Ruské stíhačky skončia, hľadanie nových viazne

Slovenský vzdušný priestor nebudú chrániť stíhacie lietadlá ruskej výroby MiG-29, otázka však je, kedy sa to reálne udeje.

20.09.2017 10:01 , aktualizované: 18:46
Peter Gajdoš Foto: ,
Minister obrany Peter Gajdoš potvrdil proeurópske a proatlantické riešenie pre nadzvukové letectvo.
debata (391)

Odkladá sa totiž rozhodnutie o tom, aké stroje ruskú značku nahradia. Zatiaľ nie je isté, či to budú švédske Gripeny. O možnosti ich prenájmu rokovalo predchádzajúce vedenie rezortu obrany. Nový minister za SNS Peter Gajdoš však hovorí, že Švédi zmenili podmienky a nemajú záujem o prenájom.

Vláda má rozhodnúť o nových stíhačkách v prvej polovici budúceho roka. Zatiaľ však neodsúhlasila, že sa ich zaobstaranie odloží, ako to žiada Gajdoš. Tento postup vyvolal v koalícii dusno, pretože Slovensko ako členská krajina NATO zostáva naďalej závislá od Ruska. „Ubezpečujem vás, že žiadna nová koaličná kríza sa nečrtá,“ vyhlásil minister Gajdoš. Do sporu s ním sa totiž dostal štátny tajomník rezortu obrany za Most-Híd Róbert Ondrejcsák. Ten kritizoval, že sa má nákup odložiť, čo je v rozpore s európskou a proatlantickou orientáciou Slovenska. „Mrzí ma to, ale už sme si to vyjasnili,“ reagoval minister, ktorý sa s Ondrejcsákom stretol.

Premiér Robert Fico (Smer) pritom minulý mesiac počas návštevy rezortu obrany vyzval na európske riešenia pri obstarávaní vojenskej techniky. „Ak má Slovensko záujem byť v jadre EÚ, musíme partnerom ukázať, že vieme prijímať rozhodnutia, ktoré sú európske a ktoré hovoria, že to myslíme s EÚ úplne presne,“ povedal vtedy premiér.

Gajdoš: Hľadáme proeurópske a proatlantické riešenia

Minister Gajdoš ubezpečuje, že ruské stíhačky v armáde nezostanú, predĺženie ich životnosti je len plán B. „Chcem zdôrazniť, že nikto nepočíta s tým, že budeme nakupovať migy. Jednoznačne hľadáme proeurópske a proatlantické riešenia tejto otázky,“ pripomenul Gajdoš, ktorý vládu informoval, v akom stave je zabezpečenie nových lietadiel a prečo sa celý proces komplikuje. Podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer) ak budú migy lietať o tri mesiace dlhšie, neznamená to, že je to „proruské rozhodnutie“. „Chápem politickú stránku veci, ktorú vnímal štátny tajomník Ondrejcsák, ale najskôr si to mali vzájomne prediskutovať, neprišlo mi to úplne fér. Nemyslím si totiž, že minister Gajdoš by chcel presadiť niečo poza chrbát, aj premiéra napríklad,“ dodal Kaliňák.

Rezort obrany za bývalej vlády pod vedením Martina Glváča (Smer) rokoval o prenájme letových hodín na švédske Gripeny. Podľa Gajdoša vlani došlo k zmene a Švédi nemali záujem o prenájom. Preto sú na stole viaceré možnosti od nákupu lietadiel cez prenájom a lízing, a to aj s inými výrobcami. Minister zároveň prízvukuje, že riešenie s Gripenmi nezavrhol.

Nové stíhačky sa riešili už v roku 2015

V hre je nákup amerických stíhačiek F-16, ponuku na migy zaslali takisto Rusi. Rezort však neuviedol, či o ňu požiadal sám, alebo ju iniciatívne zaslala ruská strana. Minister obrany tvrdí, že ak sa bude rokovať s viacerými záujemcami, Slovensko bude mať lepšiu vyjednávaciu pozíciu a môže dosiahnuť aj lepšiu cenu vrátane výcviku pilotov či servisu strojov. „Jeden z výrobcov nám v poslednej ponuke navýšil pôvodnú sumu o niekoľko stoviek miliónov. Budeme hľadať to najvýhodnejšie riešenie,“ poznamenal Gajdoš. O koho išlo, však nespresnil.

Konkrétne kroky na zaobstaranie lietadiel ministerstvo podniklo v januári 2015, keď sa začali rokovania o prenájme švédskych lietadiel. Vtedajší minister Glváč tvrdil, že Švédsko ako jediné ponúklo tento model na stíhačkách. Neskôr niekoľkokrát povedal, že rokovania so švédskou stranou sú dlhšie a komplikovanejšie, ako sa čakalo. Jedným z problémov bola cena. Koncom roka 2015 nakoniec rezort oznámil, že sa dohodol so švédskymi partnermi na ponuke na prenájom letových hodín, ale rozhodnutie, či budú vzdušný priestor Slovenska chrániť Gripeny, necháva na nového ministra po parlamentných voľbách.

Český vojenský a bezpečnostný analytik Lukáš Visingr Pravde povedal, že lietadlá MiG-29 má v prevádzke ešte Poľsko. Pre Slovensko by bol podľa neho najlepšou voľbou Gripen, už kvôli spolupráci s Českom a Maďarskom. „Okrem toho Gripen ponúka lepší pomer výkon – cena a nižšie prevádzkové náklady než F-16. Najlepšia verzia stíhačiek F-16, ktoré dnes existujú, sa Gripenu vyrovnajú. Stáli by však určite ďaleko viac. Napriek tomu, že F-16 je stále výborné lietadlo, predsa sa len nachádza blízko limitom svojho potenciálu, zatiaľ čo Gripen má pred sebou ešte dlhý rozvoj, ktorý výrazne rozšíri jeho schopnosti,“ objasnil Visingr.
Stíhacie lietadlo JAS-39 Gripen Foto: Reuters, LEHTIKUVA
gripen, stíhačka, lietadlo, Stíhacie lietadlo JAS-39 Gripen
Pokiaľ ide o spôsob nadobudnutia lietadiel, podľa analytika nemožno jednoznačne povedať, čo je výhodnejšie, či prenájom, lízing, alebo priamo kúpa strojov. „Všeobecne, samozrejme, platí, že je lepšie mať svoje lietadlá, avšak Švédsko dopracovalo systém prenájmu a podpory na skutočne vysokú úroveň. Aspoň tak hovoria skúsenosti Armády ČR,“ podčiarkol Visingr. Podľa neho bude záležať na tom, čo švédska vláda Slovensku ponúkne, ale „ak to bude podobné ako v prípade Česka, tak by som sa prenájmu nebál“.

Slovenská armáda má v súčasnosti deväť stíhacích lietadiel MiG-29 a dve cvičné. Ich prevádzka je drahá, ročne má štát vyjsť na 30 miliónov eur. Ministerstvo obrany za bývalej vlády predĺžilo abonentnú zmluvu s ruskou spoločnosťou RSK MiG na zabezpečenie prevádzky stíhačiek na tri roky s tým, že ochrana vzdušného priestoru je zabezpečená do konca roka 2019.

O investíciách do nadzvukového vojenského letectva sa hovorí už roky. Aktuálny harmonogram modernizácie armády na roky 2018 až 2030 počíta so 14 stíhacími lietadlami za 1,1 mld. eur.

Analytik: Gripeny sú racionálnejšou voľbou

Rokovania o nákupe stíhačiek pre armádu trvajú už roky. Analytik Globsec Policy Institute Tomáš Nagy hovorí, že nevidí priestor na odkladanie rozhodnutia o ďalšieho pol roka.

Je dôvod na odklad nákupu nových stíhacích lietadiel?

Je to prekvapujúce rozhodnutie, pretože ako väčšia časť bezpečnostnej komunity aj ja som vnímal, že deklarovaný termín do konca septembra tohto roka bude dodržaný. Myslel som si, že v tejto chvíli už budeme v tej polohe, že budeme poznať hlavné kontúry celého obstarávania, teda minimálne presný typ stíhačiek, pre ktorý sa Slovensko rozhodne. Výber nie je nejako extra široký, podľa mňa predstavitelia ministerstva obrany aj generálneho štábu už v tejto chvíli veľmi jasne vedia, ktorá možnosť by bola najvyhovujúcejšia. Samotná suma obstarania je len akýsi druhotný faktor, pretože to závisí od zvolenej možnosti. Teda, či sa rozhodneme pre prenájom letových hodín, lízing, alebo samotnú kúpu.

Vo všeobecnosti som očakával, že aktuálne už nebude priestor na nejaké naťahovanie či polemiky. Rokovania predsa trvajú už päť rokov, a vyjednávania sú v takpovediac finálnej fáze od roku 2015. Bezpečnostná situácia bude rovnaká, ako je v súčasnosti, čiže premenné, cez ktoré skúmame všetky možnosti, sú konštantné. V tejto chvíli preto nevidím priestor, prečo by sa malo ďalšieho pol roka čakať, lietadlá lacnejšie nebudú. Ak sa niekto odvoláva na finančné prostriedky, je to prekvapujúce, pretože Slovensko už deklarovalo, že je pripravené zvýšiť výdavky na obranu, v priebehu troch rokov až na 1,6 percenta HDP, čo predstavuje až o približne 400 miliónov eur navyše.

Ktoré stroje by mali nahradiť ruské migy?

Žiaden zo strojov, nad ktorými sa uvažuje, nie je zlý. Ani ruská ponuka novších migov by za iných okolností nebola zlým variantom. Momentálne však nie je reálne nad touto možnosťou uvažovať, pretože to nezapadá do nášho smerovania, ktoré je jasne dané. Rusko je navyše problematickou krajinou, pretože sú tu stále sankcie, ktoré sa môžu postupom času ešte prehĺbiť. Strelili by sme si do vlastnej nohy, ak by sme uvažovali o tejto ceste. Ďalšie možnosti sú plne kompatibilné s našimi spojencami v rámci Severoatlantickej aliancie. Ide len o to, aké sú ambície. Americká možnosť F-16 by bola lepšou voľbou, ak by sme chceli stíhačky využívať aj v reálnych bojových operáciách. Švédske Gripeny sú takou racionálnejšou voľbou, pretože dokonale by poslúžili na účely zabezpečenia vzdušného priestoru. Aj servis by bol omnoho lacnejší ako pri amerických strojoch.

(js)
Pôvodný agentúrny text sme nahradili článkom z denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

391 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo obrany #stíhačky #ruské stíhačky #nákup vrtuľníkov #Peter Gajdoš #modernizácia slovenskej armády