práv. „Ťažko sa hodnotí, pokiaľ nie sú známe podrobnosti, samostatná branná výchova nie je však žiadnou novinkou. Či bude projekt úspešný a do akej miery, sa uvidí, keď bude zavedený do praxe. Obdobné opatrenia nie sú zatiaľ odskúšané ani overené, avšak je dobré, že ministerstvá vnímajú nárast extrémizmu ako problém v spoločnosti a chcú hľadať riešenia,“ zhodnotil Weisenbacher.
Stredné školy tvrdia, že v súčasnosti bojujú s vyťaženosťou, ktorou trpia často aj potrebné odborné predmety. „Predmetov je viac než dosť, pridanie brannej výchovy momentálne nie je príliš reálne,“ myslí si zástupkyňa riaditeľa Strednej zdravotníckej školy v Košiciach Milina Rákayová. „Neviem si celkom dobre predstaviť, na úkor ktorej hodiny, by sa zaviedla takáto výchova. Už teraz potrebujeme viac hodín slovenského jazyka a odborných predmetov, z ktorých neskôr žiaci maturujú,“ dodáva Rákayová.
Dôležitý je prístup samotných škôl
Celkom jednoznačne nevníma situáciu ani riaditeľ Strednej odbornej školy stavebnej v Trnave Ján Godály. „Dnes je táto problematika riešená v rámci Štátneho vzdelávacieho programu, ktorý je venovaný sčasti aj brannej výchove. Za štyri roky štúdia vychádza podobná príprava až na takmer 50 hodín. Dôležitý je prístup samotných škôl, pokiaľ vyučovaniu predmetu venujú dostatočnú pozornosť a vážnosť, je objem podľa môjho názoru dostatočný,“ meni riaditeľ Godály.
„Neviem si celkom predstaviť ďalšie hodiny navyše, už teraz majú žiaci takmer sedem hodín vyučovania denne. Ďalšou stránkou je pripravenosť pedagógov, ktorí majú špecializácie skôr na odborné predmety. Pre samotných študentov je určite prínosnejšie, pokiaľ ich podobné veci učia ľudia priamo z praxe. Na našej škole preto majú zdravotnú prípravu priamo so záchranárom, ktorý im vie problematiku lepšie vysvetliť,“ podotýka Godály. Možnosť samostatných hodín úplne nezavrhol, podľa jeho slov je však potrebné systém správne vyhodnotiť a nastaviť, aby koniec koncov nebolo vyučovanie neefektívne.
Kedysi branná výchova figurovala samostatne v učebných osnovách. Po roku 1990 prešlo školstvo reformou, po ktorej sa stala súčasťou iných predmetov.