Našim žiakom chýba finančná gramotnosť, zaostali v hodnotení za OECD

Naši žiaci výrazne zaostali v medzinárodnom porovnaní hodnotenia znalostí v oblasti financií a schopnosti využiť poznatky v praxi. Finančná gramotnosť 15-ročných sa oproti minulosti navyše zhoršila. Vyplýva to z výsledkov hodnotenia, ktoré zverejnilo ministerstvo školstva.

24.05.2017 13:44
debata (6)

Z testovaných členských krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) horšie ako skončilo iba Čile. Slovensko dosiahlo v meraní 445 bodov, zatiaľ čo priemer OECD bol 489 bodov. Medzi rokmi 2012 a 2015 sa výsledok Slovenska zhoršil o viac ako päť percent. Z hľadiska pohlavia došlo k poklesu hlavne u chlapcov.

Testy žiakov v 15 skúmaných štátoch, väčšinou členov OECD, sa zamerali napríklad na schopnosť naplánovať výdavky na istú dobu, úroveň poznania spotrebiteľských práv či pochopenie finančných rizík.

Ministerstvo školstva výsledky bližšie nekomentovalo. Odborníci už skôr upozornili, že žiaci v mnohých oblastiach zaostávajú za vyspelými krajinami pri hodnotení vedomostí a ich uplatňovanie v praxi. Horšie výsledky v porovnaní s priemerom OECD naši žiaci dosiahli podľa skôr zverejnených údajov aj v oblasti matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti.

Zástupcovia učiteľov v minulosti upozornili, že učiteľské povolanie na Slovensku nie je finančne príliš atraktívne, pretože platy pedagógov zaostávajú za vyspelými štátmi. Časť učiteľov sa v minulosti štrajkom neúspešne snažila prinútiť vládu k výraznejšiemu navýšeniu balíka peňazí na vzdelávanie a tiež na platy zamestnancov v školstve.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #OECD #finančná gramotnosť