Geneticky zmenené petúnie treba zničiť

Na slovenskom trhu sa objavili geneticky modifikované petúnie. Upozornilo na to začiatkom augusta ministerstvo životného prostredia. Ide o kvety, ktoré niektoré obchody predávali pod názvom Amore Purple Heart a Cascadia Rim Magenta. Prvý typ má purpurovú farbu kvetu so žltou hviezdou uprostred, druhý fialovú so svetložltým okrajom. Rezort tvrdí, že environmentálne riziko nehrozí.

13.08.2017 20:00
petúnia, amore purple, kvet, letnička, Foto:
Petúnie odrôd Amore Purple Heart.

Na Slovensku tak ako v celej Európskej únii sa pri používaní genetických technológií uplatňuje princíp predbežnej opatrnosti. „To znamená, že každá geneticky modifikovaná rastlina, predtým ako je uvoľnená na trh, musí prejsť preskúmaním a schválením predpísaným postupom,“ vysvetlil Michal Lukáč z tlačového oddelenia rezortu. Dodal, že všetky doteraz zistené geneticky upravované petúnie sa k nám dostali od európskych dodávateľov. Ich pestovanie nie je v EÚ povolené.

Petúnie, ktoré Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP) našla, sa musia zničiť napríklad spálením. Spotrebiteľom, ktorí ich zakúpili, odporúča rastliny vyhodiť. Ministerstvo tvrdí, že kvety nepredstavujú environmentálne riziko. U nás totiž nemá petúnia pôvodný príbuzný druh, aby sme sa báli rozšírenia jej nových vlastností do prírody.

„Ale tým, že je voľný trh, sú krajiny, kde môže ku kríženiu rastlín dôjsť. Keď sa raz rozšíri v prírode nejaký gén, tak sa to z nej už nedá vybrať,“ vysvetlila Tatiana Horecká zo SIŽP.

Genetická modifikácia ovplyvňuje sfarbenie kvetu. V prípade, že sa na našich hraniciach objaví príliš výrazne sfarbená rastlina alebo ak pochádza od dodávateľa, o ktorom SIŽP vie, že zasahuje do štruktúry rastlín, automaticky putuje do laboratória.

„Vieme konkrétne pracoviská, kde toto modifikovanie robia a robia to preto, lebo priemysel okrasných rastlín je módny a treba prísť s niečím novým. Preto sa napríklad všetko mimoriadne pekné preverí,“ priblížila Horecká. Navyše, kvety petúnie sú jedlé, v reštauráciách sa nimi zdobia jedlá, v Rakúsku ich bežne používajú do šalátov.

Odroda Cascadias Rim Magenta k nám prišla od... Foto: NGB.ORG A PETUNIE.SK
petúnia, kvet, letnička, Cascadias Rim Magenta Odroda Cascadias Rim Magenta k nám prišla od európskych dodávateľov.

Odhaliť geneticky pozmenené petúnie sa dá rýchlo. „Odoberú sa vzorky a pošlú sa do Národného referenčného laboratória. Výsledky potom poskytujeme Európskej únii,“ konkretizovala Horecká. Takto našli inšpektori upravené rastliny napríklad v Bratislavskom kra­ji.

„Máme ukončených 11 kontrol, z toho v troch prípadoch sú už vydané právoplatné rozhodnutia o zničení kvetov,“ spresnila Horecká. Kontroly naďalej pokračujú. Obchodníkom bolo nariadené stiahnutie produktu a jeho zničenie.

„Keďže sa k nám kvety dostali z Európy v rámci voľného trhu, predajcovi pokuta nehrozí,“ podčiarkla Horecká. Pokuta by však predajcu neminula, ak by rastliny pochádzali z tretích krajín.

Pavol Mereďa z Botanického ústavu Slovenskej akadémie vied sa opatreniu nečuduje. „Geneticky modifikované znamená, že v prírode sa nachádza rastlina s génom, ktorý tam doposiaľ nebol, a preto nevieme, ako sa v novom prostredí zachová,“ priblížil odborník.

Nie je teda isté, či bude nový gén mutovať, krížiť sa s inými druhmi a či vďaka kríženiu a mutáciám nevzniknú škodlivé látky alebo účinky na iné rastliny či živočíchy. „Ide o neistotu, že nevieme, ako sa rastlina bude správať,“ konštatoval Mereďa.

Nový gén sa do rastliny dostane umelo, po zásahu človeka. Do rastliny sa vloží najčastejšie prostredníctvom baktérií, to znamená, že pracovníci v laboratóriu nainfikujú rastlinu baktériou, a ona tam následne prenesie časť alebo celú DNA. Dôvodov pre takúto úpravu môže byť veľa. „Rastlina potom môže mať krajšie kvety, ktoré dlhšie vydržia či budú kvitnúť aj pri krátkodobých mrazoch,“ uzatvoril Mereďa.

Geneticky modifikované petúnie sa v Európe objavili pravdepodobne v marci. Rezort životného prostredia na to upozornila Európska komisia. V máji inšpekcia odhalila nedostatky na Slovensku v odrode crazytunia star jubilee, ktorej kvety sú žlto-fialovej farby a v odrode crazytunia swiss dancer, ktorej kvety sú bielo-červenej farby.