MHD volá o pomoc, míňajú sa vodiči

Z vodičov MHD sa stáva žiadaný, no čoraz nedostatkovejší tovar. Nezáujem mladých, starnutie skúsených či nízky plat spôsobujú, že obsadiť sedadlo vodiča je u nás čoraz ťažšie.

13.06.2017 15:00
Nitra, MHD, zastávka, autobus, ľudia Foto: ,
Vodičov MHD je málo, potrebujú posily.
debata (29)

Dopravcovia preto apelujú na zmenu legislatívy a požadujú zníženie veku na získanie vodičského oprávnenia. Kým v minulosti sa problém týkal najmä západného Slovenska, dnes s ním zápasí celá krajina.

Podľa združenia Česmad Slovakia chýba v cestnej doprave viac ako 1 200 vodičov nákladných automobilov a autobusov. Dôvodov je podľa dopravcov hneď niekoľko. „Väčšina našich vodičov získala vodičské oprávnenie počas základnej vojenskej služby a po návrate z nej mohli pokračovať v získanej praxi a zamestnať sa u nás. Táto silná generácia však pomaly odchádza do dôchodku," hovorí generálny riaditeľ dopravného podniku Arriva Nitra Juraj Kusy.

Mladí o tento typ práce záujem veľmi nemajú. Podľa dopravcov ich odrádza nízky plat aj fakt, že si za volant autobusu môžu sadnúť podľa zákona až po dovŕšení 24. roku. Vekovú podmienku stanovuje aj európska legislatíva, je však o čosi benevolentnejšia. „Ide o to, že ak nepodchytíme mladých ľudí už vo veku 21 rokov, nájdu si iné zamestnanie,“ vysvetľuje Ján Barienčík, riaditeľ Dopravného podniku mesta Žilina.

Ďalším z nedostatkov je podľa neho aj rastúca zamestnanosť a aktuálna konkurencia na pracovnom trhu. Možnou príčinou neutešenej situácie sú aj vysoké náklady na získanie vodičského preukazu typu D či prílišná migrácia. „Vstupné náklady na získanie oprávnenia a kvalifikačnej karty vodiča sa rádovo pohybujú v tisíckach eur,“ približuje Michaela Karaffová, hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice.

Najkritickejšia situácia z hľadiska nedostatku ľudí vládne práve v Košiciach. Od júna musel tamojší dopravný podnik zaviesť osobitný predprázdninový režim pre 15 autobusových liniek. Výpadky liniek spôsobuje aj vyšší počet vodičov, ktorí sú práceneschopní. „Ak ich prirátame k 22 chýbajúcim, podstav sa zvýši už na číslo 74,“ spomína Karaffová.

Nahradiť odchádzajúcich či doplniť chýbajúcich je podľa nej čoraz ťažšie. „Na trhu práce totiž nie sú takmer žiadni vodiči autobusov. Záujem o túto prácu prejaví priemerne jeden človek mesačne,“ konkretizuje Karaffová s tým, že aktuálny stav podľa nej komplikuje najmä stanovený minimálny vek vodičov. „Naša spoločnosť sa preto pripája k iniciatíve Združenia dopravcov Slovenska, ktoré sa snaží o zmenu legis­latívy,“ uzatvára Karaffová.

Napriek tomu, že Dopravnému podniku Bratislava v súčasnosti chýba asi 50 vodičov, výprava spojov je zabezpečená v plnom rozsahu. „Stále robíme nábor, napríklad z dôvodu dôchodkového veku vodičov alebo prirodzenej fluktuácie,“ pridáva sa hovorkyňa Adriana Volfová.

V súčasnosti majú spolu 1 469 vodičov. Záujemcom o prácu ponúkajú viaceré benefity, uhradenie vodičského kurzu či náborový príspevok vo výške 3 000 eur. Vodičov v metropole navyše lákajú neustálym zvyšovaním platov.

Od januára si vodiči trolejbusov prilepšili oproti vlaňajšku o viac ako 15 percent, autobusári o 8 percent. „Priemerná mzda vodiča MHD sa tak za prvý štvrťrok 2017 dostala na úroveň 1 194 eur,“ tvrdí Volfová.

Nedostatok vodičov pociťujú aj v Žiline, hoci ani tam zatiaľ nepristúpili k úprave grafikonu. Dopravný podnik by potreboval doplniť minimálne šiestich ľudí, aby dosiahli ideálny počet. Nové posily sa snaží zlákať tisíceurovým náborovým príspevkom či piatimi dňami dovolenky navyše.

Rezort práce si nedostatok kvalifikovanej sily uvedomuje. Zintenzívňuje preto investície do rekvalifikácií. „Od konca roku 2014 uhradili úrady práce v rámci projektu RE-PAS evidovaným nezamestnaným 1 351 vodičských oprávnení pre autobusovú či nákladnú dopravu,“ hlási Veronika Husárová z tlačového oddelenia.

Vláda sa tiež podľa nej snaží podporovať rast miezd razantnejším zvyšovaním minimálnej mzdy vo všetkých jej kategóriách. „Je veľmi dôležité, aby zamestnávatelia motivovali ľudí k tomuto povolaniu,“ pripomína.

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #MHD #vodiči