Miroslav Sekula: Žiaci chcú povedať - som sestrička, som niekto

Rozšírenie kompetencii či lepší sociálny status. Zo žiakov stredných zdravotníckych škôl od septembra už nebudú zdravotnícki asistenti, ale praktické sestry. Zmenu v stredu odsúhlasil parlament. Premenovanie má viesť k zvýšeniu záujmu o toto povolanie. Podľa Miroslava Sekulu, prezidenta Asociácie stredných zdravotníckych škôl, to nie je o peniazoch. "Pre našich žiakov je prioritnejšie, že budú môcť povedať, áno, som sestrička, znamená to povedať, áno som niekto," priblížil Sekula.

18.05.2018 13:00
debata (25)
Miroslav Sekula, prezident Asociácie stredných... Foto: archív M. Sekulu
Miroslav Sekula Miroslav Sekula, prezident Asociácie stredných zdravotníckych škôl.

S akými kompetenciami končia absolventi stredných zdravotníckych škôl?

Máme viacero študijných odborov. Dominantným je práve odbor zdravotnícky asistent, štúdium trvá štyri roky a končí sa maturitou. Kompetencie môžeme rozdeliť na tie, ktoré zdravotnícky asistent smie vykonávať u všetkých pacientov samostatne aj bez indikácie lekára. Sú to základné činnosti ako hygienická starostlivosť, starostlivosť o kŕmenie, vyprázdnenie, teda o základné biologické potreby. V druhej kategórii sú činnosti, ktoré môže vykonávať samostatne na základe indikácie lekára, okrem novorodencov – sem patria výkony ako podávanie klystírov, preväzy alebo podávanie liekov do oka, ucha, nosa. Tretia kategória obsahuje činnosti, ktoré môže robiť samostatne na základe indikácie lekára len u dospelých. Je to podávanie injekcie do svalu, pod kožu, môže robiť odbery krvi z prsta alebo zo žíl, môže tiež podávať stravu sondou. Do poslednej kategórie sú zaradené činnosti, ktoré zdravotnícky asistent nemôže robiť sám, len v spolupráci so sestrou alebo s lekárom, teda ide o asistentské činnosti. Môžu pomáhať napríklad pri zavádzaní cievky do močového mechúra, podávaní liekov do žily či malých chirurgických výkonoch.

Aký je v súčasnosti rozdiel medzi zdravotníckym asistentom a všeobecnou zdravotnou sestrou?

Práve to je tá vec, ktorá nás motivovala k zmene. Rozdiel medzi týmito dvoma pozíciami je z hľadiska praktických výkonov minimálny. Všeobecná sestra na základe indikácie lekára môže podávať intravenóznu liečbu a infúzie, čo zdravotnícky asistent nemôže. Nesmie tiež cievkovať, teda zavádzať cievku do močových ciest. Nemôže ani zavádzať do žily katéter či podávať lieky cez ústa do tráviaceho traktu. To je trochu čudné, lebo môže podávať injekcie, ale nie tabletky. Na rozdávanie liekov musí ísť asistent so sestrou. Asistenti tiež nemajú možnosť robiť EKG, čo je smiešne, lebo je to veľmi jednoduché a naši absolventi to vedia bez problémov robiť. Nemôže tiež podávať kyslík, odoberať krv na acidobázickú rovnováhu a v kompetencii nemá ani robenie výterov, čo je najjednoduchšia forma odberu.

Čo sa v praxi po premenovaní pre žiakov zmení?

Spomínané jednoduché asistentské činnosti by sme chceli dostať do rozsahu kompetencií praktickej sestry, aby sa to vyrovnalo s kompetenciami praktických sestier v Česku. Nechceme, aby náš absolvent cievkoval pacientov alebo podával injekcie do žily, to nech zostane v kompetencii všeobecnej sestry. Ale ostatné praktické výkony, ako podávanie liekov do zažívacieho traktu, podávanie kyslíka, záznam EKG, odber kapilárnej krvi na acidobázickú rovnováhu a výtery, by mala mať praktická sestra v budúcnosti v kompetencii. Tým sa súčasný zdravotnícky asistent stane širšie využiteľný. Zároveň určité úkony zostanú len v kompetencii všeobecnej sestry, ktorá má a bude mať aj naďalej na starosti vedenie a riadenie ošetrovateľského procesu. V tom smere je praktická sestra výkonný pracovník, kým všeobecná sestra má na starosti manažment.

Zmena by mala znamenať aj zlepšenie sociálneho statusu absolventov či miernu úpravu platov.

Rozdiel v platoch medzi praktickou a všeobecnou sestrou je 50 eur. Nejde však o zvýšenie platov, aj keď bez toho sa nezaobídeme. Jednoznačne však očakávame, že teraz, keď sa bude študijný odbor aj povolanie volať praktická sestra, záujem stúpne. Aj v súčasnosti sa na túto zmenu rodičia pýtajú, chcú vedieť, či sa sestra bude vzdelávať aj na stredných zdravotníckych školách, ako to bolo aj v minulosti. Asistent v sociálnom meradle nemá takú pozíciu ako sestra. Vidím aj na našich žiakoch, že chceli takúto zmenu. Je to pre nich iná pozícia a budú sa v práci cítiť jednoznačne lepšie. Nie je to len otázka peňazí. Pre nich je prioritnejšie, že budú môcť povedať, áno, som sestrička. Znamená to povedať, áno, som niekto.

Komore sestier sa však nápad s premenovaním nepozdáva.

Nerozumiem, prečo zmenu odmietajú. Veď tri štvrtiny dnešných sestier nemajú vysokú školu – absolvovali stredné zdravotnícke školy a sú to kvalitné sestry. Neuvedomujú si, že ak nebude dostatočný záujem o štúdium na našom type strednej školy, nebude záujem ani o vysokoškolské štúdium ošetrovateľstva. Z gymnázia či inej odbornej školy na ošetrovateľstvo maturant nepôjde. Skôr pôjde za lekára. Veľa ľudí si tiež neuvedomuje, že zdravotná sestra je povolanie, ktoré si vyžaduje aj značné manuálne zručnosti a dnešná mládež je na tom oveľa horšie ako v minulosti. Čím ste starší, tým ťažšie takéto zručnosti získate. Preto záujem o štúdium treba zvyšovať už v čase, keď majú deti 15 rokov, keď sú ešte tvárne. Vtedy ich viete priviesť k povolaniu a ony zistia, v čom je krásne. Zistia, ako sa pacienti tešia, keď prídeme so žiakmi na prax do nemocníc. Cítia sa tak ocenení. Ale potom príde šok, že po maturite nedosiahnu primerané ohodnotenie. Zrazu im zostane veľa pacientov a roboty a nízke uznanie. To vedie k tomu, že z praxe odchádzajú.

© Autorské práva vyhradené

25 debata chyba
Viac na túto tému: #zdravotná sestra #zdravotnícki asistenti