Lekári aj IT odborníci diagnostikujú nedostatky eZdravia

Denník Pravda náhodne oslovil desiatich lekárov s otázkou, ako sa im s novým systémom pracuje. Problémy mali všetci. Odborníci z IT zase upozorňujú na technické nedostatky.

17.01.2018 13:00
zdravotníctvo, nemocnica, zdravie Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (13)

Všeobecná lekárka z Košíc Ľudmila Staššová sa zatiaľ k eZdraviu vo svojej ambulancii nepripojila. Dôvod? „Požiadala som o epreukaz v riadnom termíne, doteraz ho nemám, ani PIN kód. Takže asi takto vyzerá moja skúsenosť s eZdravím,“ odpovedala.

Diabetologička z Považskej Bystrice Lucia Gajdošíková priblížila, že systém jej často vypadáva a potrápil ju aj v utorok. „Doobeda išiel asi dve hodiny a teraz (utorok napoludnie, pozn. red.) sa mi to znova bloklo,“ opísala. Dodala, že k eZdraviu sa pripojila už v decembri a „na ostro“ ho využíva tak, ako prikazuje zákon – od začiatku januára.

Pravidelné výpadky zaregistroval aj gynekológ zo Žiliny Ján Paučin. „Stáva sa to každý deň okolo obeda, asi im vypadáva server, pretože to vyhadzuje IT hlášku, ktorej nerozumiem. Chyba bude zrejme na ich strane, ak by som ju robil ja, nestávalo by sa to takto pravidelne. Server navyše vypadáva aj vtedy, ak so systémom práve nič nerobím,“ vysvetlil lekár. Pri práci ho navyše zdržuje to, že musí počas jedného vyšetrenia zadávať PIN kód opakovane. „Aj tri-, štyrikrát,“ doplnil Paučin.

Veľkým problémom podľa Šótha je, že sa o pacientovi do elektronickej zdravotnej karty posielajú všetky informácie, niektoré sa nedajú vyselektovať. Ide napríklad o poznámky psychológov alebo psychiatrov. K takýmto záznamom má prístup zdravotná poisťovňa aj samotný pacient. Šóth tvrdí, že ide o diskrétny údaj. Pacient, ktorý má tiež prístup k dokumentácii, si ho môže zle vyložiť alebo bude nejakým spôsobom inými osobami zneužitý.

Projekt eZdravie považuje všeobecný lekár Peter Lipták za prekážku v poskytovaní riadnej zdravotnej starostlivosti pacientom. Dokonca si myslí, že zapojením sa do tohto systému bude ohrozené zdravie pacientov. „V systéme sú vytvorené podmienky pre vznik chýb, medicínskych pochybení v ambulanciách v dôsledku neúmerného existenčného, časového aj adaptačného stresu zdravotníkov,“ uviedol Lipták, ktorý je členom výboru Slovenskej spoločnosti všeobecného praktického lekárstva. Je to podľa neho dôvod na plošné ukončenie účasti v tomto projekte.

Ambulantní lekári opakovane žiadajú kompetentných, aby pre nepripojenie sa do eZdravia neboli pokutovaní. Tiež chcú, aby sa im zaplatili náklady, ktoré im pre elektronizáciu zdravotníctva vznikajú. Tie sa majú pohybovať okolo 400 eur a viac na jednu ambulanciu.

Má systém iba detské choroby?

Za celý projekt zodpovedá Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI). Problémy, na ktoré upozorňujú ambulantní lekári, považuje jeho generálny riaditeľ Peter Blaškovitš za detské choroby. „Na to, v akom stave sme projekt našli, na to, koľko problémov so sebou niesol, tak sa nám podarilo systém nasadiť, funguje. Je nám úplne jasné, že má svoje detské choroby, čo je úplne prirodzené,“ mieni Blaškovitš.

Technické problémy nie sú podľa neho plošné, sú riešiteľné a pod kontrolou. „Samozrejme, nie všetky sú len na našej strane,“ doplnil. To, že sa eZdravie od januára podarilo naostro spustiť, považuje za úspech.

Šéf NCZI opätovne ubezpečil lekárov, že rok 2018 je nábehový a nebudú sa uplatňovať sankcie. Informoval o pripravovanej zmene legislatívy. „Bude sa týkať najmä sankcií a definícií toho, kedy sa lekár považuje za pripojeného, kedy má relevantné dôvody, aby sa nepripojil,“ spresnil riaditeľ.

Drucker hovorí o „ľahkých pôrodných bolestiach“

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker (nom. Smeru) si nemyslí, že štát podcenil situáciu so spustením ostrej prevádzky. Ide podľa neho len o ľahké pôrodné bolesti. Podľa neho vec zrejme podcenili niektorí lekári. „Pretože si prihlásenie do systému nechali na poslednú chvíľu,“ povedal pre TASR s tým, že mnohí o elektronické karty žiadali tesne pred vypršaním termínu.

Drucker nevidí žiaden problém v tom, keď poskytovatelia zdravotnej starostlivosti dostali kartu v prvých januárových týždňoch. Mnohí podľa neho tiež používajú skoro totožné softvéry čo predtým, len došlo k drobným úpravám. Pripúšťa však, že mohli nastať logistické problémy s dodávaním ambulantných softvérov, keďže dodávateľov je veľa.

Varovný prst dvíhajú aj IT odborníci

IT odborníci upozorňujú, že ambulancie a nemocnice majú vlastné softvéry od súkromných firiem, ktorých je celkovo 73 druhov. Všetky sa budú musieť najprv certifikovať, čo trvá od troch do šiestich mesiacov. V súčasnosti má overené certifikáty len asi 15 z nich.

Ako ďalší problém sa ukazuje aj zastaranosť serverov eZdravia, ktoré sa nakúpili ešte v roku 2011. IT špecialista Filip Hanker z internetového portálu zive.sk, ktorý sa pre Pravdu vyjadril ešte koncom decembra, si myslí, že ak sa zapoja všetky ambulancie, nemocnice a polikliniky naraz, súčasná kapacita nebude stačiť. Server podľa neho neprešiel záťažovými testami, a tak veľa prihlásení súčasne by nemusel zvládnuť. „Zatiaľ nikto presne nevie povedať, aké problémy môžu nastať alebo nenastať a štát sa len spolieha, že sa nič také nestane,“ poznamenal ešte v decembri. Pokiaľ má lekár starý počítač, hardvér neutiahne systém, nebude reagovať rýchlo, bude sa zasekávať. Ambulancie sa budú musieť vybaviť modernejšou technikou.

Pre pripojenie sa do elektronického zdravotníctva zdravotník musí mať k dispozícii počítač a informačný systém integrovaný s elektronickým zdravotníctvom, širokopásmový internet, elektronický preukaz zdravotníckeho pracovníka, čítačku tohto preukazu a PIN kód.

Ku koncu minulého roka bolo zo 110 nemocníc pripojených len 71, z 10-tisíc ambulancií bolo v systéme 3 500 a 1 250 lekární z 3 000. Celkovo kartu na vstup do systému potrebuje približne 100-tisíc zdravotníkov – lekári, zdravotné sestry, zubári, laboranti a lekárnici. Na konci decembra ju malo 40 percent z nich.

Nedostatky eZdravia podľa lekárov

  • inštalácia softvéru trvá niekoľko hodín,
  • mnohí lekári vôbec nemajú kartu zdravotníckého pracovníka ani PIN kód na jej aktiváciu,
  • časté problémy s prihlásením, problémy spôsobujú aj chybné karty,
  • vypadáva pripojenie systému, často je spomalený (a to je pripojených minimum ambulancií),
  • správy sa do systému eZdravia odosielajú komplikovane, často na viackrát,
  • odchádzajú rozpracované – nedokončené nálezy,
  • odoslanie trvá aj jednu minútu pri každom pacientovi, ak lekár vyšetrí 60 pacientov, celkovo je sklz aj 100 minút,
  • v praxi môže mať nález, ktorý vpisuje lekár do systému, maximálne sedemtisíc znakov, hoci NCZI uvádza, že je to 11-tisíc,
  • chýba možnosť neodoslať celý nález s poznámkami lekára, ktoré dopĺňa k diagnóze či k vyšetreniu, ktoré by si pacient mohol mylne vysvetliť, prípadne by sa dostali do rúk ďalším osobám, častokrát ide o diskrétne údaje,
  • deti narodené v rokoch 2016 a 2017 nie sú zatiaľ zavedené, to znamená akoby neexistovali,
  • je niekoľkomesačný posun medzi evidenciou zdravotnej poisťovne a NCZI, všeobecný lekár nemá potom k dispozícii akutalizované ú­daje,
  • špecialisti sa bez občianskeho preukazu s čipom pacienta nedostanú do pacientskeho sumáru, nevedia zistiť, aké vyšetrenia pacientovi boli robené, ani výsledky týchto vyšetrení,
  • lekár sa do liekovej knižky pacienta dostane, len ak má občiansky preukaz s čipom, zhoršuje sa tak kontrola duplicity predpisovania liekov, ako aj možné interakcie,
  • do liekovej knižky by sa mal lekár podľa NCZI dostať po podpísaní informovaného súhlasu na papieri, v praxi sa nedostane do systému,
  • špecialista nemá prístup k výmenným lístkom ani k vyšetreniam, ktoré pacientovi robil všeobecný lekár, nevie tak zabezpečiť efektívnejší manažment pacienta ani zabrániť duplicitným vyšetreniam,
  • evyšetrenie, erecept ani lieková knižka, ako aj žiadosti o odborné vyšetrenie, hospitalizácie či prepúšťacie správy nie sú celkom funkčné,
  • problémy technického charakteru majú vplyv na pacientov – dlhšie čakajú na vyšetrenie, lekár sa pacientovi nevenuje úplne, pretože musí riešiť technické problémy, ktoré sa mu zobrazujú na monitore.

Elektronické zdravotníctvo, tzv. eZdravie

Je systém, ktorý ma elektronicky prepojiť a zjednodušiť komunikáciu medzi lekármi, nemocnicami, laboratóriami, lekárňami aj zdravotnými poisťovňami. Pre pripojenie sa do elektronického zdravotníctva je potrebné mať k dispozícii počítač a informačný systém integrovaný s elektronickým zdravotníctvom, širokopásmový internet, elektronický preukaz zdravotníckeho pracovníka a čítačku tohto preukazu a PIN kód. Pacient by nemal mať v rukách žiadne doklady, výsledky vyšetrení, žiadanky ani recepty, všetko bude na sieti – centrálnom úložisku so zabezpečením ochrany osobných údajov. Príprava eZdravia doteraz vyšla štát na približne sto miliónov eur. Najvyšší kontrolný úrad zistil viacero nedostatkov v súvislosti s jeho zavedením, nedostatky našiel aj pri verejnom obstarávaní, zistenia posunul Generálnej prokuratúre. Projekt eZdravie bol schválený v roku 2008, termíny plošného zavedenia sa niekoľkokrát odložili, ostrá prevádzka sa spustila od januára 2018.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #eZdravie