Boj o čistý vzduch sa dotkne vodičov

Dostanú niektoré autá pri vjazde do centier miest stopku? Opatrenie, ktoré umožní obciam zakázať vstup vozidiel niektorých emisných tried do určených zón, prinesie novela zákona o ovzduší, ktorú v polovici augusta schválila vláda a poslanci ju v parlamente posunuli do druhého čítania. Jej cieľom je čistejší vzduch v mestách, dopravný analytik však varuje, že takýto krok so sebou nesie aj isté komplikácie.

21.09.2017 07:00
auto Foto:
Nová právna úprava umožní mestám vytlačiť z centier niektoré autá a vytvoriť nízkoemisné zóny. Ilustračná snímka.
debata (33)

Nízkoemisné zóny sú v zahraničí bežnou praxou, vo viacerých európskych mestách fungujú už roky. Podobné opatrenia zaviedli napríklad v Berlíne, v Mníchove, v Paríži, vo Viedni či v Londýne. Obmedzenia sa väčšinou týkajú starších a naftových áut. Zákaz vjazdu dieselových vozidiel starších ako dvadsať rokov plánuje od budúceho roku aj Brusel.

Po novom budú môcť podobné opatrenia zavádzať aj slovenské mestá. Obciam ponúka možnosť zriadiť nízkoemisné zóny novela zákona o ovzduší z dielne ministerstva životného prostredia.

„Povolený vjazd budú mať len vozidlá do určitej emisnej triedy. Budú musieť byť označené plaketou s jej presným vyznačením. Konkrétne pravidlá určí mesto alebo obec všeobecne záväzným nariadením,“ informoval rezort.

Aj v zahraničí sú autá, ktoré majú povolený vstup do nízkoemisných zón, označené špeciálnymi známkami. Na Slovensku bude mať takéto plakety pod palcom ministerstvo dopravy.

Ich predaj a distribúciu bude zabezpečovať poverená technická služba emisnej kontroly. „Čo sa týka poplatku za vydanie emisnej plakety, tak konečná cena v súčasnosti nie je stanovená,“ uviedlo pre denník Pravda komunikačné oddelenie rezortu.

Na to, ktoré mestá sa rozhodnú vytlačiť zo svojich centier niektoré typy áut, si ešte budeme musieť počkať. Zatiaľ nie je známe ani to, či novinku využije naša metropola. Podľa Veroniky Šafárikovej z bratislavského magistrátu si takéto riešenie totiž vyžaduje odbornú diskusiu aj komunikáciu s občanmi.

„Obmedzenie dopravy v meste musí ísť v súlade s ďalšími opatreniami, ako je podpora verejnej dopravy, cyklodopravy, budovanie záchytných parkovísk či obchvatov,“ povedala pre Pravdu.

S otázkou, či plánujú zaviesť nízkoemisné zóny, sme oslovili všetky krajské mestá. Z Košíc a Nitry sme sa odpovedí nedočkali, tie ostatné sú zatiaľ vo vyjadreniach opatrné. Napríklad Trnava bojuje so špinavým ovzduším vlastnými zbraňami. Plánuje rozšíriť pešiu zónu v centre, podporuje aj využitie elektromobilov, pre ktoré zaviedlo lacnejšie parkovanie.

„Samospráva zároveň vytvára podmienky na vznik štyroch nabíjacích staníc na území mesta, pričom v rámci výmeny svojho autoparku chce zameniť časť svojich áut za elektromobily,“ vyjadril sa pre náš denník hovorca radnice Pavol Tomašovič.

Prešov zavedenie nízkoemisných zón nevylučuje. „V našom aktuálne spracúvanom akčnom pláne sa uvažuje aj nad zriadením takýchto zón. Navyše, súčasťou obdobných „emisných“ opatrení je aj zámer nakúpiť ekologické služobné autá,“ oznámila hovorkyňa Veronika Kmetóny Gazdová.

Mesto podľa nej už nakúpilo aj ekologickejšie vozidlá mestskej hromadnej dopravy a buduje nové cyklotrasy. V rámci podpory cyklodopravy pripravuje zriadenie cyklostojanov, a to celoplošne.

V Banskej Bystrici zatiaľ o nízkoemisných zónach neuvažujú. Podľa hovorkyne Zdenky Marhefkovej sa radnica v súčasnosti zaoberá tvorbou dokumentu Plán udržateľnej mobility. Návrhy, ktoré sa v ňom ocitnú, sa budú aplikovať v praxi. Aké konkrétne zmeny by mal priniesť, nevedno.

Ani v Žiline sa neschyľuje k zákazu vstupu niektorých typov áut do centra. Hovorca Pavol Čorba priblížil, že mestské zastupiteľstvo v apríli odmietlo všeobecne záväzné nariadenie, ktorým sa mala zaviesť daň za ich vjazd a zotrvanie v historickej časti. Zahŕňalo v sebe aj vytvorenie nízkoemisných zón.

„Predpokladáme, že do konca roka budú o tomto zámere mesta, ktorým chceme uchrániť jeho historickú časť, opäť rozhodovať poslanci na niektorom svojom zasadnutí,“ spresnil.

Obmedzenia sa zatiaľ nedočkajú ani vodiči v Trenčíne. „Mesto je geograficky rozdelené viac-menej do troch samostatných území, ktoré oddeľuje rieka Váh a hradná skala. Tieto územia sú prepojené tranzitnými cestami I. a II. triedy vedúcimi centrom, takže vytvoriť nízkoemisnú zónu je za súčasnej situácie takmer nemožná. Na vytvorenie nízkoemisných zón je potrebné prebudovanie dopravnej siete v tej centrálnej a taktiež aj vybudovanie obchvatu pre tranzitnú dopravu,“ podotkla pre Pravdu hovorkyňa mestského úradu Erika Ságová.

Zákaz vjazdu niektorých typov vozidiel do centier miest je podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského v západných európskych krajinách bežnou praxou. „Autá sú tam označené podľa parametrov príslušnej triedy. Sú zóny, do ktorých majú povolený vstup len autá danej a lepšej triedy. Niekde môžu ísť aj tie s horšou triedou, ale musia si za to priplatiť,“ vysvetlil pre náš denník.

Nie je však možné jednoznačne určiť, pre ktoré emisné triedy by mal takýto zákaz platiť a pre ktoré nie. „Je to vysoko individuálne. Ak má husté uličky, ako máme napríklad v bratislavskom Starom Meste, tak je to úplne iná kategória ako mesto, v ktorom sú veľké priestory medzi domami. Ani v európskych metropolách to nie je jednoznačne dané, závisí to od rôznych okolností,“ poznamenal.

Odborník upozornil, že s takýmto opatrením sa spájajú aj komplikácie. „Ak by sa to zaviedlo v Bratislave, niektoré autobusy MHD by v centre vôbec nemohli premávať. Nedá sa to zaviesť len tak, lebo by si tak mohli niektoré mestá odstrihnúť hromadnú dopravu,“ vystríhal Drahovský.

Podľa jeho slov je problémom aj to, že označenie emisných tried, ktorými musí byť auto vybavené, neplatí celoplošne pre celú Európsku úniu. „EÚ sa ešte nedohodla na vzájomnom uznávaní týchto nálepiek. Ak by sa zaviedlo, že si vodič zaplatí za označenie raz, a to bude platiť v celej únii, bolo by to dobré riešenie. Ako som si však všimol, každé mesto v každom štáte to má spoplatnené samostatne a peniaze prúdia do jeho pokladnice. Je to veľmi ľahko zneužiteľné ako iná forma dane,“ uzavrel Drahovský.

© Autorské práva vyhradené

33 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #emisie áut