Mostár Brliť k Janovu: Príčinou havárie mohla byť slabá údržba

Udalosti okolo zrútenia mosta v talianskom Janove sledoval na televíznej obrazovke aj dlhoročný projektant mostných konštrukcií František Brliť (61) z bratislavskej eseročky CEMOS, ktorý sa okrem iného podieľal aj na nedávnej rekonštrukcii Mosta SNP cez Dunaj.

14.08.2018 18:10
debata (13)

Pravda sa s ním porozprávala o možných príčinách tragédie, ale aj o stave mostov na Slovensku.

Prečo podľa vás došlo k tejto tragickej udalosti? Nedalo sa jej predísť?

Nemám dosť informácií, aby som sa vedel vyjadriť presnejšie. Most však spoľahlivo slúžil desaťročia, preto ťažko predpokladať, že by na vine bola nejaká konštrukčná chyba. Príčinou podobných porúch býva obvykle nedostatočná, prípadne až žiadna údržba mostnej konštrukcie. Ani v tomto prípade nemusela byť adekvátna zložitosti konštrukčného systému. Ako vidno, následky sú fatálne. Aj možnosť slabej starostlivosti už dnes pri projektovaní v istých detailoch predvídame. Ťažko však súdiť tých, ktorí ten most navrhovali niekedy v 60. rokoch minulého storočia, pretože v tom čase a na úrovni vtedajších vedomostí by sme ho pravdepodobne navrhli rovnako ako oni.

Dlhoročný projektant mostných konštrukcií...
františek brliť Dlhoročný projektant mostných konštrukcií František Brliť.

Svedkovia uvádzajú, že videli do mosta pred zrútením udierať blesky. Mohli byť aj ony príčinou havárie?

Pri navrhovaní mostov sa zaoberáme aj takzvanými blúdivými prúdmi a prepätím, ktoré môžu spôsobovať blesky. Ťažko povedať, či sa na to dbalo aj v minulosti, ale keďže ide o mohutný most, ktorý má pylóny aj závesy, neverím, že túto skutočnosť autori opomenuli. Aj systém ochrany pred bleskami však treba udržiavať. Inak aj ich vplyvom môže dochádzať ku korózii výstuže, ktorá, hoci porušenie navonok nie je viditeľné, môže napokon zlyhať.

Most v Janove už nepatril k najnovším. Na akú životnosť sa vôbec mostné konštrukcie projektujú?

V súčasnosti sa mosty navrhujú so životnosťou 100 rokov. Usudzujem, že tak bolo aj niekoľko desaťročí nazad. Samozrejme, predpokladom naplnenia životnosti je pravidelná údržba a pravidelné opravy. Pretože niektoré súčasti mosta, napríklad mostné závery či mostné ložiská, vydržia iba 20 rokov, takže ich treba počas životnosti mosta ako celku asi päťkrát vymeniť. Na prvý pohľad sa zdá, že tieto prvky nemajú vplyv na únosnosť. No môžu mať. Ak zlyhá ložisko, zásadne sa mení statické fungovanie celého mosta a jeho pôsobenie.

Hrozí takýto kolaps aj niektorému z mostov na Slovensku? Aká je starostlivosť o mosty v našich podmienkach?

Nechcem sa dostať do špekulatívnej polohy. Podľa mňa však nie je primeraná. Vidíme to na vlastné oči, čítame a počujeme o tom v médiách, všetko je to zase najmä o peniazoch. Veľa ľudí navyše mosty posudzuje len z pohľadu vodiča, kde ten pocit môže byť ešte relatívne dobrý. Ak si však niekto chce urobiť vlastnú predstavu o stave slovenských mostov, odporúčam mu zísť z cesty, pozrieť sa na ne zdola – a uvidí nelichotivú realitu.

Aký je život projektanta mostov? Cítite tú zodpovednosť za ľudské životy?

Tragédia v Janove je mementom. Hneď ako som sa o nej dozvedel, ako prvé mi napadlo – ba v poslednom čase na to myslím pomerne často – ako veľmi je spoločensky či finančne podhodnotená práca projektantov mostov. Najmä z hľadiska ich celoživotnej zodpovednosti za navrhnuté dielo. Je jedno, či je most malý, či obrovský, dennodenne žijeme pod obrovským stresom, ktorý verejnosť začne vnímať až vtedy, keď sa stane takéto nešťastie. Žiaľ, to je už neskoro.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #zrútenie mosta v Janove