Hromadná nehoda na diaľnici pripravila o život dvoch ľudí

Nehoda s fatálnymi následkami sa stala v nedeľu večer.

11.03.2018 22:13 , aktualizované: 12.03.2018 13:11
SR D1 Visolaje nehoda mŕtvi zranení Foto: ,
Životy najmenej dvoch ľudí a ďalších zranených si vyžiadala hromadná dopravná nehoda osobných áut, ku ktorej došlo pri Visolajoch (okres Púchov) smerom na Bratislavu.
debata

Ďalšia tragická nehoda Slovákov pracujúcich v zahraničí. Po nehode z októbra 2017, keď sa z Rakúska vracali Slovenky, ktoré tam pracovali ako opatrovateľky a pri Prievidzi pri zrážke s kamiónom zahynulo sedem žien a vodič dodávky, zomreli ďalší Slováci. Tentoraz šli v nedeľu večer po ôsmej hodine muži z východného Slovenska mikrobusom do Rakúska, kde pracovali na stavbe. V sedemmiestnom aute sa ich viezlo sedem. Dvaja z nich zomreli, ďalší utrpeli zranenia rôzneho rozsahu. Osudnou sa im stal úsek diaľnice D1 pri Beluši.

Tragická nehoda na diaľnici D1 pri Beluši.
Tragická nehoda na diaľnici D1 pri Beluši.
+3Tragická nehoda na diaľnici D1 pri Beluši.

Nehoda s fatálnymi následkami sa stala v nedeľu večer. V mikrobuse sa okrem šoféra viezlo šesť robotníkov, ktorí sa po víkende doma na východnom Slovensku vracali nazad do práce. Tam však nedorazili. Dodávka zo zatiaľ neznámych príčin prešla vpravo mimo jazdný pruh a následne bokom do kovových zvodidiel. Dodávku Mercedes Vito riadil iba 21-ročný Roman z Vranova nad Topľou. V dôsledku zrážky so zvodidlami sa poškodili Mercedesu obe pravé kolesá. „Vozidlo sa stalo neovládateľné a prešlo oblúkom vľavo cez oba jazdné pruhy. Zastavilo sa na stredovej betónovej bariére. Tým vozidlo Mercedes vytvorilo náhlu cestnú prekážku vozidlám, ktoré jazdili za ním. Jedno z vozidiel, BMW 330, ktoré riadil 26-ročný Martin z Púchova narazilo do Mercedesu,“ vysvetlila trenčianska policajná hovorkyňa Elena Antalová.

BMW sa stalo neovládateľné, narazilo do stredových zvodidiel a zostalo stáť niekoľko desiatok metrov od miesta zrážky. Do Mercedesu ešte narazil aj Volkswagen Passat, ktoré riadil 59-ročný Xavér z Námestova.

Pacienti v nemocnici

Bilancia nehody je katastrofálna. V Mercedesi sa viezlo sedem chlapov. Miroslav (42) a Peter (26), obaja z okresu Vranov nad Topľou, zahynuli na mieste nehody. Ladislav (46) a Milan (50) utrpeli ťažké zranenia. Ďalší dvaja muži z mikrobusu sa zranili ľahko. Iba mladučký vodič Mercedesu Vito vyviazol bez zranení. Aby toho nebolo málo, zranenia utrpeli aj štyria ľudia, ktorí sa viezli v BMW. Najhoršie dopadla spolujazdkyňa (48) a ostatní traja členovia posádky sa zranili ľahko. Iba v Passate sa nezranil nikto. "Dopravná nehoda sa stala na diaľnici D1 na 157 kilometri. Zrazili sa tri autá. Na mieste zasahovalo päť našich posádok. Po príchode začali posádky s triedením zranených.

Dvaja pacienti boli s ťažkými zraneniami prevezení do nemocnice v Považskej Bystrici a na urgentný príjem do nemocnice v Žiline bol transportovaný jeden pacient s ťažkými zraneniami aj dvaja pacienti s ľahkými zraneniami. Dvoch pacientov s ľahkými zraneniami previezla posádka aj do nemocnice v Trenčíne," povedala hovorkyňa záchranárov Falck Katarína Načiniaková. Podľa hovorcu trenčianskych hasičov Mariána Petríka boli na zásah vyslaní aj piati hasiči z Považskej Bystrice s dvoma zásahovými vozidlami. Podľa M. Petríka siedmym zraneným pomáhali ako prví ľudia, ktorí zostali stáť v kolóne za havarovanými autami. „Zasahujúci hasiči v súčinnosti so zdravotníkmi poskytovali zraneným osobám predlekársku pomoc,“ doplnil M. Petrík.

Obaja vodiči boli triezvi

Ani jeden z vodičov podľa polície pred jazdou nepil. „Na miesto dopravnej nehody bol prizvaný aj súdny znalec z odboru cestnej dopravy. Vyšetrovateľ odboru kriminálnej polície z Považskej Bystrice začal trestné stíhanie vo veci prečinu usmrtenie a ubliíženie na zdraví,“ dodala E. Antalová. Dopravu na diaľnici po nehode riadili policajti a premávka bola odbmedzená až do 02.00 hodiny.

Nehoda robotníkov z východu veľmi pripomína nedávnu ešte tragickejšiu haváriu, ktorá sa stala taktiež v Trenčianskom kraji. Vlani v októbri sa zrazil mikrobus, ktorý viezol sedem žien z dvojtýždňového pracovného turnusu z Rakúska domov na Slovensko s kamiónom. Zahynulo všetkých sedem žien aj vodič dodávky. Ženy cestovali cez agentúru, dodávka patrila rakúskej firme. Vtedy vyplávali na povrch šokujúce informácie o preprave takýmito mikrobusmi. „Vodičmi sú Slováci, ktorých zamestnáva rakúska firma. Vodič začína ráno na východe, večer dorazí do Rakúska a hneď aj cestuje späť na východ, iba čo naloží ľudí. Títo šoféri chodia bez spánku, iba s krátkymi prestávkami na občerstvenie a toaletu. Dokážu sa takto otočiť aj viackrát do týždňa. Táto nehoda nebola prvá ani posledná,“ povedala jedna z opatrovateliek, ktorá ešte vždy pracuje v Rakúsku, už desiaty rok. Aj zo zmlúv, ktoré Slováci uzatvárajú s agentúrami je zjavné, že musia využívať dopravu, akú im zabezpečí agentúra. Inak im hrozia zmluvné pokuty.

Viacero podôb

To, či cez agentúru cestovali aj robotníci z východu, ktorí havarovali pri Beluši zatiaľ nie je jasné, isté však je, že mikrobus, ktorý ich viezol bol na rakúskych štátnych poznávacích značkách. Aj podľa dopravného konzultanta Maroša Palescha táto nehoda v mnohom pripomína tragédiu slovenských opatrovateliek a aj jej príčina zrejme bude totožná. „Tam bol príčinou pravdepodobne mikrospánok,“ myslí si o najnovšej nehode M. Palesch, keďže auto sa stalo náhle neovládateľné. „Žiaľbohu, je to tragédia, dvaja mŕtvi. Veľmi to pripomína zbytočnú smrť ošetrovateliek, ktoré havarovali pri Vesteniciach,“ dodal M. Palesch.

Ten pripomína, že vodič má ísť za každých okolností na takúto dlhú cestu oddýchnutý a nesmie zabúdať na bezpečnostné pauzy. Veľmi zle tiež na vodiča môže pôsobiť spiaca posádka. „Treba si plánovať cestu podľa kilometrov, tak aby nám vyšla časová rezerva, bezpečnostnú pauzu by si mal dávať minimálne po 250 kilometroch,“ zdôrazňuje dopravný konzultan. Ten tiež dodáva, že by rozhodne nechcel byť v koži mladučkého šoféra mikrobusu. „Je to už na vedomí a svedomí toho vodiča, aby si zvážil riziká, ktoré mu to môže priniesť. Ale žiť s pocitom, že som zabil dvoch ľudí a tento pocit mi nikto nezoberie… To by som ja osobne nechcel. Štatisticky sú navyše najrizikovejšou skupinou vodiči od 18 do 24 rokov,“ uzavrel M. Palesch. Mladík, ktorý riadil dodávku mal iba 21 rokov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #nehoda #Považská Bystrica