Pri Važci v utorok havarovalo auto ministerstva vnútra, zomrela jedna žena

Len týždeň po páde vrtuľníka ministerstva vnútra, pri ktorom prišli o život dvaja záchranári, došlo v rezorte k ďalšej tragédii.

17.05.2017 09:26 , aktualizované: 18:47
debata (1)

Služobné auto s trojčlennou posádkou havarovalo na diaľnici, pri nehode zomrela mladá 24-ročná zamestnankyňa. Volkswagen Touareg šoféroval policajt, udalosť preto vyšetruje inšpekcia ministerstva vnútra. O príčinách nešťastia sa zatiaľ len špekuluje, predpokladá sa, že dôvodom mohla byť rýchla jazda a šmyk na mokrej ceste.

K havárii došlo na diaľnici D1 medzi Štrbou a Važcom v utorok. Hovorkyňa ministerstva vnútra Andrea Dobiášová potvrdila, že nehoda sa stala niekedy pred šiestou hodinou večer. Pracovníci sa vracali do Bratislavy zo služobnej cesty, v rámci ktorej sa zúčastnili pohrebu dvoch prešovských záchranárov. „Z pohrebu išli do Krompách. Obeť tejto dopravnej nehody mala na starosti projekt otvorenia dielne na výrobu nábytku v Krompachoch,“ dodala Dobiášová.

Posádku služobného Volkswagen Touareg okrem šoféra tvorili vedúci služobného úradu Ondrej Varačka a jeho mladšia podriadená. Auto vyletelo z cesty, prerazilo plot a skončilo v priekope. Zamestnankyňa služobného úradu sedela na zadnom sedadle pravdepodobne nepripútaná. V ťažkom stave ju previezli do Nemocnice Poprad, kde zraneniam podľahla. Podľa Dobiášovej ostatní dvaja účastníci nehody sú mimo ohrozenia života. „Dvaja pacienti sú hospitalizovaní s ľahkými zraneniami. Ide o zlomeniny,“ uviedla. Na mieste zasahovali hasiči, ktorí sa rovnako ako oni vracali z pohrebu svojich kolegov v Prešove. Trosky auta zbierali v okruhu až 150 metrov.

„Pri návrate zo služobnej cesty došlo k dopravnej nehode, kde vyhasol jeden mladý a perspektívny život. To mi je mimoriadne ľúto,“ vyjadril sa minister vnútra Robert Kaliňák (Smer).

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informovala, že k havárii došlo na popršanej ceste. „Nehoda sa stala na úseku D1 Mengusovce – Važec v ľavom jazdnom páse v smere na Liptovský Mikuláš . Vozovka bola v tom čase mokrá, rýchlosť v čase nehody obmedzená nebola,“ reagovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Potvrdzujú to aj slová ministra vnútra Roberta Kaliňáka. „Viem, že tam bola prietrž mračien. Na obidvoch stranách cesty sa stali nehody, aj v jednom aj opačnom smere,“ priblížil minister okolnosti havárie.

Hovorkyňa Dobiášová poznamenala, že auto s najväčšou pravdepodobnosťou nevyužívalo možnosť prednostnej jazdy. „Myslím si, že nebol dôvod na to, aby mali zapnutý maják,“ priblížila. Ako k havárii došlo by mal vysvetliť šofér. „Vodič osobného vozidla je policajt, takže vyšetrovaním dopravnej nehody sa zaoberá inšpekcia ministerstva vnútra. Začalo sa trestné stíhanie pre trestný čin usmrtenia. Príčiny nehody sú predmetom vyšetrovania,“ doplnila hovorkyňa s tým, vodič nepatril pod Úrad na ochranu ústavných činiteľov. Ide o špeciálny útvar, ktorý má na starosti bezpečnosť politických špičiek vrátane ich prevozu. Bývalý šéf tohto úradu Juraj Zábojník k tomu poznamenal, že ak by šéfor ministerského auta bol členom tohto špeciálneho útvaru, bola by to zlá vizitka pre úrad. Čo sa týka utorňajšej nehody, tak podľa Zábojníka je vodič zodpovedný za všetkých členov posádky. "Ak neprispôsobil jazdu, išiel veľkou rýchlosťou, čo je najčastejšie problém, môžu od neho pozostalý žiadať náhradu ujmy. Tieto následky môžu byť pre neho likvidačné. Dôležitú úlohu zohrá osoba vedúceho oddelenia služobného úradu, ktorý je svedkom. Dôležité bude, ako bude táto osoba vypovedať,“ uzavrel Zábojník. Dopravný analytik Jozef Drahovský si myslí, že príčinou tragédie mohla byť aj kombinácia vysokej rýchlosti a šmyku. „Je bežné, že auto dostane šmyk a nasleduje aquaplaning, to sú problémy kontaktu s vozovkou. Ďalším dôvodom môže byť zaspatie a nevenovanie sa riadeniu vozidla. Alebo môže ísť aj o zavinenie inej osoby, iného vozidla. V prípade, že bolo napršané, je väčšia možnosť vzniku aquaplaningu. Vplýva na to rýchlosť, hrúbka vody na vozovke, resp. sila dažda, výška a typ dezénu, šírka pneumatika,“ vysvetlil Drahovský.

Poznamenal tiež, že v prípade prudkého zastavenia, nepripútaný pasažier letí dopredu. Ak je na prednom sedadle prerazí čelné sklo a vyletí von, cestujúci sediaci vzadu narazia do hláv tých vpredu. Nebezpečné je tiež, že človek bez pásu, môže pri prevrátení auta cez rozbité sklá mierne vypadnúť a zostať pritlačený. "To môže spôsobiť deštruktívne zranenia, ako pomliaždeniny, vplyvom vhmotnosti vozidla,“ poukázal na nebezpečenstvo jazdy bez pásu Drahovský.

Volkswagen Touareg bol v čase uvedenia na trh najväčším vyrábaným modelom tejto značky. Vývojári pri ňom spolupracovali aj s výrobcom športových vozidiel Porsche. Touareg patrí do luxusnej triedy SUV a auto je považované za bezpečné.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #ministerstvo vnútra #dopravná nehoda