Kým železnice hrozia, že patová situácia môže vyústiť do obmedzenia prístupu do podchodu i na lávku, obec nemieni ustúpiť. Ak by totiž stavby prevzala, musela by sa o ne aj starať. Vedenie obce tvrdí, že stavby si už dnes pýtajú peniaze. Lávka hrdzavie a podchod zaplavuje voda.
Prvý muž Horného Hričova Dušan Ďuríček vraví, že železnice rokovali o tom, ako bude vyzerať modernizácia trate pre rýchlosť vlakov 160 kilometrov a ďalšie stavby, s bývalým starostom. Železnice dodávajú, že sa dohodli, že obec podchod a lávku prevezme. No zastupiteľstvo v tom čase nič také neschválilo. „Skúmali sme, či mal predchádzajúci starosta poverenie na to, aby mohol takéto záväzné stanovisko dať. O majetku totiž rozhoduje obecné zastupiteľstvo, a to sa nestalo,“ pokračuje Ďuríček. Preto sa obec necíti byť viazaná sľubom predošlého starostu. Navyše, súčasné zastupiteľstvo zásadne nesúhlasí s prevzatím majetku.
Ďuríček naráža na to, že obe stavby by priniesli obci iba problémy. Pre podchod železnice zrušili priecestie, ktorým sa chodilo na miestny cintorín. A zrušili aj druhé priecestie, ktorým chodili nákladiaky. Tie teraz prechádzajú cez obec, sú hlučné, prašné a ľuďom praskajú domy. Novovybudovaný podchod a lávka sú navyše podľa starostu postavené zle. Podchod vraj zateká a lávka, aj keď ju dokončili iba vlani, hrdzavie.
Podchod je podľa Ďuríčka megalomanské dielo v hodnote 650-tisíc eur. „Železnice chcú, aby sme ho prevzali a kompletne zabezpečovali údržbu, servis, zaistili bezpečnosť. Ako obec tvrdíme, že nemáme na to finančné zdroje. Veď už dnes je na stavbe vidno chyby. Spodná voda sa pretláča cez betóny, vnútrom tečie potôčik a o päť rokov sa môže stať, že betón roztrhne… To sa bavíme o desiatkach tisíc eur,“ vyratúva starosta.
Podľa neho je problémom aj vysoká strecha, kde je zavedené osvetlenie. „Ak bude treba meniť osvetlenie, musíme tam poslať plošinu a odborne spôsobilého človeka na výškové práce. Z čoho to máme platiť?“ dodáva Ďuríček s tým, že železnica hrozí, že podchod zavrie. „Ak zavrú podchod, neprekáža nám to. Vieme to vyriešiť inak,“ dodáva starosta.
Lávka pre peších, ktorá vedie vysoko ponad trať, je tiež náročná na údržbu. „Lávka je zbytočná, denne ňou prejdú možno dvaja, traja ľudia. Je zo železa a dnes už hrdzavie. Lávka vedie ponad troleje železnice a cestu. Pri natieraní treba vylúčiť dopravu na železnici. To nebude stáť päťtisíc eur, ale možno dvadsaťpäť- až tridsaťtisíc jedno natretie,“ dodáva starosta.
Tvrdí, že obec nemieni ustúpiť a stavby neprevezme. Od železníc žiada, aby si zriadili správcovskú spoločnosť, ktorá by sa starala o stavby. „Ak sa nedohodneme, skončí spor na súde. My to odmietame prevziať, ale nebránime kolaudácii. Nerobíme žiadne obštrukcie,“ uzatvára starosta, podľa ktorého spor medzi obcou a železnicou zrejme skutočne vyrieši až súd.
Podľa hovorkyne Železníc Slovenskej republiky Martiny Pavlíkovej železnice k 31. decembru 2017 ukončili modernizáciu úseku Považská Teplá – Žilina. Na stavbe celkovo vybudovali 271 stavebných objektov a 119 prevádzkových súborov. Vlaky môžu týmto úsekom jazdiť až stošesťdesiatkou. „Opakovane však riešime problém, keď najmä menšie obce odmietajú novovybudované objekty, cesty, mosty a podobne, ktoré priamo nesúvisia so železnicou, prevziať do svojej správy, hoci pri príprave stavby s tým bez problémov súhlasili. Posledným prípadom je spor s obcou Horný Hričov. Starosta obce odmietol prevziať do svojej správy časť nadchodu pre cestujúcich, zrekonštruovanú lávku pre peších a pozemnú komunikáciu,“ povedala Pavlíková.
Potvrdzuje, že ak obec lávku neprevezme, železnice siahnu po krajnom riešení. „Patová situácia môže vyústiť do krajného riešenia, že objekty budú obmedzené pre prístup verejnosti,“ varuje Pavlíková. Železnice sa podľa nej už viackrát pokúšali dohodnúť s obcou, prebehlo niekoľko neúspešných rokovaní. „Ak nedôjde k dohode s predstaviteľmi obce Horný Hričov, budú železnice nútené prijať mimoriadne opatrenia, ktoré čiastočne obmedzia plnohodnotné využitie stavieb, respektíve účel, na ktoré boli vyhotovené,“ uzavrela.