Sporný poplatok za faktúru preveruje ÚRSO

Takmer 2 eurá za vystavenie faktúry si pýta od klientov firma, ktorá prevádzkuje kanalizačnú sieť v dedinách v okolí Bratislavy. Tvrdí, že to robí preto, aby chránila životné prostredie a znížila administratívnu záťaž. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) už dvojeurový poplatok preveruje.

31.01.2018 14:00
dane, odvody, faktúra, náklady, účet, účty Foto:
Kanalizačná firma si vraj začala od novembra účtovať k fakturácii za stočné aj poplatok za vystavenie faktúry. (Ilustračné foto)
debata (3)

Na spoplatnenú faktúru upozornil Pravdu čitateľ. „Som už dosť starý na to, aby som si mohol myslieť, že ma už nič neprekvapí. Opak je pravdou. Po absurdnom poplatku bankám za vklad hotovosti na vlastný účet som očakával, že túto hranicu nik neprekročí,“ krúti hlavou obyvateľ Mosta pri Bratislave, v ktorom spoločnosť pôsobí. Kanalizáciu spravuje aj v susednom Malinove.

Podľa čitateľa si kanalizačná firma začala od novembra účtovať k fakturácii za stočné aj poplatok za vystavenie faktúry. „Nie za vyžiadanú faktúru alebo odpis, alebo na vyžiadanie zákazníka. Bežná prvotná faktúra za stočné. Sme s manželkou dôchodcovia a nemáme na rozhadzovanie. Začíname mať obavu, že keď pôjdem ráno kúpiť chlieb, tak budem musieť v obchode zaplatiť poplatok za vystavenie dokladu z pokladne,“ dodal čitateľ, ktorý si neželal zverejniť svoje meno, redakcia Pravdy ho však pozná.

Zdôraznil, že spoločnosť o takomto spoplatnení vopred neinformovala. Dozvedel sa to až po doručení faktúry, následne si informáciu našiel v cenníku na jej internetovej stránke. „Myslím si však, že vyvesiť cenník nestačí, pri zmene ceny by mal byť aj dodatok k zmluve,“ nazdáva sa dôchodca. So sťažnosťou sa preto obrátil priamo na firmu, ako tvrdí, reakcie sa nedočkal.

Podľa cenníka na webe eseročky Kanalizácia M&M stojí vystavenie faktúry 1,65 eura bez DPH, kompletná cena s daňou predstavuje 1,98 eura. Konateľ firmy Miroslav Jackuliak pre Pravdu vysvetlil, že výška poplatku podľa odhadu približne zodpovedá nákladom, ktoré vynaložia na vystavovanie a doručovanie papierovej faktúry. Zdôraznil však, že elektronická alternatíva je zadarmo.

„Ak klient netrvá na vystavení faktúry v papierovej podobe a stačí mu doručovanie elektronickej faktúry prostredníctvom e-mailu, žiadny poplatok sa neúčtuje,“ zdôraznil Jackuliak. Doplnil, že vystavovanie papierových faktúr spoplatnili preto, aby podporili ochranu životného prostredia a tiež znížili administratívu spojenú s tlačou, balením a odosielaním.

Poplatkom sa už zaoberá ÚRSO, podľa hovorcu Rastislava Igaza úrad dostal v tejto súvislosti od odberateľov viacero podnetov. „V súčasnosti vyhodnocuje, či nejde o porušenie platnej legislatívy. Ak sa ukáže, že áno, úrad začne voči spoločnosti Kanalizácia M&M, s. r. o, v zmysle zákona správne konanie,“ spresnil Igaz, ktorý dodal, že podobné podnety voči iným spoločnostiam neevidujú.

Náhodne oslovené vodárenské firmy pre Pravdu potvrdili, že takéto poplatky od klientov nepýtajú. „Bratislavská vodárenská spoločnosť si za vystavenie faktúry neúčtuje žiaden poplatok,“ reagoval hovorca Ján Pálffy. Peniaze navyše nežiadajú od odberateľov ani na Orave.

„Oravská vodárenská spoločnosť neúčtuje svojim zákazníkom žiadne poplatky za vystavovanie faktúr. Náklady za administratívne úkony sú zahrnuté v kalkulácii ceny za vodné a stočné,“ spresnil generálny riaditeľ spoločnosti Milan Ďaďo. Podobnú položku sme nenašli ani v cenníkoch iných vodárenských či kanalizačných firiem.

Samospráva Mosta pri Bratislave sa týmto problémom neplánuje zaoberať. „Obec nie je spoločníkom spoločnosti Kanalizácia M&M, s. r. o., čiže s tým nemá vôbec nič. Ak niekto podal podnet na ÚRSO, nech si to rieši ÚRSO, nech pošle kontrolu, je to ich právomoc,“ uviedol starosta František Mastný. Sťažnosť na firmu teda iniciovať nebude. „Nie, prečo? Okrem občana, ktorý sa obrátil na vás, zatiaľ neregistrujem žiadne podnety,“ uzavrel starosta.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ÚRSO