Obchod s ľuďmi? Inzerát ponúka ženy z Filipín

Potrebujete pomoc v domácnosti? Gazdiná z Filipín vám navarí, vyperie aj uprace, sľubuje webová stránka s názvom UltraCare.

23.11.2017 17:49
inzerat filipinky Foto:
Vetu o chýbajúcich sociálnych väzbách, a teda o Filipínke neustále k dispozícii, už v inzeráte nenájdete. Firma ju z webu odstránila.
debata (62)

V inzeráte ponúka diskrétnosť a lojalitu, kritici však varujú, že táto reklama vyznieva, akoby ponúkala na predaj samotné ženy.

UltraCare píše v inzeráte o pracovníčkach vo veku 30 až 45 rokov, ktoré majú byť údajne najproduktívnejšie a najskúsenejšie. Zamestnankyne z Ázie sa budú starať o domácnosť, variť, no zákazník si môže vyžiadať aj ďalšie služby – ako napríklad sprevádzanie na dovolenke či asistenciu počas služobnej cesty.

„Ponúkame dlhodobú starostlivosť o vašu domácnosť, ktorú vykonáva jedna osoba – Filipínka. Napriek tomu, že bude tráviť značné množstvo času s rodinou, diskrétnosť je zaručená, nakoľko nerozumie slovenskému jazyku,“ dodáva inzerát, na ktorý upozornila facebooková stránka Sexistický kix. Ide o anticenu, ktorá sa každoročne udeľuje zadávateľom sexistických, neetických a ponižujúcich reklám.

Neetické

„Toto je jedna z najneetickejších reklám, aká sa k nám doteraz dostala. Nejde o prípad bežnej sexistickej reklamy a problematická je už samotná služba, ktorá je sexistická, rasistická a pravdepodobne – aspoň dúfame – za hranicou zákona. Firma UltraCare totiž neponúka klasické upratovacie služby či služby aupair, ale inštrumentalizované ľudské bytosti redukované na vykonávanie obslužných prác: Priamo ponúka ,Filipínky‘,“ zdôrazňuje stránka Sexistický kix a dodáva, že reklama používa dehumanizujúci jazyk, ktorý vyznieva, akoby boli na predaj samotné ľudské bytosti, a nie služby, čo degraduje ženy na úroveň spotrebného tovaru.

„Ponúkané ,nástroje‘ majú vo firemnej prezentácii ženský rod a národnosť/etnicitu, ktoré sugerujú predurčenosť na vykonávanie propagovaných služieb. Ako sa uvádza na webe firmy: sú ,pracovité, diskrétne, lojálne a pokorné‘, ,v najproduktív­nejšom veku‘ a ,nakoľko nemajú na Slovensku žiadne sociálne väzby, sú v prípade potreby neustále k dispozícii‘,“ pokračuje ďalej vyjadrenie na Facebooku.

Vetu o chýbajúcich sociálnych väzbách, a teda o Filipínke neustále k dispozícii, už v inzeráte nenájdete. Firma ju z webu odstránila.

Porušovanie zásad rovnakého zaobchádzania

Nad ponukou krúti hlavou aj Oľga Pietruchová, riaditeľka odboru rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí na ministerstve práce. „Podľa mňa stránka nedostatočne vysvetľuje, za akých podmienok, s akým pracovným povolením by mali byť tieto ženy zamestnávané. Otázne je aj dodržiavanie Zákonníka práce, lebo formulácie typu ,sú neustále k dispozícii a pracujú aj cez sviatky‘ naozaj nevyznieva, že by dbali na dodržiavanie pracovného času,“ upozorňuje Pietruchová s tým, že aj toto vyjadrenie aktuálne zo stránky zmizlo.

Ako dodala, ponuka napĺňa aj znaky porušovania zásady rovnakého zaobchádzania. Antidiskriminačný zákon zakazuje diskrimináciu na základe pohlavia, farby pleti či vierovyznania. „Ak agentúra zamestnáva iba ženy, Filipínky, kresťanky a vo veku 30 až 45 rokov, tak tieto zásady jasne porušuje,“ mieni Pietruchová.

Inzerát môže navyše mnohým pripomínať predaj samotných žien. Michaela Paulenová z tlačového odboru ministerstva vnútra pre Pravdu povedala, že hoci zatiaľ neevidujú v súvislosťou s webom UltraCare žiadny podnet, vecou sa budú zaoberať. „Z pozície ministerstva vnútra preveríme všetky potrebné informácie na ustálenie subjektu ponúkajúceho služby na uvedenej stránke, k jeho činnosti a prípadnému podozreniu z obchodovania s ľuďmi, a to aj v spolupráci s ministerstvom zahraničných vecí a Národným inšpektorátom práce,“ uviedla Paulenová.

Na otázku, koľko ženy z Filipín na Slovensku zarábajú, odpovedala firma UltraCare stroho – vraj zatiaľ tieto zamestnankyne na Slovensku nie sú, preto ani nedostávajú mzdu. Spoločnosť nechcela konkretizovať ani sumu, ktorú za chyžnú z Ázie pýta. „Zákazník za ponúkanú službu zaplatí v závislosti od typu služby, ktorú si vyberie,“ reagovala firma UltraCare. Koľko Slovákov už na inzerát zareagovalo, nie je známe. „Na základe našich prieskumov je záujem postačujúci,“ uviedla manažérka UltraCare, ktorá si neželala zverejniť svoje meno.

© Autorské práva vyhradené

62 debata chyba
Viac na túto tému: #Filipíny #UltraCare #Filipínky