Martin Menšík z eseročky Profesia, ktorá prevádzkuje aj portál zameraný na školstvo edujob.sk, hovorí, že podobná situácia sa opakuje každý rok. Toto leto však na rozdiel od vlaňajšieho zaznamenali až o polovicu vyšší záujem zo strany škôl. „Hlavný nárast počtu voľných pracovných pozícií je vždy pred koncom školského roka, približne od mája. Školy sa snažia získať učiteľov v predstihu, a rovnako aj v čase, keď končia absolventi pedagogických fakúlt. V tomto období v roku 2016 bolo inzerovaných 708 pracovných pozícií učiteľov na ZŠ a SŠ. V roku 2018 to bolo až 1021 dostupných miest, čo je nárast o takmer 50 percent,“ uviedol pre Pravdu projektový manažér Menšík.
Matematika, angličtina, fyzika, chémia a telesná výchova
Medzi predmety, ktoré sú najčastejšie neobsadené, patrí matematika, angličtina, fyzika, chémia a telesná výchova. Kým z východu a zo stredu Slovenska je inzerátov minimum, smerom na západ ich pribúda. Ako inzerenti dominujú školy z Bratislavského a Trnavského kraja. V samotnom hlavnom meste chýbajú učitelia matematiky, fyziky, angličtiny, nemčiny, chémie, telesnej výchovy, učiteľky na prvom stupni aj vychovávateľky. Nedostatok učiteľov sa ukazuje najmä v okrese Senec.
V okrese Senec školy otvárajú viac tried prvákov ako po minulé roky. V dedinách chýba sedem učiteliek prvého stupňa a sedem vychovávateliek, na druhom stupni potrebujú dvoch matematikárov, štyroch angličtinárov, troch telocvikárov, dvoch učiteľov fyziky a chémie, chýbajú traja učitelia informatiky. Za posledných dvadsať rokov sa v okrese počet obyvateľov zvýšil jedenapolnásobne, na súčasných 76,5 tisíca.
V obci Tomášov bolo ťažké nájsť matematikára, angličtinára a učiteľa pre I. stupeň ZŠ. Riaditeľka Základnej školy na Školskej ulici Zuzana Sarková zverejnila inzeráty, ale ohlas je malý. „Nástupný plat učiteľov je taký nízky, že nie je motivujúci, pritom nároky na vzdelanie učiteľa sú veľké. Učitelia sú tvoriví a širokospektrálni, nájdu si aj lepšie platené zamestnanie,“ zhodnotila riaditeľka.
Ťažké je učiteľov motivovať
Podľa nej je ťažké motivovať mladých učiteľov. Satelity Bratislavy sa pritom rozširujú, sťahujú sa sem najmä mladé rodiny, ktoré si v hlavnom meste našli prácu. „A v bydlisku potrebujeme triedy pre deti a v nich dobrých učiteľov. Situácia je veľmi komplikovaná. Máme veľa starších pedagógov a práca učiteľa je psychicky náročná. Obec nám pomáha, napríklad aj poskytnutím bytov v rámci svojich možností, ale bez výraznej podpory štátu je perspektíva učiteľského povolania neradostná,“ zdôraznila Sarková. Predstava, že by pedagóga zastúpil špecialista nepedagóg, napríklad matematik, technik, nie je pre riaditeľku perspektívnym riešením. „Alfa a omega vzdelávania je pedagogické umenie, teda didaktika, formy a metódy práce s deťmi,“ pripomenula.
Prilákať mladého učiteľa je náročné, hlásia sa starší
V základnej škole na Borodáčovej ulici v bratislavskom Ružinove majú otvorené tri miesta jazykárov – angličtina, angličtina v kombinácii s ruštinou a slovenský jazyk a literatúra v kombinácii s nemčinou. Riaditeľ Martin Kotyra hovorí, že obsadiť tieto pozície mladými učiteľmi je problém, hlásia sa starší. „Prilákať mladého učiteľa do školstva je náročné. Nie pre neatraktívnosť povolania, určite sú to finančné dôvody. V Bratislave sa často stáva, že kvalitný jazykár dostane lukratívnejšiu ponuku mimo školstva, hoci aj v inom odbore,“ komentuje Kotyra. Odchádzajú aj tí, ktorí si nájdu prácu bližšie k svojmu bydlisku, čo tiež súvisí predovšetkým s financiami, lebo plat učiteľa nepokrýva všetky náklady, najmä ak bývajú v podnájme. Mestská časť Ružinov poskytuje nájomné byty, ale nie je ich dosť, aby mohli uspokojiť všetkých. Zamestnať jazykárov bez pedagogickej kvalifikácie nevidí ako riešenie. „Nie, nechcem to riešiť nekvalifikovaným učiteľom, dôraz kladiem na pedagogické vzdelanie,“ hovorí jednoznačne riaditeľ.
„Matematikára hľadáme dlhodobo, náhrada za angličtinárku je náhla, dochádzajúca pani učiteľka prijala ponuku práce bližšie k miestu bydliska,“ reagovala riaditeľka školy vo Veľkých Úľanoch (okr. Galanta) Monika Snohová na otázku, prečo inzerujú. Viac ako polovica 30-členného učiteľského zboru je miestna, pre vzdialenejších má škola k dispozícii dva školské byty. Riaditeľka Snohová sa neobáva, že pozíciu angličtinára neobsadí, otázne je však, či sa prihlási matematikár. Preto má náhradný plán, v piatom ročníku ju bude učiť prvostupniar. S nedostatkom učiteľov sa vyrovnajú niekde tak, že neobsadený predmet učí učiteľ inej, príbuznej aprobácie. Napríklad, biológ a chemik si môže pribrať geografiu. Ak v úväzku učiteľa prevažujú hodiny jeho aprobácie, takéto riešenie sa považuje za kvalifikované.
Novela môže ešte viac prehĺbiť nedostatok učiteľov
Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy Pavel Ondek vníma regionálnu disproporciu učiteľských miest a záujmu či nezáujmu najmä mladých učiteľov. Výpadok v pedagogických zboroch môže ešte prehĺbiť ministerská novela zákona o pedagogických zamestnancoch, ktorá ohraničuje penzijný vek učiteľov na 65 rokov. Platiť by mala od januára 2019, v utorok k nej končí pripomienkovanie. „V novom návrhu zmien zákona o pedagogických zamestnancoch sa stanovuje hranica 65 rokov, je tam ešte možnosť predĺžiť pôsobenie učiteľa minimálne o jeden rok. Predpokladám, že formou dohody o vykonaní práce, ale k tomu sa ešte budeme vyjadrovať na pripomienkovom konaní na ministerstve školstva," konštatoval Ondek, ktorý nechcel hodnotiť, či je to dobrý alebo zlý návrh. Zámer ministerstva si však získal Slovenskú komoru učiteľov. Na školách učí približne 1 700 pedagógov, ktorí majú nad 65 rokov, v preddôchodkovom veku, teda od 60 do 64 rokov, je to až 6 400 učiteľov. Učitelia tiež volajú po znížení pedagogického úväzku na nižší počet hodín pre náročnosť vykonávania profesie.