„Štvorprúdovka“ s dĺžkou 7 870 metrov pozná svojho zhotoviteľa od júna minulého roka. Konzorcium firiem Metrostav, Doprastav a Eurovia doteraz robili prípravné práce. Prvý diaľničný obchvat tretieho najväčšieho mesta na Slovensku má byť hotový v júni 2021. Harmonogram prác počítal s potrebou aktualizácie procesu EIA. Výstavba tak prebieha v súlade s časovým plánom.
„NDS v zmysle stavebného povolenia začala ešte v roku 2017 so všetkými prípravnými prácami na stavbe, najmä v lokalitách, pri ktorých sa nepredpokladá žiadny zásadný vplyv z aktualizovaného posúdenia vplyvov na životné prostredie – ako je napríklad križovatka Prešov-západ (tzv. Vydumanec), kde už v skoršom období prebiehali stavebné práce na predchádzajúcom úseku diaľnice,“ informujú v tlačovej správe diaľničiari.
Súčasťou úseku je aj 2,2 kilometra dlhý tunel Prešov, ktorého razenie sa rozbehne v lete tohto roku. Na diaľnici vzniknú aj dve veľké mimoúrovňové križovatky s vetvami v celkovej dĺžke 11,3 kilometra a 18 mostov. Víťazi tendra v súťaži predložili ponuku s najnižšou sumou 356 miliónov eur, pričom následne rezort dopravy rokovaniami cenu výstavbu znížil o 15 miliónov eur. Výstavba je financovaná z eurofondov z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra.
V súčasnosti Prešov nemá žiadny obchvat, pričom celý objem tranzitnej dopravy prechádza priamo cez mesto. Diaľničný úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh sa napojí na už existujúce úseky D1 Svinia – Prešov, západ a D1 Prešov, juh – Budimír. Vytvorí tak súvislú diaľnicu medzi Košicami a Ružomberkom.
„Štvorprúdovka“ s tunelom odkloní tranzitnú dopravu z mesta, ktorá smeruje zo západu na východ a v opačnom smere. Prešov však čaká aj na severnú časť obchvatu na rýchlostnej ceste R4. Na prvú etapu v plnom profile ministerstvo dopravy už vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa, pričom jeho výstavba má byť financovaná zo štátneho rozpočtu.