Dopravný podnik Bratislava (DPB) dlhodobo zápasí s nedostatkom profesionálov za volantom v mestskej hromadnej doprave. Dôvodom je slabý záujem. „Aktuálne nám chýba približne 50 vodičov do ideálneho stavu. Časť by mali v najbližšom období pokryť šoféri, ktorých DPB získal v rámci náborových kampaní na Ukrajine,“ spresnil dopravný podnik. Za volant by si ich prvých tridsať malo sadnúť v septembri. „Ide o skúsených vodičov s vodičským oprávnením skupiny D a praxou vo väčších mestách,“ dodal podnik.
Ten zabezpečuje aj jazykový preklad prevádzkových predpisov. „Ukrajinskí vodiči absolvujú základný kurz slovenského jazyka, aby sa vedeli v prípade potreby dohovoriť s cestujúcou verejnosťou,“ uisťuje dopravný podnik. Už dnes v DPB pracuje približne 30 zahraničných vodičov, ktorí však nastúpili individuálne. Pochádzajú zo Srbska, Ukrajiny, Maroka či Poľska.
DPB zamestnáva 1 452 vodičov, z toho 892 sedí v autobusoch, 291 v električkách a 269 v trolejbusoch. Podľa dopravného podniku každoročne odíde z rôznych dôvodov približne 200 šoférov, z ktorých iba časť vie nahradiť novými. V najbližších rokoch podnik navyše očakáva ďalší dopyt po šoféroch autobusov. „Najmä z dôvodu plánovaných modernizácií električkových tratí, počas ktorých budú električky nahradené autobusmi,“ vysvetlil podnik. Dopravca sa preto snaží získať nových ľudí poskytovaním rôznych benefitov pre uchádzačov. Ponúkajú náborový príspevok 3 000 eur pre „hotových“ vodičov alebo bezplatný kurz v autoškole pre záujemcov bez potrebného vodičského oprávnenia.
Šoféri chýbajú po celom západnom Slovensku
Takmer sedem desiatok šoférov chýba aj spoločnosti ARRIVA na Slovensku, ktorá zabezpečuje mestskú a prímestskú autobusovú dopravu v štyroch krajoch a 19 mestách. „Najväčší nedostatok evidujeme v Nitrianskom a Trnavskom kraji,“ spresnil László Ivan, generálny riaditeľ spoločnosti. Problém s nedostatkom pracovných síl je však podľa neho širší. „Väčšina vodičov je z generácie, ktorá postupne dosahuje dôchodkový vek. Ročne nám odchádzajú do dôchodku tri, štyri percentá z nich,“ pripomína riaditeľ.
Iní dopravcovia zas priznávajú, že sa s počtom šoférov dostali na hranu. „Stav máme naplnený a momentálne neprijímame. To sa však veľmi rýchlo môže zmeniť,“ priblížil dopravno-prevádzkový námestník Dopravného podniku mesta Žiliny, Ján Šimko.
Dopravcovia volajú preto najmä po úprave legislatívy. „Tá by umožnila zníženie dolnej vekovej hranice na vydávanie vodičských oprávnení na verejnú prepravu osôb z pôvodných 24 na 21 rokov,“ navrhuje DPB. Zmena by podľa Ivana vytvorila priestor na výchovu budúcich profesionálnych vodičov už na stredných odborných školách.
Rezort vnútra chce zmenu
Ministerstvo vnútra plánuje zmenu zákona, ktorá by umožnila zníženie veku na vydanie vodičského preukazu pre šoférov autobusov. „Túto problematiku bude riešiť novela zákona o cestnej premávke, ktorá onedlho pôjde do medzirezortného pripomienkového konania,“ avizuje tlačový odbor rezortu vnútra. Či vek znížia podľa návrhu dopravcov, ministerstvo zatiaľ nespresnilo.
Rezort práce tvrdí, že na voľné pracovné miesta sa snaží najskôr dostať našich nezamestnaných „V rámci projektu rekvalifikácií REPAS si môže uchádzač o zamestnanie zvoliť absolvovanie vodičského kurzu na autobusy alebo nákladnú dopravu,“ pripomína Veronika Husárová, hovorkyňa ministerstva práce. Na niektoré pozície však zamestnávatelia nevedia aj tak dlhodobo nájsť ľudí. „Preto sa od mája zjednodušili podmienky pre zamestnávanie štátnych príslušníkov tretej krajiny vo vybraných profesiách, kde je nedostatok pracovnej sily v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 percent,“ vysvetlila Husárová.