Umelá inteligencia porazila armádu právnikov

Systém umelej inteligencie, ktorý vytvoril slovenský študent z univerzity Cambridge, dokázal predpovedať výsledky súdnych sporov o 40 percent úspešnejšie ako stovka právnikov z najlepších britských firiem.

12.01.2018 07:00
Jozef Maruščák Foto: ,
Jozef Maruščák.
debata (52)

Softvér testovali na spotrebiteľských sporoch a začínajúci podnikateľ dúfa, že raz bude fungovať vo všetkých oblastiach práva. Advokátov však vraj nenahradí.

Svoj problém čo najpodrobnejšie opíšete a o chvíľu máte výsledok, ktorý napovie, či sa vôbec oplatí ísť na súd. „Právnici majú skúsenosti, poznajú nejaké precedensy a porovnateľné príklady. Človek si ich dokáže zapamätať niekoľko, náš systém ich pozná desiatky tisíc,“ opísal zjednodušene spôsob fungovania systému CaseCrunch jeden z jeho autorov Jozef Maruščák.

Systém potrebuje dostatočné množstvo údajov. Potom dokáže odhadnúť výsledok súdneho prípadu a keď neuspeje, z chýb sa poučí. V októbri si CaseCrunch v Londýne zmeral sily so 110 právnikmi. Ich úlohou bolo určiť, ako súd v anonymizovaných sporoch o nezákonne predané poistky rozhodol. Pri 750 prípadoch právnici dosiahli úspešnosť 62,3 percenta, softvér odhadol správny výsledok až v 86,6 percentách prípadov.

Pomôže aj obyčajným ľuďom

Študentský start-up CaseCrunch – v preklade Lúskač prípadov, ktorý Maruščák založil s dvoma spolužiakmi z Británie a Nemecka, vie byť užitočný už dnes. „V prvom rade sú to firmy a korporácie, ktoré majú veľa prípadov podobného druhu. Systém vie napríklad banke pomôcť pri selekcii spotrebiteľských sťažností, ktorým klientom sa treba venovať a ktorým nie,“ priblížil.

Dokázal by však pomôcť aj obyčajnému človeku. „Povedal by, či má na súde nejakú šancu ešte skôr, než bude platiť právnika,“ vysvetľuje. Systém uľahčí prácu aj samotným právnikom, pomôže im preskúmať nielen šancu, ale aj faktory, ktoré sú pre výhru v spore najdôležitejšie. Nemá však ambíciu nahradiť advokátov.

Čoraz častejšie

Výskumník a podnikateľ Marek Rosa venujúci sa umelej inteligencii hovorí, že takéto systémy sa vo firmách presadzujú čoraz častejšie. Vyhodnocujú jednoduchšie úlohy, pri náročnejších a komplexnejších zadaniach ešte zlyhávajú. „Skutočnosť, že umelá inteligencia vie vyhodnocovať právne spory, je prekvapivá. Ak sa úloha správne zúži, pravdepodobnosť, že systém bude úspešný, sa radikálne zvyšuje. Naozaj by ma prekvapilo, keby systém dokázal prečítať tisícstranový policajný spis a vedel by z neho niečo vyhodnotiť,“ podotkol Rosa.

Najväčšou výzvou pre mladých právnikov podľa Rosu bude naučiť a nastaviť systém tak, aby dosiahol vysokú úspešnosť aj v iných oblastiach práva. „Aby dokázal správne vyhodnotiť zadávané informácie, ktoré nebudú v takom čistom formáte a ľahko interpretovateľné,“ doplnil. Softvér používa techniky spracovania prirodzených jazykov a kombinuje ich s modelmi hlbokého učenia. To znamená, že porozumie textom a súdnym rozhodnutiam a na základe databázy vyhodnocuje pravdepodobný výsledok. Za deň zvládne 20-tisíc predpovedí a svoju úspešnosť stále zlepšuje. Pri spotrebiteľských sporoch sú jeho rady správne až na 92 percent.

Len vo Veľkej Británii

CaseCrunch bol testovaný len vo Veľkej Británii, princíp je však prevoditeľný aj na iné krajiny a ich právne systémy. „Keď má softvér dostatočné množstvo údajov, napríklad slovenských judikátov, nezáleží na tom, v akom jazyku a právnom systéme sa učí,“ upozornil Maruščák. Nič by teda nemalo brániť ani jeho celosvetovému rozšíreniu a použitiu.

Niektoré z oslovených spoločností už prejavili vážny záujem. Ak by sa študentom podarilo získať dosť financií, zvažujú, že poskytnú systém aj širokej verejnosti. Ľudia by ho mohli nájsť napríklad ako chat-robota medzi priateľmi na sociálnej sieti. V správe by mu opísali problém, systém by ho vyhodnotil a poradil, čo je dôležité a na koho sa treba obrátiť.

52 debata chyba
Viac na túto tému: #umelá inteligencia