Transportéry: časť zmlúv ministerstvo zverejní

Na obchode za viac ako miliardu eur v rezorte obrany by sa mal podieľať aj slovenský zbrojársky priemysel. Osemkolesové transportéry sa môžu vyrábať v Dubnici nad Váhom. Po niekoľkodňovom odklade vláda nakoniec nákup obrnených vozidiel včera schválila.

15.11.2017 19:20
Peter Gajdoš Foto: ,
Minister obrany Peter Gajdoš.
debata (16)

Slovenské ozbrojené sily do roku 2029 získajú 81 kusov bojových obrnených vozidiel 8×8 za 417 miliónov eur a 404 kusov viacúčelových taktických vozidiel 4×4 za 783 miliónov eur. „O konečnom riešení sme nerozhodli politicky, ale spolu s odborníkmi z Ozbrojených síl sme vybrali skutočne to najlepšie riešenie pre vojakov na základe operačných požiadaviek,“ zdôraznil minister obrany Peter Gajdoš (nom. SNS).

Materiál pod názvom Návrh realizácie dodávok bojových obrnených vozidiel 8×8 a 4×4 včera vláda schválila, pričom rokovanie v Bezpečnostnej rade bolo minulý týždeň prerušené. Minister obrany Peter Gajdoš to vtedy vysvetľoval náročnosťou a obsiahlosťou materiálu. Včera sa za jeho schválenie Gajdoš vláde a Bezpečnostnej rade aj poďakoval.

„Navrhované riešenia sú tie najefektívnejšie z hľadiska spôsobilosti zabezpečiť sebestačnosť Slovenskej republiky v oblasti obrany a bezpečnosti v čase krízy a vojny, ale aj z pohľadu zabezpečenia domáceho obranného priemyslu,“ vyhlásil Gajdoš. Predseda vlády Robert Fico ešte minulý týždeň v tejto súvislosti pripomenul, že otázka bezpečnosti je jedna z kľúčových aj pre formovanie budúceho jadra Európskej únie. Preto je podľa neho dôležité, aby prezbrojenie naplnilo trend európskeho riešenia s maximálnym využitím slovenského obranného priemyslu.

Analytik: Zbrojný priemysel si zaslúži podporu

Zapojenie domáceho priemyslu do obstarávania je podľa známeho českého vojenského a bezpečnostného analytika Lukáša Visingra potrebné. „Zapojenie domáceho priemyslu je, samozrejme, správne. Nakoniec pre vyspelú krajinu typu Slovenska by bolo čudné a nelogické postupovať inak. Slovensko má stále dosť výkonný zbrojný priemysel, ktorý si zaslúži podporu,“ zhodnotil.

Vláda potvrdila záujem obstarať tieto vozidlá s čo najväčším využitím domáceho obranného priemyslu. Osemkolesové bojové vozidlá vzniknú v spolupráci so spoločnosťou Patria. Jej majoritným vlastníkom je Fínska republika, s ktorou rezort obrany podpísal ešte v júli memorandum a technickú dohodu na vývoj nového vozidla.

Fínska strana zabezpečí úpravu podvozka svojho transportéra Patria AMV a na vývoji nového bojového vozidla by sa tak mala podieľať zhruba 30 percentami. Slovensko podľa dohody zabezpečí celú zvyšnú časť produkcie s využitím palebnej veže Turra.

Vojenský a bezpečnostný analytik Lukáš Visingr tvrdí, že kombinácia fínskych podvozkov Patria so slovenskou nadstavbou má potenciál. „Patria AMV je veľmi kvalitné a vyskúšané vozidlo. Navyše je zavedené aj vo výzbroji susedného Poľska, takže zlá voľba to určite nie je,“ uviedol.

Prototyp predstavia už v decembri

Podľa generálneho tajomníka služobného úradu ministerstva obrany Jána Hoľka by však samotná výroba mohla byť uskutočnená u nás aj celá. „Predpokladáme, že celé vozidlo bude vyrábané na Slovensku,“ uviedol. V prípade úspešného vývoja by nové vozidlá malo od nás v budúcnosti nakupovať aj Fínsko.

Produkciu osemkolesových bojových transportérov by mala mať v rukách štátna akciovka Konštrukta Defence z Dubnice nad Váhom. Prototyp predstavia už začiatkom decembra. Nasledovať budú vojenské a technické skúšky, ktoré musí vozidlo splniť, aby sa celé obstarávanie definitívne realizovalo. Až potom sa budú môcť uzatvoriť zmluvné vzťahy s potenciálnymi dodávateľmi.

Ministerstvo začalo s vývojom prototypov osemkolesového vozidla ešte skôr, ako získalo súhlas vlády. Visingr to však tak tragicky nevníma. Hovorí, že podobne to funguje aj v ďalších krajinách. „Navyše je tu potenciál aj pre export, pretože aj keby sa nakoniec domáca armáda rozhodla inak, stále je možné skúsiť ,hotové' vozidlo uplatniť na svetovom trhu,“ vysvetľuje Visingr s tým, že kombinácia podvozka Patria a slovenskej veže môže byť veľmi zaujímavý artikel.

O obstarávaní viacúčelových taktických vozidiel typu 4×4, naopak, stále rozhodnuté nie je a jeho príprava je ešte len v začiatkoch. Ministerstvo hľadá najvhodnejšie spôsoby zabezpečenia viac ako štyroch stoviek vozidiel. Potenciálneho partnera chce nájsť na Priemyselnom dni, ktorý sa uskutoční 6. decembra vo vojenských priestoroch na Záhorí. Mali by sa tam predviesť obrnené vozidlá výrobcov asi zo šiestich krajín. Podľa výsledkov skúšok bude naša strana hľadať spôsob ich zabezpečenia aj s podielom domáceho vývoja a výroby.

Hoľko: Obvinenia sú nepravdivé

Minister Gajdoš opäť razantne odmietol obvinenia z netransparet­nosti. „Ide o vojenskú techniku, ktorej obstaranie musí podliehať režimu utajenia. Nič čo nemusíme, skutočne tajiť nechceme a ani nebudeme,“ zdôraznil.

Utajenie celého materiálu o obstarávaní za vyše miliardy eur však podľa Visingra nebolo nutné. „Utajenie celého materiálu je neštandardné. Samozrejme, je pochopiteľné, že sa taja niektoré taktické a technické záležitosti, ale prinajmenšom časť týkajúca sa toho, ako kontrakt prebehne, by verejná byť mala,“ reagoval odborník. Gajdoš už minulý týždeň sľúbil, že po súhlase fínskej strany zverejní zmluvy a včera to potvrdil aj generálny tajomník služobného úradu rezortu Ján Hoľko.

Ešte minulý týždeň sa ohradilo Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu SR, ktoré ministerstvu vyčítalo, že okrem dubnickej štátnej zbrojovky neoslovilo na spoluprácu žiadnu inú spoločnosť. Toto konanie združenie vníma ako diskriminačné. Prezident združenia Tibor Straka avizoval, že sa v tejto súvislosti oficiálne obráti aj na členov Bezpečnostnej rady. Ján Hoľko odmietol, že by ministerstvo so združením nerokovalo a obvinenia označil za nepravdivé. Na naše otázky združenie nereagovalo.

Text z agentúry sme vymenili za autorský článok denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #armáda #minister vnútra #Robert Kaliňák #modernizácia slovenskej armády