Stovky Slovákov chcú žalovať Volkswagen

Nespokojní slovenskí majitelia naftových VW zapojených do kauzy dieselgate majú šancu na odškodné. Pripravuje sa hromadná žaloba, ktorou by sa Slováci mohli pripojiť k celoeurópskej iniciatíve. Zatiaľ chce nemecký koncern žalovať 700 ľudí zo Slovenska.

19.02.2018 14:00
volkswagen autá zápcha Foto:
Volkswagen čelí za emisný škandál žalobám vo viacerých krajinách vrátane Belgicka. Fotografia je z Bruselu.
debata (41)

"My sme začali zhromažďovať majiteľov áut pred Vianocami, zatiaľ sa ich registrovalo vyše 700. Ak sa ukáže, že aj Slováci chcú o svoje právo zabojovať a budeme mať minimálne tisíc registrácií, pripojíme sa k medzinárodnej akcii. Verím, že ich bude oveľa viac, pretože máme jednoznačne príležitosť uchádzať sa o odškodnenie spolu s desaťtisícmi iných Európanov, čo našu šancu na úspech zvyšuje,“ povedala Petra Vargová Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov S.O.S. Poprad.

VW čelí hromadným žalobám z celého sveta. Podľa Čakovskej bola hromadná žaloba podaná v Nemecku koncom minulého roka. Zapojilo sa do nej 15-tisíc ľudí. Nedávno sa podľa jej slov skončila kampaň v Slovinsku, kde sa k nej pridalo 6 500 ľudí. Nespokojní zákazníci sa aktuálne okrem Slovenska spájajú aj vo Švajčiarsku.

"Samostatné hromadné konania prebiehajú aj v Belgicku, Portugalsku, Španielsku a Taliansku,“ informuje Čakovská, ktorá zároveň dodáva, že pred niekoľkými dňami informovala aj luxemburská spotrebiteľská organizácia o podaní žaloby.

Nemecký koncern sa dohodol zatiaľ s americkými úradmi o odškodnení zákazníkov, ktorí vlastnili naftové trojlitrové šesťvalce ešte koncom roka 2016. Podľa dohody mal výrobca automobilov odkúpiť späť približne 20-tisíc z celkového počtu 80-tisíc vozidiel s daným motorom a sporným softvérom. Ostatné vozidlá značiek VW, Audi a Porsche výrobca mal zvolať do servisov na opravu. V prípade, že aj napriek zásahu automobily nebudú spĺňať emisné normy, VW ich odkúpi tiež.

Úsporný režim vďaka softvéru

Sporný softvér sa totiž nenachádzal len v trojlitrových naftových šesťvalcoch. VW ho montoval aj do štvorvalcových motorov s niekoľkými objemami. Motory s označením EA 189, ktoré plnia emisnú normu Euro V, pri testoch na emisie produkovali až štyridsaťnásobne nižšie hodnoty oxidov dusíka ako v reálnej premávke. Sporný softvér totiž počas testov motor prepol do úsporného režimu. Celosvetovo sa problém dotýkal 11 miliónov vozidiel značiek VW, Audi, Seat, Škoda a Porsche. V Európe sa pritom nachádzalo 8,5 milióna automobilov a v USA viac ako 500-tisíc.

Majiteľov ostatných motorov okrem ponuky na odkúpenie vozidla malo čakať aj odškodné. V prípade dvojlitrového štvorvalca malo dosiahnuť 5-tisíc eur. Odhady z konca roka 2016 hovorili o tom, že dohoda o urovnaní sporov v USA môže VW vyjsť až na 16,5 miliardy dolárov. Okrem toho VW čelí miliardovým pokutám. Krátko po prevalení emisného škandálu hodnota jeho akcií poklesla o 40 percent.

V Európe musel nemecký koncern zvolávať vozidlá do servisov. V niektorých prípadoch postačovala úprava riadiacej jednotky, v iných bol potrebný aj hardvérový zásah. Kým v Nemecku bolo absolvovanie zvolávacej akcie povinné, na Slovensku autá mieria k mechanikom len na základe dobrovoľnosti. Niektorí majitelia áut, ktorí absolvovali zvolávaciu akciu, tvrdia, že po zásahu sa ich vozidlu zvýšila spotreba.

Emisný škandál koncernu VW mal vplyv aj na predaje naftových motorov. Kým pred niekoľkými rokmi EÚ propagovala pohonné jednotky spaľujúce naftu ako ekologickejšiu alternatívu benzínových motorov, dnes ich predaje padajú. Rovnako sa od septembra minulého roku zmenila aj metodika testovania emisií vozidiel, z ktorých sa následne vypočítava aj oficiálna spotreba. Nový testovací cyklus s označením WLTP viac berie do úvahy podmienky v reálnej premávke. V minulosti používaný cyklus NEDC do veľkej miery automobilkám umožňoval merať produkciu emisií v laboratórnych podmienkach.

Mestá ako Stuttgart alebo Mníchov uvažujú o zákaze vjazdu naftových automobilov do svojich centier. Veľká Británia chce od roku 2040 zakázať používanie všetkých vozidiel so spaľovacími motormi. Jednotliví výrobcovia vkladajú nádeje do elektrických vozidiel, ktorých nákup dotujú vlády viacerých členských krajín.

© Autorské práva vyhradené

41 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #žaloba #odškodné #dieselgate #naftové autá