Tento júl bol podľa policajných štatistík zatiaľ najsmrteľnejším mesiacom roku. Kým vo februári sa skončili dopravné nehody na našich cestách smrťou štrnástich ľudí, v júli to bol takmer dvojnásobok.
Aj v porovnaní s poslednými piatimi rokmi nevychádza štatistika za prvú polovicu uplynulých prázdnin lichotivo. Ešte pred dvoma rokmi prišlo v júli o život 15 ľudí, tento rok podobne ako minulý to bolo až 27. Naopak, tohtoročný august vychádza zo štatistík najlepšie, na cestách zomrelo 18 ľudí, čo je najlepšie číslo za posledných päť rokov.
Viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel pripomenul, že stav dopravnej nehodovosti nie je iba o činnosti Policajného zboru. „V prvom rade je to o správaní vodičov v cestnej premávke, ich disciplinovanosti a ohľaduplnosti,“ vysvetlil.
Dodal, že polícia počas leta vykonávala desiatky preventívno-represívnych dopravných akcií prevažne na tých úsekoch, ktoré sú nebezpečné a kde najčastejšie dochádza k vážnym dopravným nehodám. Medzi tri najčastejšie príčiny dopravných nehôd podľa polície patrilo porušenie povinnosti vodiča, neprimeraná rýchlosť jazdy a nesprávna jazda cez križovatku.
Veľká väčšina smrteľných nehôd sa však „štatisticky“ nebezpečným úsekom vyhla. Potvrdilo to aj krajské policajné riaditeľstvo v Nitre, ktoré na svojom území evidovalo najviac tragických nehôd.
Najčernejším dňom prvej polovice prázdnin bol utorok 11. júla, keď v okrese Dunajská Streda zahynuli v priebehu niekoľkých hodín štyria ľudia. Pri nočnej jazde neďaleko obce Kvetoslavov našli pri náraze do stromu smrť na zadnom sedadle dvaja mladí ľudia. O pár hodín neskôr došlo neďaleko Dunajskej Stredy pri predbiehaní k čelnej zrážke osobného auta s kamiónom. Neprežili ju otec s dcérou z Jahodnej.
Za vysokou prázdninovou nehodovosťou je podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského v prvom rade štatistika, pretože na letné mesiace pripadá najvyšší počet najazdených kilometrov za rok. „Potom pribúdajú jazdy na dlhé vzdialenosti, pri ktorých je vyššie riziko zaspania. Navyše počas leta je na cestách veľa cyklistov a motorkárov, ktorí v zime nejazdia,“ spomenul Drahovský.
Pod „zlé“ júlové čísla sa tiež mohlo podpísať počasie. Podľa informácií Slovenského hydrometeorologického ústavu bol júl teplotne silne nad normálom a výrazne nadpriemerná bola suma trvania slnečného svitu. Ako upozorňuje dopravná psychologička Elena Pipíšková, vysoké teploty nesvedčia ľudskému telu, nech už vykonávame akúkoľvek činnosť, a rovnaké je to aj pri vedení vozidla.
Obete dopravných nehôd počas prázdnin
rok | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
---|---|---|---|---|---|
počet obetí | 45 | 48 | 40 | 50 | 53 |
Obete júlových dopravných nehôd
rok | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
---|---|---|---|---|---|
počet obetí | 27 | 27 | 15 | 17 | 28 |
Obete augustových dopravných nehôd
rok | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
---|---|---|---|---|---|
počet obetí | 18 | 21 | 25 | 33 | 25 |
„Dalo by sa povedať, že podľa miery prehriatia organizmu môžeme tento stav porovnať s klasickým stavom únavy, čo sa týka napr. schopnosti reagovať, sústrediť sa,“ vysvetlila psychologička. Túto nepohodu človek vníma ako obťažujúci stav a to sa prejavuje aj na správaní. Vodič je nespokojný, rozptýlený, môže byť podráždený a preto môže v niektorých situáciách zareagovať agresívnejšie. Čím dlhšie tento stav trvá, tým je podľa Pipíškovej nervózna reakcia pravdepodobnejšia. Jazda proti slnku a vysoká teplota môžu vodiča ukolísať až do spánku.
Na konci prázdnin bol tragickým štvrtok 24. augusta, keď sa najprv pri Veľkom Krtíši zabil 19-ročný vodič a neskôr prišli v Budinciach a Liptovskom Mikuláši pre nepozornosť vodičov o život dvaja chodci a v obci Bernolákovo zas cyklista. Polícia preto opakovane apelovala na chodcov a cyklistov, aby nosili reflexné prvky. „Vodiči, ktorí pri strete s týmito účastníkmi neutrpia také fatálne následky, by mali byť ostražití a predvídať najmä na miestach, kde možno predpokladať zvýšený pohyb týchto účastníkov,“ upozornila Denisa Baloghová z Prezídia Policajného zboru.
Usmrtení na cestách
Podľa krajov | august 2017 | júl 2017 | august 2016 | júl 2016 |
Bratislavský | 1 | 3 | 1 | 2 |
Trnavský | 3 | 5 | 1 | 4 |
Trenčiansky | 1 | 4 | 2 | 1 |
Nitriansky | 5 | 4 | 3 | 7 |
Žilinský | 2 | 3 | 3 | 4 |
Banskobystrický | 3 | 1 | 2 | 6 |
Prešovský | 1 | 4 | 5 | 2 |
Košický | 2 | 3 | 4 | 1 |
Spolu | 18 | 27 | 21 | 27 |
Najrizikovejší naďalej ostávajú mladí vodiči. Viac ako tretinu (14) všetkých smrteľných dopravných nehôd v lete (41) spôsobili vodiči do 25 rokov. Najprv 17. júla medzi Nitrou a Zlatými Moravcami zomrel pri nehode iba 17-ročný mladík, ktorý šoféroval auto bez kvalifikovaného spolujazdca. O týždeň nato dokonca 15-ročný chlapec v Banskej Štiavnici vo vysokej rýchlosti nezvládol zákrutu a narazil do stromu, jeho 17-ročná kamarátka prišla o život.
Rýchla jazda bola osudná aj mladému vodičovi v Šamoríne, kde prišla o život 20-ročná mladá žena, a vo Zvolene, kde 18-ročný spolujazdec zhorel zakliesnený v prevrátenom aute. Na konci augusta pri Leseniciach v okrese Veľký Krtíš takto zomrel 19-ročný vodič a tri dni nato pri Nových Zámkoch opäť len 20-ročný šofér nezvládol na luxusnom aute rýchlosť, v aute okrem neho zomrel o tri roky starší spolujazdec.
Auto sa pri hrubom porušení predpisov stáva zbraňou a tomu je nutné prispôsobiť aj svoje správanie sa za volantom.Ľubomír Ábel, viceprezident policajného zboru SR
Mladí vodiči tvoria podľa prezidenta Slovenskej asociácie dopravných psychológov Karola Kleinmanna špeciálnu kategóriu. „Sú neskúsení a keď nabehnú do premávky, majú problém. Celá Európa je na tom s mladými vodičmi dosť zle. Zhruba pred dvoma mesiacmi predložila naša asociácie návrh na zníženie nehodovosti najmä u prvožiadateľov o vodičské oprávnenie,“ dodal. Kleinmann podotkol, že pri postihoch sme sa celkovo sústredili na finančné trestanie vodičov, pričom v Európe prešli na alternatívne opatrenia formou preškoľovaní.
Viceprezident Ábel k tomu hovorí, že Policajný zbor dohliada na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, a to formou preventívnou a represívnou. „V niektorých prípadoch, keď vodiči ignorujú dopravné predpisy a správajú sa arogantne, musí nastúpiť zo strany polície represia. Auto sa pri hrubom porušení predpisov stáva zbraňou a tomu je nutné prispôsobiť aj svoje správanie sa za volantom,“ dodal Ábel.
Obete podľa dopravného prostriedku (2017)
Mesiac | júl | august |
Automobily | 19 | 11 |
Motocykle | 2 | 0 |
Bicykle | 3 | 4 |
Chodci | 3 | 3 |
Spolu | 27 | 18 |
Od roku 2009, keď sa Slovensku aj vďaka novej prísnejšej legislatíve podaril veľký skok v znižovaní dopravnej nehodovosti, sa začala éra „zmäkčovania“ už prijatých opatrení a počty obetí začali stúpať. Napríklad prekročenie povolenej rýchlosti už nie je závažný dopravný priestupok, polícia nemeria prítomnosť drogy u vodičov, lebo nemá testery, a pod. Kleinmann si však myslí, že činnosť našej polície sa až príliš sústreďuje na finančnú represiu vodičov. Podľa neho skôr platí, že vodič si cení viac čas ako peniaze a aj tento princíp by mal byť preto uplatnený v novej legislatíve.
Dopravný analytik Drahovský zase mieni, že svoj význam má prítomnosť policajných hliadok. „Zvýšené počty hliadok majú preventívny účinok. Bežný vodič, keď vidí hliadku, tak si podvedome zopakuje, či má zapnuté pásy a svetlá a či ide primeranou rýchlosťou. Sú to len drobnosti, ale štatisticky významné,“ uzavrel Drahovský.