Bratislava sa odtrhla v regionálnej doprave

Hlavné mesto vyvolalo konflikt na poli regionálneho cestovania. V rámci mestskej hromadnej dopravy (MHD) ponúka od tohto mesiaca ľuďom možnosť využiť namiesto električenky platobnú kartu. Problém je však ten, že Bratislava je súčasťou integrovanej dopravy, ktorá umožňuje na jeden lístok cestovať kombinovane MHD, vlakom či regionálnym autobusom v Bratislavskom kraji. Ostatné firmy, ktoré sú zapojené do tohto systému, platobné karty ako formu predplatného lístka nezaviedli. Hlavnému mestu vyčítajú, že si robí, čo chce a zavádza chaos.

25.05.2018 11:40
ZSSK, vlak, železnice, integrovaný dopravný... Foto: ,
Cestujúcemu v Bratislave bude stačiť platobná karta, integrovanej dopravy sa to však netýka.
debata (2)

Postup Dopravného podniku Bratislava (DPB), ktorého akcionárom je mesto Bratislava, nepovažuje ministerstvo dopravy za korektný. Reagovalo tak na rozhodnutie podniku zaviesť novú službu a nečakať na partnerov v integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji, hoci tí vyzývali na spoluprácu a vzájomnú kompatibilitu. Medzi zvyšných partnerov patria rezort dopravy, bratislavská župa, štátne železnice, vlakový prepravca RegioJet a autobusový dopravca Slovak Lines.

Ministerstvo považuje kroky mesta za nekorektné jednak voči cestujúcemu, ktorému to spôsobí nové komplikácie, a tiež voči ostatným dopravcom, ktorí budú verejnosťou vnímaní ako nepripravení na inovácie. „V rámci integrovanej dopravy by jednotliví partneri mali v maximálnej možnej miere postupovať koordinovane a zavádzanie zmien realizovať najmä v prospech cestujúceho, aby systém fungoval spoločne a v duchu najnovších trendov,“ povedala hovorkyňa rezortu Karolína Ducká a upozornila na riziko novinky.

Cestujúci si totiž môže na bankomatovú kartu nahrať iba cestovný lístok na bratislavské zóny a nemôže tento predplatený cestovný lístok využiť v dopravných prostriedkoch iných dopravcov v rámci týchto zón. „Teda nemôže na cestovanie v rámci mesta využiť prímestský autobus alebo vlak z dôvodu, že ostatní dopravcovia nemajú zariadenia na čítanie bankomatových kariet. Existuje možnosť, že cestujúci začnú vnímať integrovaný dopravný systém ako nespoľahlivý, neprehľadný a zbytočný,“ podotkla Ducká.

Spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID), ktorá koordinuje integrovanú dopravu v kraji, uviedla, že od minulého roka vedie rokovania o tomto kroku hlavného mesta a DPB. Krok podľa nej nie je v súlade so systémom prepojeného cestovania a ani so zmluvnými vzťahmi medzi jednotlivými partnermi. „Na to, aby mohli cestujúci plnohodnotne využívať integrovanú dopravu v Bratislavskom kraji, všetky cestovné lístky a jednotné prepravné podmienky musia platiť u všetkých zapojených dopravcov,“ pripomenula hovorkyňa BID Eva Kukurová.

Dopravca Slovak Lines zdôraznil, že pri integrovanej doprave je nevyhnutná kompatibilita. „Na koordinátora BID by mali smerovať iniciatívy jednotlivých dopravcov v oblasti inovácií. Každé zásadné rozhodnutie o zmene zákazníckych systémov má podliehať schváleniu všetkých účastníkov dohody, čo je podchytené i zmluvne,“ zdôraznila hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.

Generálny riaditeľ DPB Milan Urban argumentuje, že čakali veľmi dlho na ostatných dopravcov, a aj na spoločnosť BID, ktorá podľa jeho slov tému platobnej karty ako nosiča cestovného lístka otvorila v polovici roka 2016.

„V januári 2017 sme požiadali BID, aby bol tento produkt zavedený v rámci integrovanej dopravy. Keďže reakcia nebola taká, akú sme očakávali, tak sme sa do projektu pustili vlastnými silami,“ priblížil s tým, že systém je pre ostatných partnerov otvorený. Dopravný podnik je podľa Urbana pripravený znášať akékoľvek následky vo vzťahu k svojim záväzkom. „Z môjho pohľadu však nejde o porušenie zmlúv,“ uzavrel generálny riaditeľ.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #MHD #platobná karta #električenka